Så langt i år har 34.000 migranter ankommet Italia via sjøveien. Det er over 10.000 flere enn i fjor. Over 20.000 flere enn året før.
Hva vil det bety for høstens valg i Italia?
Nei si det? Ja, det er mye lettere å være snill og omtenksom og hjelpe flyktninger og “selvfølgelig må vi bidra” når problemet er lite, håndterlig, og skjer i ett annet land. Her står de land hvor venstresiden har mye makt og er innvandringsvennlige overfor ett større problem HVIS vi får en ordentlig resesjon i EU i vinter. På den andre siden, er problemet så stort enda? Eller er det mer mediefokus? Det høres så mye ut, men ?
Min forståelse er at vi fortsatt er svært langt unna tallene vi hadde sist gang vi hadde flyktningekrise i Europa. Dog, jeg tror også at det kommer flest asylsøkere til EU i juli - november perioden. Så jeg vil tro at 2022 tallene skal øke kraftig - men ikke opp mot forrige krise.
Dataene på månedsbasis er gamle og jeg fant ikke noe oppdatert i farten, så er ikke sikker på om det er hold i påstanden men jeg tror det fortsatt er sånn.
Samtidig tror jeg egentlig ikke (med mindre noen kan rette på meg) at det er noen større valg i Europa før i 2024 etter at Italia har vært gjennom prosessen? Sånn sett kan man faktisk ha litt tid på seg til å håndtere kriser i EU før man må kaste all fornuft på bålet pga populisme og valgkamp.