Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Lønna vil variere fra arbeidssted til arbeidssted, men ifølge Utdanningsforbundets lønnskalkulator kan du som nyutdannet barnehagelærer regne med:

En minstelønn på 423 500 kroner (2021) i en offentlig barnehage
En minstelønn på 446 100 kroner (2021) i en privat barnehage

Om noen jobber i sektoren kan de kanskje utbrodere. Det er jo ting som ansiennitet og eventuelt annet som også spiller inn i ett totalbilde.

Så langt i år har 34.000 migranter ankommet Italia via sjøveien. Det er over 10.000 flere enn i fjor. Over 20.000 flere enn året før.

Hva vil det bety for høstens valg i Italia?

Nei si det? Ja, det er mye lettere å være snill og omtenksom og hjelpe flyktninger og “selvfølgelig må vi bidra” når problemet er lite, håndterlig, og skjer i ett annet land. Her står de land hvor venstresiden har mye makt og er innvandringsvennlige overfor ett større problem HVIS vi får en ordentlig resesjon i EU i vinter. På den andre siden, er problemet så stort enda? Eller er det mer mediefokus? Det høres så mye ut, men ?

Min forståelse er at vi fortsatt er svært langt unna tallene vi hadde sist gang vi hadde flyktningekrise i Europa. Dog, jeg tror også at det kommer flest asylsøkere til EU i juli - november perioden. Så jeg vil tro at 2022 tallene skal øke kraftig - men ikke opp mot forrige krise.

Dataene på månedsbasis er gamle og jeg fant ikke noe oppdatert i farten, så er ikke sikker på om det er hold i påstanden men jeg tror det fortsatt er sånn.

Samtidig tror jeg egentlig ikke (med mindre noen kan rette på meg) at det er noen større valg i Europa før i 2024 etter at Italia har vært gjennom prosessen? Sånn sett kan man faktisk ha litt tid på seg til å håndtere kriser i EU før man må kaste all fornuft på bålet pga populisme og valgkamp.

1 Like

Emotional blackmail
Guilt-tripping (“I sacrificed my life for you…”), dependence-driven (“I need you, I cannot cope without you…”), goal-driven (“We have a common goal which we must achieve”) and explicit (“If you do not adhere to my principles, beliefs, ideology, religion or any other set of values, or if you don’t obey my instructions – I will impose sanctions on you”).

Learned Helplessness

Learned or Acquired Parenting

External Locus of Control

Alloplastic Defenses

Grandiosity

Dysfunctional Responsibility

Hvorfor skal de det, med mindre det gir noen konkrete besparelser på bunnlinja?

Nå er jo minstelønna høyere i private barnehager. Så det er helt korrekt antatt av @Roc

Jeg tenkte at det sikkert var likt som med sykepleiere og leger som begynner å jobbe på Volvat og Colloseum klinikken. Lønna går som regel litt opp og bedre arbeidstid.

Corona belyste ganske godt hvilke yrker som er samfunnskritiske (butikk, renhold, undervisning, helsepersonell etc). Synd det sjeldent reflekteres i lønnen.

5 Likes

Det er fordi der gir det en konkret og målbar pengemessig gevinst i å ha det beste personalet.

Neppe.

Og i tillegg har man jo langt bedre pensjonsytelser og jobbsikkerhet i det offentlige.

1 Like

Litt på siden. Men ungene mine går i privat barnehage, da synes jeg det er hysterisk morsomt at de sender ut invitasjoner til dugnader. I kommunal barnehage hadde jeg møtt opp, men ikke faen om jeg møter opp når barnehagen er privat.

Når det er sagt har jeg ikke noe problem med at private aktører tjener penger på barnehagedrift. De er avhengig av å yte et godt tilbud, -sålenge det er nok plasser og en grei fordeling av private/kommunale barnehager i området.

2 Likes

Hvis du ikke bor i en større by, så er det ofte veldig krøkkete å sende barna til noe annet enn nærmeste barnehage. Det koster mye å skulle flytte et barn fra en barnehage til en annen. Vil si de har greit monopol.

1 Like

Jupp, derav min disclaimer :slight_smile:

Blir en kort avsporing:

Ser hva du mener, men for legene og sykepleiernes del er det ikke alltid slik at det er bedre personell på private klinikker enn offentlege. Kan enkelte ganger være leger:sykepleiere som jobber fast på sykehus feks Riksen og jobber litt på si på en private klinikk og slik blir et trekkplaster, men i det store og hele så er det relativt lik kvalitet over personell på offentlige sykehus vs private. Viktigst er at folk har kompetansen og spesialiteten som trengs.

På sykehus blir man ofte mer utfordret av å møte spennende kasuistikker og fag. Privat tjener man bedre penger. Man tar et valg ved å bestemme hvor man ønsker å tilbringe 1/3 av døgnet.

3 Likes

Fordelen av å jobbe på et privat sykehus er nok at det er lettere å få det som en 8-16 jobb.

Fordelen som pasient på et offentlig sykehus er at når de på legevakten finner ut at du har abscess i halsen, så kunne jeg bare møte opp på sykehuset, så skulle de operere ved ankomst. På en søndag.

1 Like

Vi mener det er på overtid å innføre en makspris på strøm i kombinasjon med streng regulering av eksporten, for å stanse de mest usosiale utslagene av dagens dysfunksjonelle energimarked.

Det er god, gammeldags sosialdemokratisk politikk å regulere krafta. Vi eier den i fellesskap, og nå er det gode grunner til å ta tilbake den demokratiske kontrollen over omsetningen av krafta også.

1 Like

Hero-konsernet er jo kjente for å invitere til dugnader slik at de selv kan tjene mer penger. For eksempel på asylmottak som de drifter med skyhøy kompensasjon fra det offentlige.

Men når det gjelder dugnad i barnehagen så det står faktisk ofte i kontrakten at man har møteplikt.

Å? Hva er fordeling på det?

Jeg har aldri vært borti det.

Du får se i kontrakten din hva det står :man_shrugging:

Som sagt tidligere, det står ingenting om det der.

Det jeg lurte på var omtrent hvor stor andel av kontraktene/tilbyderen har dette kravet? Har du noen tall å vise til?

Er det i det hele tatt juridisk sett innafor?

kanskje ikke god timing å skrape gasskraftverket i år:

4 Likes

Man burde jo klare å finne en løsning hvor EQNR utsatte dette med 1 år i bytte mot en viss sum penger. Staten forhandler jo her til en viss grad med seg selv.