Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Er til og med meldt snø her i Kongsberg, så det var vel slutten på nedbør som fyller magasiner i fjellet. Kanskje like greit, så kan det fylles på med smeltevann til våren og tidlig sommer.

Når rasimeparagrafen ble innført så tenkte jeg det var for ramme de skikkelige rasistene. Ikke de som sier noe dumt i fylla og egentlig er venners venner.

16 Likes

Men veldig greit at kulden har latt vente på seg til nå. Utrolig viktig for strømsituasjonen siste halvdel av vinteren at vi fikk dette påfyllet nå.

Håper det kommer litt kuldegrader og snø rundt Oslo snart også. Vært greit ned en skiløype å trimme litt i. Så mørkt og trist på kveldene ellers nå.

3 Likes

@Krafer Skal komme 2 skip til i drift ila. Q1 om jeg ikke husker feil. Totalt har de sikret seg 5 skip. Ser det også er gode nyheter rundt et norsk prosjekt som skal være i gang før vinteren 2023.

Tyskland vil ha gasshjelp av norske gründere: – Her er det alle mann til pumpene

Hvilke forumregel brytes av @olafalo? En ting er å være uenig, men en annen ting er å mute stemmen hans. Er det der vi har kommet? Muter stemmen til meninger man ikke er enig med eller ikke liker? @pdx

7 Likes

Random, urelaterte rants blir ofte fjernet, her har flere medlemmer reagert og flagget innlegget som “Urelatert til diskusjonen”.

1 Like

Har medfølelse med begge parter her. Alle har opplevd drittsekker på fylla, og de er ikke nødvendigvis sånn ellers. Men det er som alltid hans ansvar å ikke drikke så han blir en drittsekk, hvis det er et problem for ham. Sånn humor som Atle har, så vil det bli heeeelt feil når han er fullere enn de rundt kan jeg se for meg. Anyways, sier man unnskyld, innrømmer det man har gjort og gjør tiltak for å ikke gjøre det igjen kan det meste beklages. Spesielt fra en satirisk komiker. Synes Atle Antonsen har gjort så mye bra at ikke dette nå skal være en så big deal, om han dømmes til oppreisning er det fair, og så får det være det. Synes det er teit av NRK å gå til alle hans arbeidsgivere og spørre om han mister jobben…

7 Likes

OK, men kunne det vært en mulighet at han ønsker å starte en diskusjon?

Det kan være, men da må man kanskje strukturere innlegget så det er forståelig og tydelig hva poenget er.

8 Likes

Da bør han skrive noe mer enn å poste randomstuff. Folk har klaget på random postene hans i lang tid. Det skal også være tatt opp med han pr pm.

Dette er uansett feil tråd for tilbakemelding.

2 Likes

Det er rart hvordan jeg i andre sammenhenger har fått høre at jeg er “veldig god til å forklare”. Senest for noen få uker siden skjedde det med bare noen dagers mellomrom, den ene sa til og med at jeg “burde blitt lærer”… Da svarte jeg at det bestemte jeg meg for at jeg aldri ville bli allerede i ungdomskolen. Jeg opplevde det som så ille hva lærerne måtte forholde seg til fra enkelte elever at jeg ikke kunne tenke meg å ta på meg noe slikt. Så irritert - på elever som mer eller mindre bevisst forstyrret og ødela for de fleste av oss - ble jeg. Jeg er “arvelig belastet” med lærere i familie og slekt. En oldefar av meg som var lærer fikk faktisk Kongens fortjenestemedalje for læremidlene han laget og som ble brukt mange steder rundt omkring i Norge, alt fra sangen med gangetabellen som tekst, til høyst naturtro modeller av de vanligste fiskeartene i norske farvann. Men det var den gang da elever vel enten “satt som lys” eller fikk rapp over fingrene for slikt som i dag er blitt “normalt” på grunn av “fri oppdragelse”. Mulig jeg har en viss underliggende innstilling preget av motvilje, simpelthen, mot å skulle måtte forklare slikt som jeg egentlig mener at antatt voksne folk burde kunne forstå…

2 Likes

Jeg skjønte rett og slett ikke noe av den første posten om Jens da den kom. Virket for meg som den kom ut av en tankerekke du hadde fra et annet sted enn denne tråden, som vi ikke var en del av. Da det virket som det manglet noe kontekst. Historien i andre post ga mer kontekst, men det blir litt mye subjektivitet og rykter over kritikken. Ang. Libya er vel de fleste nå klare over at det var brutalt og feil vilkårlig bombing av sivile/ubekreftede mål fra Norges side, og at det aldri burde skjedd. Men synes koblingene mellom Jens Stoltenbergs personlighet ifølge rykter og subjektive oppfatninger blir litt søkt. Det blir litt mange poenger på en gang med varierende fundament til å lett forholde seg til innholdet. Er nok best å ta et poeng av gangen om man vil diskutere noe med andre som ikke har hørt de samme historiene før. :slight_smile: (har forøvrig ikke rapportert noe, jeg bryr meg lite om sånt, ville bare svare fra mitt ståsted :slight_smile: )

