Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det ble kjørt en dobbelt blind studie, men jeg hører at du nekter å tro det skjedde.

Jeg har lest i media, og det er ikke det som har blitt sagt, i hvert fall ikke her i Norge.

Effekt er dokumentert og kan vises til i ettertid (sykehusinnleggelse av vaksinerte vs uvaksinerte finnes det data på)

Langtidsvirkninger stemmer, her finnes det ikke mer data enn det som har blitt akkumulert over de to siste årene, etter at godkjenningen ble gitt. Dette er vel årsaken til at det er godkjent for “emergency use”.

Risk/reward er ikke så god for de under 45, dvs det er litt hipp som happ om du tar vaksinen eller ikke. Det er i hvert fall de dataene jeg har sett. Dette har vært tilgjengelige data lenge. Det er en grunn til at barn ikke blir vaksinert i Norge.

5 Likes

Jo, det ble sagt i Norge også. Men det skal sies at FHI har vært et konstant og kritisk horn i siden på legemiddelindustrien og det fanatiske Helsedirektoratet. Norge er et mer transparent samfunn enn f. eks. USA fordi vi er så få mennesker. Word travels fast.

Fint. Da håper jeg at det gjennomføres komparative studier på dette. Det holder ikke bare å vise til “vaksinerte vs. uvaksinerte” da mange av de uvaksinerte som lå på sykehus var eldre pleiepasienter som allerede i utgangspunktet var for svake for å få vaksiner, mens flere vaksinerte som lå på sykehus var “normalt” friske folk.

2 Likes

Det høres ut som du allerede har funnet en studie siden du kommer med denne påstanden. Kan du linke til den?

1 Like

Jeg fulgte med på tallene bak “uvaksinerte vs. vaksinerte” i bl.a. FHI sine rapporter.

Dette er noe som er blitt pekt på av f.eks. Mette Kalager (lege og professor).

Men igjen - ingen kontrollstudier er gjennomført. Jeg bare peker på at bildet er mer komplekst enn bare å se på vaksinerte vs. uvaksinerte. Det er flere variabler enn som så.

Det man vet 100 % sikkert er at det som ble sagt av vaksineprodusentene angående effekt mot smitte og sykdom ikke stemmer.

2 Likes

Å se på ting som alder og annen underliggende sykdom er noe av det mest grunnleggende du kan gjøre i studier som dette, men du leser åpenbart ikke slikt materiale du bare liker å synse.

Resultatene av en klinisk studie må sees i kontekst av hva man faktisk har testet. Disse studiene har sett på effekt rett etter vaksinering mot de variantene som sirkulerte på det tidspunktet og det er ingenting som tyder på at denne dataen er feil. Når man fikk mer langtidsdata så man at effekten gikk ned over tid, dette er ikke så komplisert altså.

7 Likes

Fullstendig anektdotisk, i den utvidede familien min så er det to som ikke er vaksinert, den ene i 80-årene med dårlig helse, ble såvidt syk. Den andre i 50-årene, ble veldig syk, men ikke sykehus. Av resten av familien, så ble ca halvparten syke. Av barna, så ble de to eldste syke, mens hun minste levde med fire småsyke i ti dager uten å bli syk. Jeg er mest overrasket over hun ene som jobbet i butikk ikke ble smittet :stuck_out_tongue:

1 Like

Whut. Jeg sier jo klart og tydelig at det ikke er gjennomført studier og at man derfor ikke kan konkludere med det ene eller det andre.

2 Likes

Hva har det å si i en randomisert studie. Ser frem til at du unngår å svare på det :kissing_heart:

1 Like

En korrekt utført randomisert studie vil selvsagt eliminere disse variablene i stor grad. Ser derfor fram til at det utføres et randomisert studie. Enig?

1 Like

Uansett hva man føler om vaksinering nå eller tidligere.

Ståa per dags dato er at har man hatt Covid, er beskyttelsen milevis bedre en noen vaksiner som finnes idag. Og tar man boosterdoser faller effekten av denne ganske fort.

Finnes studier som viser effekten av naturlig immunitet er bedre en vaksiner uten tvil. Selv med 3 boosterdoser, må man over 32 mnd etter naturlig infeksjon før man faller til like lav effekt som kun noen uker etter 3 booster.

6 Likes

Hva mener du spesifikt det ikke finnes data på? Det finnes jo data på absolutt alt rundt Covid og det er haugevis av data på hvem som havner på sykehuset med Covid nå i 2022 og det er alltid mye høyere risiko for å havne på sykehuset med Covid om man ikke er vaksinert uansett hvilken aldersgruppe man er i. Her er helt fersk data på sistnevnte:

Den største svakheten til vaksinene er at effekten er for kortvarig og at myokarditt/perikarditt i yngre menn er en potensielt alvorlig bivirkning som oppstår alt for hyppig i en populasjon som i utgangspunktet ikke har spesielt høy risiko for alvorlig sykdom fra Covid. Myndighetene burde også holdt opp trykket og satset hardere på en ny generasjon av vaksiner så der kan man også være kritisk.

5 Likes

At naturlig immunitet ikke lenger «gjelder» er noe av det mest grelle ved hele håndteringen. Vaksinene er utviklet mot en tidlig variant og har hatt stadig dårligere beskyttelse og varighet mot senere varianter. Allikevel boostes det over en lav sko til tross for (tilnærmet) irrelevant varighet og beskyttelse.

Attpåtil, så skal altså folk med gjennomgått sykdom av nyere varianter påkreves flere VAKSINER som beskytter dårligere og kortere for å ha grønt vaksinepass.

I USA vaksinerer de spedbarn. En gruppe mennesker som har NULL behov for- eller effekt av inngrepet. Man skjemmes.

Edit:

Hele vaksinespetakkelet har vært en historisk, global øvelse i å flytte mållinja lenger og lenger og lenger jo mindre belegg man innså at man hadde for en ikke-differensiert massevaksinasjon. Det begynner å bli en stund siden «trust the science» ble pervertert.

9 Likes

For ikke å si at det er forbundet med en ikke-ubetydelig helserisiko å vaksinere seg mot en sykdom som man allerede har gjennomgått.

Aldri noensinne tidligere har man blitt bedt om å vaksinere seg mot en sykdom man allerede har hatt.

2 Likes

I Norge så har de heldigvis snudd der. De anbefaler ikke booster hvis du har hatt covid f.eks.

Folkehelseinstituttet har åpnet for at personer 18 år og eldre som ønsker oppfriskningsdose til tross for gjennomgått infeksjon etter dose 2, for eksempel for å oppfylle et innreisekrav, kan få vaksine selv om det medisinsk sett ikke ansees som nødvendig.

… dette pga EU-krav bl.a. :see_no_evil:

Jeg tenker jo det er en grunn til at vi generelt sett har god tillit til staten i Norge. Joda, den kan ta feil, men for en stat å være, så er den relativt smidig når det kommer til å ta til seg nye data.

6 Likes

Helt klart. Amerikanerne har jo forsøkt å hamre gjennom budskapet at naturlig immunitet ikke virker. Venner i USA tror fortsatt ikke det er noe annet enn vaksinene som beskytter. For ikke å si at mange tror det er dødelig å få covid uten vaksine, selv for unge. Og prøver du som uvaksinert (dvs. du ikke har tatt booster X nå) å komme inn i USA er det bare å glemme det. Folk jeg kjenner som nylig har hatt covid har måtte ta en booster, som jo er frarådet kort tid etter infeksjon, for å dra på ferie mange steder i utlandet.

Norge har vært på et helt annet nivå i positiv forstand, innførte aldri noe pass og har kvittet seg med alle idiotiske regler. Men mange land tviholder fortsatt på idiotiske regler av ren “double down strategi”. Å innrømme feil sitter for langt inne, og de har satt så mye sinne i kok at det ikke er noe annet alternativ (i USA særlig, hvor vaksinetvang osv. har hisset opp en betydelig andel av befolkningen). Norge kom seg greit ut av dette, det kan vi være glad for. Selv om unge under 44 år bare burde fått tilbud, ikke oppfordring, til å ta vaksinene, sett i ettertid. Jeg mener også at FHI anbefalte dette i utgangspunktet.

6 Likes

Egentlig rart at så mange er så mye mer bekymret for vaksiner enn de er for medisiner? Finnes vel nesten ikke en eneste medisin uten bivirkninger? Og mange medisiner har begrenset effekt, men man tar dem da likevel for den lille effekten de tross alt har?

3 Likes

Pleier du å ta influensavaksine hvert år? Jeg tipper nei.

Problemet er ikke at man blir tilbudt en vaksine som man egentlig ikke trenger, men at man blir nærmest tvunget til å ta den.

1 Like

Jeg har tatt influensavaksine hvert år i minst 20 år…

3 Likes

OK, fair enough.

Da er du i det minste konsekvent i dine handlinger.

Hadde man blitt tatt for noe tilsvarende i USA hadde man fort sett på 20-30 år i fengsel.