Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det er sommer sol og ingen ovner står på. Så klart er det 23 grader inne. Men jeg hadde ikke sagt nei takk til enda mer varme. Men meg om det! Preferanser er noe dritt.

Solidariteten hos meg er mot våre egne som sliter. Ikke verdensproblemer.

Jeg har ikke skreket om støtteordninger, og selv ikke fått en eneste krone i strømstøtte, så jeg vet ikke hva du henviser til. (Igjen).
Whatever…

4 Likes

På hvilken måte? En vindpark produserer kun strøm innimellom. En time nå og da. Dårligste og minst effektive kraftproduksjon i verden.

1 Like

La meg se deg slutte å spise i solidaritet med de som sulter i Afrika.

Tyskland har skapt denne krisen helt på egenhånd, og de får skylde seg selv. Vi kan hjelpe dem med å oppfordre dem til å stille alle politikerne som har skapt problemene for riksrett.

6 Likes

Apropos pris og rasjoneringer.
Ved litt litt research innser jeg at jeg har kommet med utdatert informasjon, jeg har tidligere påstått at rasjoneringer kommer når prisen når 31 kroner for kilowatten.
Det stemte for 1 halvt år siden, men prisgrensen for rasjoneringer har senere blitt satt opp 2 ganger uten at jeg har fulgt med i timen. Det riktige nå er 52 kroner kilowatten (eller 52000 per megawatt som er enheten i Nordpool)

Det er selvsagt den knappe energisituasjonen som har medført de økningene.

“The maximum clearing prices in the Nordic currencies will be: +52,000 NOK, +52,000 SEK and +32,000 DKK.”

Siden pristaket for når rasjoneringer er justert oppover 2 ganger i år, med ca 10 kroner, så er det ikke utenkelig at pristaket justeres videre oppover i takt med sannsynligheten at et prisnivå kan inntreffe.

Disse justeringene forteller meg 2 saker.

  1. Tidligere pristak på 31 kroner per kilowatt ble ansett som relativt sannsynlig ville inntreffe på et tidspunkt.
  2. Prisen vil gå svært høyt for noen griper inn.

Jeg synes de 2 punktene over rimer veldig godt med holdningen til Støre: “Vi ser hele tiden an situasjonen, men foretar oss ingenting ennå”.
Streken eller smertegrensen skyves foran seg og er et moving target.

8 Likes

Heh…

2 Likes

De har regulerbar vannkraft i midtnorge også. Du må ha misforstått når du tror vindkraft alene skal ha noe for seg, det funker best i samspill med magasinert vannkraft. Når Fosen vindpark kom sluttet midt-Norge å være et stort underskuddsområde på TWh, men ennå er det vel litt transport fra nord til midt.

1 Like

Og når vannkraften eksporteres til Tyskland (for å dekke opp for vindkraft-fiaskoen der) så kollapser hele greia.

Vindkraft er helt ubrukelig.

1 Like

Jeg tror du har misforstått. Vindkraften produserer like mye kraft i år som i fjor, om ikke mer. Det er ikke mangel på vind som har gitt høye kraftpriser jevnt over.

Det som har skjedd er at man istedenfor innenlands produksjon av fornybar kraft har basert seg i for stor grad på dyr (alle kostnader tatt i betraktning) og upålitelig Russisk gass. Det funket ikke i lengden.

4 Likes

Ah ja, denne så vi jo komme - men så var den allerede kommet :slight_smile:

Enig. Man tar høyde for en skikkelig fin energikrise til vinteren. Noen andre som gleder seg, litt spenning i hverdagen er bra for sjelen, osv? :slight_smile:

Er det ikke noe fundamentalt urettferdig med at folk dør av hete sør i Europa pga klimaendringer, og folk i Norge ikke dør av kulde pga klimaendringer? Er det ikke på tide at vi får en litt mer rettferdig byrdefordeling framover?

Fra svart humor til alvor, det går vel mot makspris på strøm og at staten tar regninga, og staten tar gevinsten, på en eller annen måte. Spørsmålet er om det vil gjelde hele samfunnet eller kun private husholdninger, vi får se hva det blir til. Jeg antar at det er avklart i løpet av september. Det store spørsmålet er fortsatt hvordan man effektivt skal rasjonere forbruket hvis det blir behov for det.

2 Likes

…t i Oslo sentrum. Soverommet deler du med fem andre. Leia varierer mellom 3000 og 4000 kroner, avhengig av om du vil sove i underkøye eller overkøye i leiligheten som har emneknaggen «hjerterom» i annonsen. Et raskt søk på finn.no viser hva som venter høstens innrykk av studenter i hovedstaden. Første fag på pensum er det norske boligmarkedet. En «studioleilighet» på 8 kvadratmeter koster 11.500 kroner i måneden. I leiligheten, som er fire kvadratmeter mindre enn en norsk fengselscelle, har utleier fått plass til både kjøkken, bad og en seng. En annen studioleilighet på 15 kvadratmeter har fått plass til to senger. Et enkeltrom langt fra Oslo sentrum koster 13.500 kroner. Her må leieboeren dele kjøkken og bad med huseier. Disse eksemplene er alle fra Oslo, men i studentbyer over hele landet meldes det nå om et utleiemarked ute av kontroll. I Kristiansand har VG snakket med studenten Silje Gullhav. Hun har gitt opp leiemarkedet og bor nå i en seilbåt i havna. «En gang sa utleieren at et rom var dyrere fordi det hadde to stikkontakter. Da var det nok», sier Gullhav til avisa. Veien inn på boligmarkedet er en gullbillett som de siste 30 årene har gitt både skatteletter og en eventyrlig verdiøkning. Målet er at flest mulig skal eie, men nåløyet blir stadig trangere. Den norske selveierpolitikken er et stort hinder for nesten all boligpolitikk: 76 prosent av befolkningen taper dersom boligveksten stanser. Resten taper hver eneste dag.
Screenshot 2022-08-04 at 07-34-03 En folkefiende skuespil i fem akter Nasjonalbiblioteket

4 Likes

Woopdidoo, veldig smart av Tyskland å gjøre seg avhengig av Russisk, og tydeligvis Norsk energi.
Bare å ta av seg hatten for land som legger ned sin egen forsyningssikkerhet (Noen Norske retards også prøver på ref Mongstad.), og som samtidig gjør seg avhengig av et annet land som er drevet av mafia Putler og co.

Da hadde Sverige også levd med strømrasjonering. De har jo vært like smarte som tyskerne… :joy:

Nei, det er du som har misforstått. Vindkraft produserer litt kraft nå og da. Men det er balansekraften som holder illusjonen om at dette fungerer gående.

I Tyskland glemte de/ignorerte de at det er stabil balansekraft som gir en illusjon om at vindkraft fungerer, og resultatet ser man nå som de har lagt ned atomkraft og ikke lenger får gass fra Russland.

Akkurat det samme som du sier sa de i Tyskland.

Hæ? Jeg snakker om midt-Norge. Der er vannkraft balansekraft og de har aldri hatt atomkraft…

2 Likes

Korrekt, det er ikke vindkraften som produserer - det er vannkraften (i form av balansekraft).

Men hva skjer når man ikke har mer balansekraft til å kamuflere ikke-produksjonen fra vindkraft lenger?

Hint: Tyskland

Denne professoren mener visst at det er bedre å la vår industri gå konkurs…

Uansett så viser det igjen at hovedproblemet er at vi gjennom de siste kabler er bundet til å leverer alt for mye av vår strøm til Europa.

2 Likes

Problemet er vel at det ikke er noen regulering slik at Norge ikke eksporterer fra vannmagasinene når disse er lave. Også er det for lite import. Tanken med at norsk vannkraft kan fungere som buffer for vindkraft er egentlig ganske lur for vår del. Eksportere vannkraft dyrt når det er underskudd, importer vindkraft billig når det er overskudd. Problemet er at Tyskland har underskudd på strøm, så det blir hovedsakelig eksport.

1 Like

Spot on :point_up:

9 Likes

Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) forteller også til Dagbladet helt konkret hvilke tiltak som regjeringen nå jobber med:

  • Tiltak som sikrer at fyllingsgraden i magasinene ikke går for lavt.

  • Eksportrestriksjoner på strøm hvor strømeksporten reduseres hvis magasinene går under et gitt nivå, slik at vi ikke svekker vår egen forsyningssikkerhet.

  • Forlengelse og forbedringer av strømstøtta til Ola og Kari Nordmann.

  • Det kommer også tiltak som skal avlaste bedriftene, bekrefter energiminister Aasland.

Føler meg hørt :laughing:

5 Likes

Tyskerne har fucket det til men det er ikke fordi de stolte for mye på fornybar kraft eller overinvesterte der. Det er ikke slik at det i veldig lange perioder er overproduksjon og i andre perioder er mangel. Det er et par enkelttilfeller i året med overproduksjon av vind og sol kombinert i Tyskland mens vann renner over magasinene i nord-Norge hele tiden nå.

Det Tyskerne så hodeløst gjorde var å stole på Russisk gass til å tette hullene. De burde heller betalt mer for Norsk gass slik at vi kunne lett etter mer gass de siste 10 årene. Det er ingen oljeselskaper i Norge som aktivt har lett etter gass de siste 20 årene omtrent pga. dårlig pris.

7 Likes