Det handler ikke om “rykter” det jeg har nevnt i kommentaren ovenfor her. Hvis noen feks svarte at han jeg kjenner kan ha overreagert og overdrevet så ville det være en reell innvendig basert på det jeg har skrevet. Men så var det det at Jens Stoltenberg ringte senere og unnskyldte seg. Om det du mener med “rykter” er at det er usant eller noe jeg har hørt av noen som har hørt osv og derfor “bare er rykter”, ja da burde du skrive det. Men det er fritt opp til deg å kalle det rykter som om det var et faktum at det er det… Han som fortalte meg dette har vært medlem av Ap siden 1960-tallet og er det fremdeles selv om han ikke har mye til overs for hvordan partiet har endt opp. På 1970-tallet var han også partisekretær for sitt fagområde en stund. Hørte til venstrefløyen i partiet. Jeg fikk ihvertfall ikke inntrykk av at han i utgangspunktet hadde noe imot Jens Stoltenberg. Men han mislikte faren til Jens, Thorvald. Og det skyldtes faktisk et “rykte” om at han var informant for både den tids PST, for Aps egen “sikkerhetstjeneste” og for CIA da han var student. Faren Thorvald, altså, ikke Jens. Og senere engasjerte altså han jeg kjenner seg i sitt lokallag i Oslo. Folk får selvsagt, og velger gjerne også, å tro det som passer dem.

Jeg tror mange synes det var en litt lite pedagogisk måte å starte en diskusjon på.

Tenker mest at du sikkert finner mange i AP som har opplevd Jens på en annen måte, og om en av dem var din venn ville din opplevelse vært annerledes. Altså at man ikke får oversikt av en persons oversikt, selv om den sikkert er korrekt for den personen. Derav det subjektive. Har bare møtt på alt for mange som over tid bygger sine egne virkeligheter som ikke sammenfaller med andre deltakeres forståelse av fakta, til at en persons erfaringer gir et godt nok bilde. Ville vært fint med en klar setning på noe du mener er galt. Får følelsen av at du mener Jens Stoltenberg er veldig opptatt av å fremstå som leder og styre sosiale situasjoner dit? Er det kritikken?

Øverst står det “Bare et lite apropos til “politikk” sånn helt generelt”. Det er sikkert mulig å komme med en liten forklaring på hva jeg mener med det. Men jeg tror bare ikke at det ville endre “modereringen” her. Påstanden om at det handler om “randomstuff” ser jeg på som en form for trakassering. Om det så kan virke “random” for noen så er det også mulig at det skyldtes at de det gjelder enten ikke kan forstå eller se sammenhenger som er opplagt nok for andre. En svært dyktig matematikklærer jeg hadde ble fjernet fra klassen jeg gikk i pga akkurat noe slikt. Han hoppet over både ett og to steg i sine utledninger på tavlen. Og når det ble påpekt så hadde han også litt problemer med å forstå hvor vanskelig det ble å følge med for litt for mange elever, slike som typisk valgte språk- eller samfunnsfaglinje det neste året… Kan tenke meg det finnes noen som lar seg irritere av denne kommentaren også. Mulig den også kan oppleves som “randomstuff”. Det er visst nesten alltid mulig.

Sånn da spinner vi tråden tilbake til det den handler om. Politikk.

De som føler at de blir sensurert eller ikke få poste tingene de vil poste får ta det i tilbakemeldingstråden.

Jeg foreslår at du lanserer et diskusjonstema som er litt mer spesifikt en “politikk sånn helt generelt”, gjenre noe dagsaktuelt, så får vi se hvordan det går.

Disse lange Wall of textene uten noen form for mellomrom/paragrafer gjør det også mer vanskelig/rotete å lese, slik at jeg bare slutter å lese til slutt.

Så sleng gjerne inn dette om du vil ha hele teksten din lest :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hilsen mild dysleksiker :+1:

2 Likes

Det er, slik jeg ser det, et stort problem at for mange politikere søker selvbekreftelse gjennom rollen uten at det har nok med det konkrete innholdet og målene å gjøre.

Turning and turning in the widening gyre
The falcon cannot hear the falconer;
Things fall apart; the centre cannot hold;
Mere anarchy is loosed upon the world,
The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere
The ceremony of innocence is drowned;
The best lack all conviction, while the worst
Are full of passionate intensity.

The Second Coming by William Butler Yeats | Poetry Foundation

Jeg mener ikke med det at “Stoltenberg er verst”. Men jeg syns likevel det passer. Etter å ha lest det intervjuet med Jens og moren hos KK så dukket tanken “Camilla for president !” opp hos meg. Tanken dukket ihvertfall opp etter å ha lest noe om Jens og Camilla som små barn, at det er hun som burde blitt statsminister. Så kanskje ikke helt “random”… Hun var den eldste, ansvarlige, flinkeste. Men jeg forstår godt at hun ikke ville, kanskje ikke kunne bli det. For flink og ansvarlig. Og “Lille Jens” måtte også “få bli noe stort”. Hun hadde nok heller ikke den (gale) motivasjonen som så mange som ender opp som toppolitikere har, som om de skulle være et slags “evige toere” fra fødselen av, om de er det eller ei, og dermed desto mer opptatt av å oppnå bekreftelse som person gjennom rollen som politiker. Stoltenberg virker for meg bare som et veldig godt eksempel på det.