Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Har du lagt merke til at det er 10-15 grader ute? I november? Det er gasslagrene som er 100% fulle som gir så billig strøm nå. Og masse, masse regn. Gi det en uke med kaldt vær…

Futures på gass er på rundt 1,2 kr kwt.

3 Likes

Nei, det er ikke fulle lagre som gir billig strøm nå. Den gassen som er i lagrene nå har de betalt dyrt for! Stor produksjon på fornybarsiden hjelper godt på, og selvsagt også en mild periode som vi opplever nå.

1 Like

@Floppen tenker du vi hadde vi fått så lave strømpriser uten kablene?

@ HO5 Slik situasjonen er nå så ville vi nok hatt mye billigere strøm uten kablene, da vi ikke ville kunnet eksportert overskuddskraften fra elvekraft og vindkraft, altså kraft som ikke kan magasineres, og som måtte blitt solgt inn i et marked hvor tilbudet ble høyere enn etterspørselen. Vi ville fort hatt tilfeller hvor man fikk betalt for å bruke strøm.

Uansett viser alle beregninger så vidt jeg vet at strømmen blir litt dyrere med kablene, men vi får økt forsyningssikkerhet. Snittprisen for siste ukesrapport var for øvrig under 30 øre, som er billigste på 2 år.

Til syvende og sist mener jeg man bør se på hvordan man kan regulere hvordan gassprisene skal få lov til å påvirker prissettingen på strøm, alternativt at det meste av ekstrainntekter fra ekstreme strømpriser tilbakeføres til kjøperne. I tillegg må man prøve å få på plass gode fastprisavtaler.

3 Likes

I tillegg bør man også få inn regulering på eksporten basert på fyllingsgrad av magasinene. Slik at man ikke risikerer å kjøre seg selv i en posisjon hvor man er prisgitt at værgudene kommer med ekstrem nedbør for å havne innen normal fyllingsgrad.

3 Likes

Nå som midterms er over så er GOP klar med en strategi for å forsikre seg om at Trump ikke blir deres presidentkandidat i 2024. De har nok vært drittlei av å prøve å håndtere den tullingen lenge, men Trump har vært for populær og hatt for mye innflytelse til at de har kunnet tatt tydelig avstand fra han uten at det ville splittet det Republikanske partiet og svekket sjansene deres nå i midterms valget. Nå er midterms overstått og det er klart for å stille opp brikkene for et 2024 valg uten Trump.

7 Likes

Da lurer jeg på hvor mye som skal til før Trump-supporterne her også vender ham ryggen :slight_smile: Men de styres vel hovedsakelig av memes. Og det kan man lage nok av når det kommer til Trumpern. :stuck_out_tongue:

image

image

image

image
image

image

1 Like

Folkets tur :partying_face: :partying_face:

3 Likes
3 Likes

Norges regjering er virkelig noen luringer.
De vil at Norge skal øke sin kraftproduksjon slik at vi kan elektrifisere sokkelen for å selge gass til Europa slik at Europa kan lage mer strøm som vi kan importere.
Luringer :crazy_face:

9 Likes

Noen andre enn meg som tror strømprisene kommer til å gå bra opp fra fredag av? :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg skal i badstubåt, trenger ikke bade for å kjøles ned da, bare gå en runde rundt på dekk :see_no_evil:

Nvm, det var Berlin ja :smiley: Oslo er safe!
Forøvrig kjedeligste været jeg har sett på lenge, har ikke Oslo kommune råd til litt vær-raketter?

1 Like

Gasslagrene i Tyskland er over 99% fulle, og det blåser svært godt i Nordsjøen, særlig der mye av tysk vindkraft produseres, faktisk sterk kuling liten storm på torsdag, ellers kuling resten av uka, så hvis temperaturer rett under null vil gi høye strømpriser kan det selvsagt bli adskillig dyrere når man får 10 minus og vindstille.

4 Likes

Med sånn vind, så spiller det vel neppe noen rolle at det blir litt kaldt i Berlin :stuck_out_tongue:

2 Likes

Atle Antonsen i hardt vær. Bård Tufte bør vel være forsiktig nå for det virker som oddsen er mot han nå :sweat_smile:

2 Likes

Betryggende ¨se at tyskerne er godt i rute.

Tyskland åpnet tirsdag sitt første mottaksanlegg for flytende naturgass (lng), opplyser myndighetene.

Men hva gjør hun egentlig på en bar?

Skjermbilde

1 Like

Kansje hun ikke kjøpte noe, og Atle svarte:
Du er for blakk til å være her :thinking::sweat_smile:

2 Likes

Drit i å vitse med den saken. Stakkars dem som blir utsatt for rasisme.

2 Likes

Leste FB innlegget til jenta som anmeldte og fremkommer der at hun og Antonsen har vært FB venner hvor hun skriver bla «…og i 2018, da jeg ble hetset av Resett, fikk jeg en melding fra Antonsen hvor det blant annet sto: «Stå virkelig på og ikke la deg dempe!»»

Kan for meg se ut som at Atle har et alkoholproblem. Ikke normal oppførsel. Uansett, må ha vært en veldig kjip situasjon for jenta å oppleve.

5 Likes