Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Frihet er for mange oppskrytt når man velvillig gir bort denne i bytte mot (falsk?) trygghet.
Det er ikke første gang dette er forsøkt i historien og det er en farlig vei å gå!

1 Like

Statkraft med resultat på 16,1mrd for 2021. Statens strømstøttepakke er 5mrd + 2 mrd til redusert elavgift. Ikke fortell meg at dette ikke er fordelingspolitikk, og hele krisen kunne vært avblåst dersom det var politisk vilje til stede. For min del kan de ta hvilken eksportpris de vil for strømmen i utenlandskablene, men at landets innbyggere skal bli lidende av manglende handlekraft er for meg helt uforståelig.

4 Likes
5 Likes

Det er svært oppsiktsvekkende at dette så og si ikke nevnes i media. Hvor er NRKs utenrikskorrespondent?

5 Likes

2 Likes
1 Like

Antibiotikaresistens er interessant nok noe som kun kan løses med mindre bruk av legemidler.

Så derfor tenker jeg at man ikke kommer til å lage noe videre nummer ut av dette.

Tvert i mot så er det nye EU-forskrifter på vei som kommer til å sørge for en dramatisk økning i bruk av antibiotika :ok_hand:

1 Like

Blir interessant så hvor mye Viggo Kristiansen får i erstatning når han blir frikjent

1 Like

Satser på at de nye DNA prøvene viser at han var aktiv i akten. Så kan alle legge saken bak seg å gå videre i livet.

1 Like

Tviler på det.

Alt tyder på at Jan Helge Andersen var alene om ugjerningen.

1 Like

Sansynligvis får vi mer fakta på bordet snart.

At Viggo var en modus kandidat med tidligere seksuelle hendelser er det ingen tvil om.

Det er nettopp da risikoen for justismord er størst. Det er jo ikke slik at syndebukker flest er “Guds beste barn” ala Jesus… Tvert imot så har ideelle syndebukker alltid - billedlig eller bokstavelig - noen “flekker på rullebladet” som sørger for at folk flest opplever at de trygt kan sparke noen som ligger nede… Fritz Moen, Per Liland, Fredrik Fasting Torgersen, Espen Lund… Alle disse hadde allerede gjort noe som gjorde det for lett for både medier, politi og domstoler å slippe unna med forhåndsdømming og mer enn tvilsomme “rettsaker”.

7 Likes

Ja, og det var jo hele grunnlaget for at han ble dømt.

Ingen tekniske bevis utover vitnemål fra medskyldig/skyldig.

3 Likes

Trudeau er rimelig på tur ass.

11 Likes

Du kan sitere et høyt beløp så mye du vil :slight_smile: Det er ikke det som er viktig. Det viktige er hvilken strømpris som må til for å gjøre prosjektet lønnsomt over levetiden, samt hvor forutsigbar strømproduksjonen er. Det er for prosjektet du nevner 80-90 pund per Mwh, eller 104-115 øre per kwh. Prosjektet du nevner er det dyreste per kwh som er bygget i verden noen gang, så flott å velge det som eksempel på prisen på atomkraft. Den er nærmere 77 dollar per Mwh i snitt, eller 69 øre per kwh, som er billigere enn mye annet, spesielt tatt i betraktning leveringssikkerheten og kostnader for samfunnet ved forurensing/tap av naturområder. Uansett er pilotprosjektet dyrest, når kompetansen og malen er laget blir produksjonen av atomkraftverk drastisk redusert for neste prosjekt.


Kilde: – Gass- og vannkraft er billigst, kjernekraft mest stabilt, mens kullkraft er avfallsverstingen - Tu.no

2 Likes

Dette er gamle nyheter, antibiotikaresistens har vi visst at kommer i minst 30 år for det var da jeg ble gjort oppmerksom på at det kommer. At legene i alle disse årene har fortsatt å pøse på med resepter, og til og med økt bruken, er uforståelig!

1 Like

Mistenkelig maskert mann observert i forsamlingen?

Som du selv sier, ingen hevder noe annet heller.

Men du hiver ikke folk i fengsel i 21 år i kraft av å være moduskandidat, det regner jeg med du skjønner også.

Problemet med dommen mot Viggo Kristiansen er at den ikke baserer seg på bevis, bare forklaringen til Jan Helge Andersen. Det er den saken dreier seg om

3 Likes

Somsagt, jeg håper forberedt teknikk for å hente ut DNA fjerner all tvil om at begge var gjerningsmenn. Det hadde løst veldig mye for veldig mange.

Forsåvidt iforhold til erstatning

Erstatning etter frifinnelse og urettmessig straffeforfølgelse - Matrix Advokater (matrix-advokater.no)

Deretter tilkjennes 400 kr i oppreisning for hvert påbegynte døgn med frihetsberøvelse. Holdes den siktede i politiarrest, er satsen likevel 1.500 kr for hvert påbegynte døgn også der oppholdet overstiger to døgn.

I tillegg kan det gis oppreisning for belastningen det er å sitte fengslet. Et eksempel kan være at noen i familien dør og du ikke kan gå i begravelsen fordi du sitter fengslet, eller at bedriften din går konkurs mens du sitter fengslet.

Grovt vil han få mellom 3 og 11,5millioner i erstatning. kanskje litt ekstra fordi saken og stigmaet vil følge han resten av livet. Overrasket om det blir over 12.

Evt permisjon og fri han har hatt i soningen skal gi fratrekk i erstatningen. Men tror bildet over er ganske spot on.