Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Siden februar i fjor har den tidligere sjefen for ESB, den europeiske sentralbanken, ledet en samlingsregjering bestående av de seks største partiene i parlamentet. En fargesprakende bukett, fra brunsvidde separatister på den ene siden, via de Berlusconi-blå og Renzi-rosa i sentrum, til noen nydelige nelliker på ytre venstre flanke.

Noen som vet hvilke vakre nelliker det er snakk om her? Er skribenten sarkastisk?

2 Likes

Reagerte ikke på det. Er så vant til at at Høyre er brunsvidd og venstre er nydelig at det må anses som normal språkbruk. Ikke noe å se her :relieved:

1 Like

Hehe, det er det jeg også tenkte. Men jeg er virkelig usikker her, klarer ikke å lese hva skribenten egentlig mener. Litt for vilt å være så tydelig om han virkelig mener at yttre venstre = bra, yttre høyre = dårlig.

2 Likes

Jeg tror “nydelige nelliker” skal leses som “hjernedøde idealister som støtter venstrepopulistiske ugjennomførbare fantasier” :slight_smile:

Mulig jeg er forutinntatt :slight_smile:

ps: italiensk politikk er så rotete og uoversiktlig at jeg ikke har orket å sette meg inn hva som foregår der.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Hvordan kan jeg som nordmann påvirke at denne mannen får fyken?
Hvorfor legger ingen av disse top dogsa frem regnestykker som regner hjem utsagnene deres?
Ran på åpen gåte uten at det blir løftet en finger fra noe hold… Nothing to see here, move on 🧟‍♂️💰

10 Likes
2 Likes

Leste det intervjuet og ble rett og slett kraftig irritert. Svarene hans er ren kaudervelsk og gir ingen mening. Bare tull og pølsevev.

For eksempel dette: “– Ja, det vil hjelpe. Får vi mye nedbør, vil vi få en krafteksport. Da vil kraftprisene i Norge legge seg under Europa. Jo mer krafteksport vi har, jo lenger under de europeiske kraftprisene vil Norge legge seg, hevder Statkraft-sjefen.” :exploding_head:

Hvordan er det mulig at en slik noksagt har A: Fått jobben, og B: Klart å beholde den så lenge?

Slike idioter som han er et levende bevis på den utstrakte kamerat-korrupsjonen i norsk offentlig sektor. Ikke minst det at han har fått en ekstremt lukrativ lønnspakke som overhodet ikke står i proporsjon til noe som helst.

9 Likes

Hehe, er vel ikke så dumt for de som ansetter han den måten han tenker på? Gir mye cash i avgiter og skatt, samt videreføring av dagens status. De ønsker nok ikke en som gjør store endringer, men heller jatter med. Det er nok han klar over. Får vi håpe. Men heller mot å være enig med deg Kitron, høres rett og slett ut som inkompetanse. Eierstyring og selskapsledelse | Statkraft

1 Like

Media : “Norge får rekordinntekter fra høy inflasjon” …Politikere : “Senker strøm støtten” :man_facepalming:

1 Like

Jeg tror ikke man skal konkludere i dag hva politikerne gjør til vinteren hvis det blir ordentlig krise som mange av oss tror. Da tror jeg de blir rimelig desperate for å ikke miste all oppslutning, og det vil komme nye tiltak.

5 Likes

Kjører de tiltak nå har folk glemt det når vinteren kommer

3 Likes

Utregningen sitert over var basert på 90% støtte, slik det er bestemt for oktober-desember, trodde kanskje det vill det bli 90% også for jan-mars, men med 80% blir det litt mindre moms og litt mer vanlig strømpris, ny utregning i fet skrift:

Eksempel 31 kroner kilowatten
Da er støttesatsen på 3100 -70 = 3070 øre, man får 90% dekt = 2763 øre, og moms på dette blir 691 øre.
Da er støttesatsen på 3100 -70 = 3070 øre, man får 80% dekt = 2456 øre, og moms på dette blir 614 øre.
10% skal betales = 307 øre og moms på det er 77 øre.
20% skal betales = 614 øre og moms på det er 154 øre.
Avgifter er vel rundt regnet 50 øre

Summen per kilowatt for 31 kroner kilowatten blir da:
614+614+154+50 = 11432 øre.

For spotpris 10 kroner blir summen ca 450 øre, og for spotpris 5 kroner kilowatten blir regninga 217 øre. (90% strømstøtte over 70 øre/kwh)
For spotpris 10 kroner blir summen 552 øre, og for spotpris 5 kroner kilowatten blir regninga 314 øre. (80% støtte over 70 øre kwh).

Mao når man går fra 90% støtte til 80% støtte så høres det ut som staten uansett tar mesteparten av regningen, og det gjør de kanskje, men effekten for spotpris 500 øre kwh, som faktisk er svært sannsynlig er en nesten 50% økning på strømregninga. fra litt over 2 kroner til litt over 3 kroner kwh, som man faktisk betaler.

Eller sagt på en annen måte, hvis man bruker 25 000 kwh i året og 1/3 av den strømmen går i 1.kvartal (jan-mar) er forskjellen på 3 og 2 kroner lik forskjellen på 8000 i strøm i måneden og 5500 NOK i måneden.

8 Likes

Det her gjelder fortsatt. Men who cares…

Kanskje Støre senior også burde tatt seg litt sopp?

5 Likes

Tipper lønnen som nå er i mannens favør innen 20 år er i kvinnens favør her til lands. Da vil det ha vært nok tid til å bytte til flere kvinnene ledere og prosenten menn som tar høyere utdannelse har falt enda mer.

5 Likes

Startlønn 423.500 for en barnehagelærer, 3 årig bachelor.

Startlønn 545.000 for en bachelor i ingeniørfag, 3 årig.

Lønnen er for lav, eller utdannelsen for lang.

3 Likes

Det er bra for samfunnet at flere kvinner tar høy utdannelse for yrker med høy lønn hvor det offentlige betaler regninga. Kvinner er dårligere til å ta kampen for lønna enn menn, så i framtiden sparer vi enorme summer på å betale mindre til enda flere kvinneyrker i det offentlige kontra manneyrker :slight_smile:

(les med litt sarkasme)

Ingeniører i det private har også en del tillegg og bedre vilkår for overtid. Stoor forskjell på goder. Det kreves til tider mer i form av jobb-fritid, men man blir hvertfall lønnet bedre for det.

Kjenner noen i ett av helseforetakene som blir tvunget til å ta ut fleksitid for overtid, uten mulighet for å få utbetalt dette i lønn. I tillegg er avdelingen også veldig underbemannet, så den ferien er ikke bare å få til når det passer seg. Det hadde ikke skjedd i bedriften jeg jobber i.

1 Like

Jobber som ingeniør selv og kan på et par timers varsel ta halve dagen fri for å dra på skitur eller fjelltur. Har også fjellet 30-90 min kjøring hjemmefra. Nei, jeg sliter med å se attraksjonen til å ta en mye dårligere betale jobb med lite fleks.