Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Jeg har lest en studie som sier at antivaxere, vaksinetroll, republikanere og folk på høyresiden har høyere dødelighet enn folk litt lenger til venstre som er vaksinert. Heldigvis er det sånn at i følge din logikk så er det opp til deg å motbevise denne påstanden, og ikke opp til meg å bevise den. Selv er jeg til høyre på skalaen, og vaksinert, om noen skulle lure.

Håper du er fornøyd med logikken.

Hva er det du rabler om?

Jeg påstår ingenting.

Taxidriver sa:

Poenget er uansett at det finnes ikke gode randomiserte kontrollerte studier over lang nok varighet til å ha en fornuftig vurdering om effekten er verdt bivirkningene for friske personer under 40 år.

Hvis det er det du er uenig om, så hadde det jo bare vært å henvist til studien som tydeligvis finnes i henhold til deg.
Istedenfor rabler du i vei som en annen tulling.

Og logikken på det siste eksemplet ditt er jo totalt på tyttebærtur. Hvis det finnes en studie, som du kan henvise til, slik at det er mulig å lese og sjekke seriøsiteten på studien, så er det jo ikke noe å motbevise hvis den er peer-reviewed :joy: Da er jo saken klar.

3 Likes

Som en kuriositet for å underbygge tidligere påstand: for 12 år siden var strømprisen tidvis ganske høy i midt-Norge: 11 kroner kWh i Trondheim – E24

Etterpå oppgraderte de kraftlinje mot utlandet (Nea-Järpströmmen) og massivt med vindkraft. Resultatet har vi i dag.

5 Likes

Tror Høyre også at vi er dumme? Eller er det et forsøk på å snike seg unna ansvaret for hvem det var som satte i gang de to siste kablene?

9 Likes
7 Likes

Nei til EU.

3 Likes

Sitat fra artikkelen:

“Det er krise i seg selv å ha en leder som lyver og feilinformerer i en krisetid. Det er kun i 2010 at nettoimport fra utlandet har hjulpet oss i et tørrår, det er det eneste året forbruket har vært høyere enn produksjonen et år det har regnet lite.”

1 Like

Bare for å kaste litt ved på bålet:

Regjeringen anbefaler alle fra 65 år og oppover en ny oppfriskningsdose med koronavaksinen, skriver Helse- og omsorgsdepartementet i en pressemelding.

Dette vil for de fleste være en fjerde dose. De nye anbefalingene er basert på råd fra Folkehelseinstituttet som regjeringen nylig har mottatt.

2 Likes

Regjeringen og kraftlobbyen prøver seg med at det i 2019 var nettoimport. Se grafen, og se at det er omtrent prikk likt. Hvorfor feilinformerer og villeder forvaltningen med direktoratet NVE - Norges vassdrags- og energidirektorat - og de heleide statlige selskapene Statnett og Statkraft sine eiere om dette?

Faen meg en ren skam og bedrag :rage:

3 Likes

Dette mener jeg gir mening. Vaksiner de som har 100x så stor sjanse for å bli alvorlig syke som de på 45 og nedover.

1 Like

Det støtter jeg 100% og mener er fornuftig.

Kjør på med vaksinering av risikogruppene før hver vinter, og la resten av samfunnet leve som normalt.

1 Like

De jobber seg vel bare nedover i aldersgruppene. Tror det blir anbefalt for 55+ i løpet av en måneds tid

Rart de ikke skriver noe om de som har hatt corona siste halvåret f.eks. Skal de også vaksineres?

10x sjanse for å bli alvorlig syk vs 45 og under gruppen, fortsatt en god ide.

For 45 og under gruppen så er sjanse for bivirkninger såvidt jeg har fått med meg ca noe i nærheten av sjansen for å bli alvorlig syk av covid. Så kanskje ikke like stor vits for denne gruppen.

2 Likes

Tvinge alle AS til å kjønnskvotere.

Klovneverden leverer.

In other news:

4 Likes

Blir bra dette, enda flere døtre og koner i styrer rundt i Norge. Så kan de bidra med spesialkompetansen sin :slight_smile:

Svært mange aksjeselskaper drives av grundere (en eller flere) som har gitt ut noen eierandeler til andre, eller solgt til eksterne investorer (ett lite antall). De har ikke interesse av å gi fra seg makten over den daglige driften, så de vil i stor grad bare ha “ja mennesker” i styret.

Kjønnskvotering blir en unødvendig tulleutgift i en sånn situasjon hvor man som oftest kan forvente at det ikke er reell makt i styret kontra eierne.

