Helt enig i at ansvaret bør ligge hos staten, men å begrense muligheter for innleie helt virker veldig ineffektivt i det store bildet og lite forsvarlig i spesifikke situasjoner ved sykemeldinger, kompetanseavvik og liknende. Vet du ikke har ønsket innleie tidligere på noen av disse områdene i hvert fall. Vet ikke hvor du står nå? Nå som de har strammet inn mye er alle beskjeder jeg får fra de som jobber i helse og utdannelse offentlig hos bekjente at de er overarbeidet og har alt for få folk til å kunne gi et godt tilbud. Det var for så vidt ikke enkelt før heller, så det er klart. De får så mange ekstravakter de klarer, og da er de fortsatt for få på jobb på blant annet sykehus i Bergen. Det blir mange sånne konsekvenser av dagens politikk som ikke vises i statistikk før lenge etterpå.
Et historisk eksempel fra da jeg fulgte endringen på området for private i barnevernet tett: I 2017 ble det sendt ut et brev til alle barneverntjenester i Norge fra departementet, da under KRF sin ledelse, som meldte om begrensninger i bruk av innleie. Dette som del av hestehandel med KRF og resten av regjeringen. Deler av det kom så i lov senere. Jeg fulgte nært med på det da, og vi kan jo lese svarene de fikk på undersøkelsen som ble gjort i forkant av høringen da, som ikke ble publisert offentlig, men allikevel ble finplukket for alt som kunne tolkes i retning færre private og brukt i grunnlaget for loven. Jeg fikk tak i den ved å gå til firmaet de hadde brukt(leid inn :P) for å distribuere undersøkelsen de selv hadde laget(Men oppga ikke det i høringsnotatet, da sa de firmaet hadde laget den selv og viste ingen tilknytning i departementet, og ba firmaet ikke publisere den på sine sider, som de normalt alltid gjør.) Brevet det refereres til har jeg dessverre ikke her, men det var første steg i å stenge private ute. Det kan søkes opp ved interesse. Svarene er fra barnevernledere som har hatt tid til å svare. Ca. 40% hadde ikke tid/prioriterte ikke undersøkelsen ifølge dokumentet. Som kan sees i sammenheng med at de som har lite tid ofte er de med størst behov for hjelp, og at disse svarene potensielt er fra de med overskudd til å besvare en lang undersøkelse. (grunnen til at jeg drar den slutningen er hvilke grunner de selv oppga for å ikke svare på undersøkelsen fullt ut. De oppga “Tidkrevende” som hovedgrunn der de ikke hadde besvart spørsmål.)
Her er alle svar som utbroderer både de som er positive og negative til brevet som innskrenket bruken av private, ut ifra deres egen tjenestes situasjon da:
Det største feilpunktet var dette, hvor de fint ungår å spørre om de vil ha behov for bistand fra private, og heller spør om “flere stillinger” som selvsagt de fleste barnevernledere må si ja til, spesielt når de har fått beskjed om at de mister privat bistand snart. Det er dette jeg mener når jeg sier at de lager undersøkelsen så de får det svaret de selv ønsker: