Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Trump sine høyesterettsdommer som fikk veltet dommen fra 1973 som tillot abort i USA gjorde at demokratene som burde tapt valget (dårlige økonomiske tider), gjør det greit.

3 Likes

Trodde det var Trump sine dårlige kandidater som ødela jeg. Er jo en ny forklaring hver dag.

1 Like

Republikanerne lå godt an for dette valget før abortsaken kom opp. Sjekk polls tilbake i tid hvis du ikke tror meg. Biden har jo ikke akkurat gjort det skarpt.

Abort er en viktig sak.

Jeg tror også inflasjon biter, men arbeidsmarkedet er også sterkt. Det vil si at inflasjonsjustert lønn er noe ned - men ikke mye ned. Så, de som vil jobbe finner seg jobber, og de får bedre og bedre betalt - men de taper mot inflasjonen.

Dette fører til en interessant situasjon hvor de som har det bra får det enda bedre til tross for inflasjon, og syntes ikke det er superviktig, men de som har det dårlig sliter mer og mer og har ingen mulighet til å få hodet over vannet.

Jeg tipper inflasjon er superviktig for de fattigste 30% av befolkningen i USA, men bortimot helt uviktig for de rikeste 20%. Og hvis du er mellom der er det nok viktig men det er mye annet som kan være viktig også.

Biden sin popularitet - og Støre sin popularitet - vil fort kollapse hvis arbeidsmarkedet får problemer. Men enn så lenge ser det ut til å gå bra.

1 Like

Fra juli.

Vi vet enda ikke om det blir noen stygge resesjoner eller ikke, og siden vi har hatt ekstremt mildvær og det er spådd mild vinter blir den som minimum utsatt fra når jeg trodde det skulle begynne (omtrent nå - eller oktober).

Men DeSantis bør klare å vinne en nominasjonskamp mot Trump. Han gjorde rent bord i Florida, kjørte en svært effektiv kampanje, i tillegg til at han har vært veldig populær med sin politikk.

Det eneste jeg ikke vet er om han faktisk vil stille til valg. Jeg håper det. For en omkamp mellom Biden og Trump er det siste jeg personlig vil se i hvert fall, jeg mener begge har vist seg å være dårlig egnet til jobben, og man trenger en mye yngre person neste gang. Så jeg håper å få en kamp mellom DeSantis og en eller annen demokrat som er under 60 år. Det tror jeg er det beste for både USA og verden.

6 år til med Biden, eller Biden-Trump eller Biden-Sanders? Fuck that shit. Hiv skrotingene på gamlehjem. Verden er vanskelig å håndtere, og vi trenger en øvre aldersgrense for amerikanske presidenter. Passerer du 80 mens du er president? Sorry. Du er ikke egnet til å være president i gode tider, og i hvert fall ikke i dårlige tider. Finn en yngre person som du kan støtte i stedet.

6 Likes

AP har hva, 17% av stemmene nå? :crazy_face:

2 Likes

Kanskje vi får sett en Biden-Fetterman kombo i 2024. Det ville vært en no-brainer.

2 Likes

AOC kan være presidentkandidat i 2024 tror jeg.

DeSantis vs AOC ? :slight_smile:

1 Like

Denne uka snakket jeg med eieren av den private barnehagen der mine barn gikk. Hun må stenge og selge hele eiendommen. Familiens egen bolig var en del av barnehagen så nå ryker både bolig og livsverk fordi regjeringen har en ideologi som sier at velferd skal drives av staten.
Jeg håper alle som har (har hatt) barn i private barnehager tenker seg om neste gang de stemmer.

2 Likes

Har selv hatt guttungen i en privat barnehage. Helt fantastisk plass. Friluftsbarnehage drevet av 2 søstre, kun 17 unger og masse ute i friluft. Disponert egen båt og buss. Han fikk være med på overnatting i telt, mørketur på høsten med lommelykter, utflukter, båtturer, reiste rundt i hele distriktet til turområder og små kulturplasser. Man kunne se på tilbudet og pedagogdekningen til barnehagen at pengen ble investert i barna.

Helt tragisk hvis disse små ideelle barnehagene blir skadelidende pga. ideologisk tankegang fra styrende regjering…

11 Likes

Hvorfor må hun selge?

Fikk ikke med meg alle detaljene ettersom jeg ikke selv kjenner businessen, men hun sa at driften nå går underskudd og ingen kan betale for å jobbe. Rammebetingelsene var blitt dårligere,- noe med bemanning og tilskudd. Tror ikke det skyldtes gjeld, for de har eid eiendommen og bygningene i minst 30 år, med en beliggenhet som dessverre ikke har så stor verdi ved salg.
Det var eneste barnehage i nærheten da jeg hadde barn der, så det blir et stort problem for innbyggerne i området.

Vet ikke om dette har blitt innført ennå :

2 Likes

Jeg har kidsa i en privat familiebarnehage, de klarer fint å drive nå. Så lurer på hva det er som gjør at hun ikke klarer.

1 Like

Når du endrer rammebetingelsene over natten, så vil det være aktører som går fra pluss til minus.

Det betyr jo ikke at alle private må stenge sjappen.

Akkurat som når rentene dobles, blir det noen flere tvangssalg, men de fleste unngår det allikevel:)

3 Likes

Jeg tenker at hvis det er litt lite barn, så kan det være vanskelig. Vet at barnehagen her hadde det trangt når FMC, KOG og flere små sa opp flere tusen ansatte for noen år siden. Men det gikk. Går greit når målet ikke er profitt, men å drive barnehage.

Altså, målet med å stramme inn er å kjøre bedrifter konkurs som ellers ville vært levedyktige.

At det går utover alle typer bedrifter også barnehager er vel logisk ? Det er alltid negativt for de det berører direkte, selvsagt. De får jo livet i stor grad ødelagt. Men det er en konsekvens man velger i stedet for ekstremt stramt arbeidsmarkedet, høy inflasjon, og streik fra alle offentlige ansatte hvert eneste år de neste tiårene.

3 Likes

Greit å stramme inn, men dagens regjering gjør så plutselige og voldsomme endringer at endel av investorene skygger banen fordi landet har blitt for politisk ustabilt.
Det ville ikke forundre meg om skattenivået nå blir så høyt at skatteinngangen går ned. Hvis man skatter 100% konker alle. Da blir det null skatt. Et sted på veien opp blir en økning ødeleggende. Jeg tror vi er der allerede. Folk flytter ikke til Sveits for gøy. Det er alvor. Langt flere vurderer å gjøre det samme.
De verste sosialistene/kommunistene ønsker at næringslivet skal konke. De ønsker at staten skal drive alt. «Profittfri velferd» er 1ste skritt. Hva f.,.,., er galt med profitt (overskudd) ?
Ser de fortsatt opp til Venezuela?

7 Likes

Tenker du det faktisk er villet politikk? For å suge ut nok penger til å få med inflasjonen?

Det er meningsløst å bygge bro hvis taksten settes så høyt at folk lurer seg unna eller flytter. Taksten må ned, så flere bruker broen, så kan den heller betales ned den veien.

3 Likes

Satans ACER!

2 Likes