Lager de en sånn regel så håper jeg den ikke gjelder alle aksjeselskaper men at man i hvert fall lager noen regler for at selskapene må ha en viss størrelse eller spredning av eierskapet.

– Hva mener du: Skal kravet stilles til alle aksjeselskaper?

– Det er mulig å begynne med de store og mellomstore, men de fleste aksjeselskaper er små og da må vi vurdere dem også, sier Vestre.

Nei, glem all fornuft. AP er tydeligvis en del av klovneverden ja.

6 Likes

Forsøkte lenge å holde en liten oversikt over koronastatistikk, men ble litt vanskelig etter 17. mars da FHI ikke lengre publiserte alder på døde. Tabellen under viser statistikk per 12.03.22 - og ting har endret seg en del siden den gang, mtp. testing blant annet så ha det i bakhodet:

De under 45 stod da for omlag 75% av totalt antall smittede, men kun ca. 1,5-2% av antall døde, 25,7% av sykehusinnleggelser og 16,4% av antall innlagte på intensiv (de første ca-tall pga. ulike aldersintervall på tallene rapportert). Omikron er en del mildere enn tidligere varianter, samt at de fleste av oss nå har beskyttelse i form av vaksiner og/eller gjennomgått covid, slik at vi står bedre rustet nå enn tidligere. Blir veldig overrasket om de nå anbefaler vaksinering til noen under 45, muligens med unntak for risikogrupper.

Har ellers savnet litt statistikk ang. helsestatus (BMI, underliggende sykdommer mv.) ang. de som blir alvorlig syke/dør - mistenker at “friske” folk under 65 da vil komme godt ut, med svært lav risiko for alvorlig sykdom.

Håper ellers vi får leve som normalt i høst og til vinteren, med ingen andre “tiltak” enn anbefaling om å holde seg hjemme dersom man er syk. Får håpe de lærte noe av omikron-håndteringen fra i fjor, som både på daværende tidspunkt og i ettertid fremstod rimelig merkelig i mine øyne.

4 Likes

Mitt syn er at denne informasjonen har vi ikke fått levert lett tilgjengelig fordi den ikke passer totalbildet de forsøker å selge inn til oss angående hvor “farlig” viruset er for friske unge mennesker.

Det håper jeg også. Og så håper jeg at folk i media ikke forsøker å lage idiotsaker hvor de holder regjeringen ansvarlig for “unødvendige” dødsfall og spør “kunne dere ikke gjort mer?”

Generelt sett så er jeg konspiratorisk nok til å tenke at hvis vi har en energikrise så er lockdown pga virus en akseptabel politisk løsning for å løpe fra ansvaret for konsekvensene av ønsket politikk. Så… ja, man har den muligheten også.

6 Likes

Som du er inne på, så er det liten/ingen dybde i statistikken. Vi får ikke en gang vite vaksinasjonsstatus (?) og enda mindre om det foreligger underliggende sykdommer (les: om det i all hovedsak er utsatte i risikogrupper som legges inn - noe det garantert også er).

3 Likes

Kombinerer man med kunnskap fra USA rundt overvekt / underliggende sykdommer, samt ting som totaldødelighet for aldersgrupper i en rekke europeiske land:

EuroMOMO is a European mortality monitoring activity, aiming to detect and measure excess deaths related to seasonal influenza, pandemics and other public health threats.

Official national mortality statistics are provided weekly from the 29 European countries or subnational regions in the EuroMOMO collaborative network, supported by the European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) and the World Health Organization (WHO), and hosted by Statens Serum Institut, Denmark.

Så får man jo ett totalbilde selv om man ikke får detaljkunnskap om hvordan det har utartet seg i Norge.

1 Like

I tillegg skal de diskutere deres bilaterale relasjoner.

– Jeg håper at vi i dag kan undertegne en relevant avtale om å utvikle handel og økonomiske bånd, sa Putin under møtet, ifølge NTB.

Også Erdogan skal ha tatt orde for å styrke deres relasjoner ytterligere. Ifølge russiske medier skal han ha sagt at Tyrkia og Russland bør «åpne en ny side i spørsmål om samarbeid».

En ny tyrkisk militæroperasjon i Nord-Syria kan også stå på agendaen under fredagens møte.

Al Jazeera skriver at Tyrkias hovedfokus vil være Russlands samtykke, eller i hvert fall mangel på motstand, i lys av en slik operasjon.

Jeg skrev noe sarkastisk her, men jeg vet folk ikke klarer å tolke ting sarkastisk. Så …

Storoffensiv fra Tyrkia mot kurdere, og ingen tør gjøre noe fordi de er medlem av NATO så hva faen skal man gjøre i en sånn situasjon?

3 Likes