Hvorfor skal de det, med mindre det gir noen konkrete besparelser på bunnlinja?
Jeg tenkte at det sikkert var likt som med sykepleiere og leger som begynner å jobbe på Volvat og Colloseum klinikken. Lønna går som regel litt opp og bedre arbeidstid.
Corona belyste ganske godt hvilke yrker som er samfunnskritiske (butikk, renhold, undervisning, helsepersonell etc). Synd det sjeldent reflekteres i lønnen.
Det er fordi der gir det en konkret og målbar pengemessig gevinst i å ha det beste personalet.
Neppe.
Og i tillegg har man jo langt bedre pensjonsytelser og jobbsikkerhet i det offentlige.
Litt på siden. Men ungene mine går i privat barnehage, da synes jeg det er hysterisk morsomt at de sender ut invitasjoner til dugnader. I kommunal barnehage hadde jeg møtt opp, men ikke faen om jeg møter opp når barnehagen er privat.
Når det er sagt har jeg ikke noe problem med at private aktører tjener penger på barnehagedrift. De er avhengig av å yte et godt tilbud, -sålenge det er nok plasser og en grei fordeling av private/kommunale barnehager i området.
Hvis du ikke bor i en større by, så er det ofte veldig krøkkete å sende barna til noe annet enn nærmeste barnehage. Det koster mye å skulle flytte et barn fra en barnehage til en annen. Vil si de har greit monopol.
Jupp, derav min disclaimer
Blir en kort avsporing:
Ser hva du mener, men for legene og sykepleiernes del er det ikke alltid slik at det er bedre personell på private klinikker enn offentlege. Kan enkelte ganger være leger:sykepleiere som jobber fast på sykehus feks Riksen og jobber litt på si på en private klinikk og slik blir et trekkplaster, men i det store og hele så er det relativt lik kvalitet over personell på offentlige sykehus vs private. Viktigst er at folk har kompetansen og spesialiteten som trengs.
På sykehus blir man ofte mer utfordret av å møte spennende kasuistikker og fag. Privat tjener man bedre penger. Man tar et valg ved å bestemme hvor man ønsker å tilbringe 1/3 av døgnet.
Fordelen av å jobbe på et privat sykehus er nok at det er lettere å få det som en 8-16 jobb.
Fordelen som pasient på et offentlig sykehus er at når de på legevakten finner ut at du har abscess i halsen, så kunne jeg bare møte opp på sykehuset, så skulle de operere ved ankomst. På en søndag.
Vi mener det er på overtid å innføre en makspris på strøm i kombinasjon med streng regulering av eksporten, for å stanse de mest usosiale utslagene av dagens dysfunksjonelle energimarked.
Det er god, gammeldags sosialdemokratisk politikk å regulere krafta. Vi eier den i fellesskap, og nå er det gode grunner til å ta tilbake den demokratiske kontrollen over omsetningen av krafta også.
Hero-konsernet er jo kjente for å invitere til dugnader slik at de selv kan tjene mer penger. For eksempel på asylmottak som de drifter med skyhøy kompensasjon fra det offentlige.
Men når det gjelder dugnad i barnehagen så det står faktisk ofte i kontrakten at man har møteplikt.
Å? Hva er fordeling på det?
Jeg har aldri vært borti det.
Du får se i kontrakten din hva det står
Som sagt tidligere, det står ingenting om det der.
Det jeg lurte på var omtrent hvor stor andel av kontraktene/tilbyderen har dette kravet? Har du noen tall å vise til?
Er det i det hele tatt juridisk sett innafor?
kanskje ikke god timing å skrape gasskraftverket i år:
Man burde jo klare å finne en løsning hvor EQNR utsatte dette med 1 år i bytte mot en viss sum penger. Staten forhandler jo her til en viss grad med seg selv.
Det er vel også det som er spillet fra EQNR.
“Me er alle einige om at dette varmekraftverket slepp ut CO₂. Men når ein ser at Tyskland vurderer å starta opp kolkraftverk og Sverige startar opp dieselkraftverk, er det ikkje god klimapolitikk å stenga ned dette anlegget no.”
Den holdningen ser jeg alt for lite av i media. Gass vs kull representerer nesten halvering av CO₂-utslipp for samme energimengde. Likevel er det alt for mye svart-hvitt-tenking hvor gass plasseres i samme bås som kull. Det er forfriskende og realitetsorientert fra Baste Tveito.