Punktene under beskriver, slik jeg ser det, de viktigste elementene i pensjon, og er etter min mening en nyttig tankemodell for å planlegge sin pensjonstilværelse /hvordan man tenker om pensjon.
Første begrep er pensjonsbeholdning.
Pensjonsbeholdningen i folketrygden er bærebjelken, for den bestemmer hvordan grunnfjellet i din pensjon blir, og er livsvarig.
Hvert år i arbeidslivet blir 18,1% av bruttolønn, opp til 7,1G (791 000) avsatt i pensjonsbeholdningen.
Basically er 6 millioner det meste man kan få i pensjonsbeholdning, og de fleste med gode jobber ender et sted mellom 4,5 og 5,5 millioner, mens med en “dritt-jobb” kan man ende et sted mellom 2 og 3 millioner.
Pensjonen er avhengig av hvilken alder man går av, fordi årlig utbetaling beregnes ved:
Pensjonsbeholdning / antall forventede gjennstående leveår.
Når man er 62 år er forventet tid 20 år, og når man er 67 år er forventet tid 15 år.
Mao med en pensjonsbeholdning på 4,5 mill blir brutto utbetaling ved avgang 62 år på 225 000, mens den blir 300 000 ved 67 år.
Det var grunnfjellet.
Så til der folk “feilberegner”. Og det er det som kommer i tillegg til grunnfjellet.
Jeg har inntrykk av at mange tror/forventer at pensjon skal være 60-66% av brutto lønn.
Tankemodellen for mange er at grunnfjellet er 1/3 av lønn, de ekstra er 1/3 av lønn, slik at man ender opp på 66%.
Det stemmer kanskje for folk i offentlig sektor, og noen store bedrifter.
Men for folk i det private er ikke det tilfellet!
Det er mulighet for å få det til, men sannheten er at de fleste bare forholder seg til den sparingen som er lovpålagt. Figuren under illustrerer dette. Dette mørkeblå feltet er virkeligheten, det grønne er ikke en realitet for de aller fleste i privat sektor.
Virkeligheten for de fleste i privat sektor er en innskuddspensjon som er ganske lav, og en pensjon som ender på 45-50% av lønn.
Og det er med forventet avkastning !
En liten historie som illustrerer problemet. Jeg jobbet over en lengere periode i en stor solid privat bedrift, med goder av alle slag. Da de for nesten 10 år siden gikk over til innskuddspensjon var motivasjonen for bedriften at pensjon kostet bedriften vanvittig mye penger, og særlig eldre arbeidstakere fordi bedriften hvert år feilberegnet hvor mye som egentlig måtte avsettes.
Løsningen endte opp med innskuddspensjon, slik at bedriften kunne avsette “halvparten så mye”, og arbeidstakerne kunne kompensere dette med å “spare dobbelt så smart”.
Basically overføring av risiko fra bedriften til arbeidstakere, og pensjon som går fra en “forsikringsordning” til “mulighet for å bli rik på børs”.
Mao, hvis det blir dårlig børsklima /høy inflasjon etc så vil folk i det private ha en pensjon som mer ligner på 40-45% versus 60-66% av lønn.
Jeg har alltid hatt solide arbeidsgivere, likevel er min sparing i innskuddspensjon kun 1/3 av pensjonsbeholdningen i NAV, og jeg traff faktisk planken når jeg i slutten av november 2021 gikk fra 80/20 aksjer obligasjoner til korte renter og cash, og har kun 1% tap siden november i fjor på innskuddssparingen.
Derfor er egen sparing svært viktig, og den viktigste sparingen for de fleste er egen bolig.
Mao nedbetalt bolig er av samme verdi som beste del av grunnfjellet i pensjonsbeholdningen.
En bra 3-roms sentralt i Oslo koster 6 millioner, dvs det samme som maks oppsparing i NAV, mens en OK 3-roms i Oslo i litt mindre attraktivt område er ca 4,5 millioner eller det samme som en ganske grei pensjonsbeholdning i NAV.
Bro man i mindre sentrale deler av landet er dette likevel like sant. En fin enebolig får man for 6 millioner, og en grei for 4,5 millioner.
Når det gjelder innskuddspensjonen i offentlig sektor er det også viktig å vite at den er ikke livsvarig, men betales ut over en periode over 10 år, slik at de fleste med sparing fra privat sektor vil oppleve et dropp i utbetalinger ved fylte 77 år, og basically bli minste-pensjonist da, med mindre man har annen egen sparing.