Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Her er du nok fort inne på noe.

For en som i 2020 bodde i Stockholm og i 2021 flyttet tilbake til Norge, så har det vært veldig interessant å se hvor ulikt folk har tenkt/tenker omkring covid. Spesielt i 2020 var forskjellen ekstrem

1 Like

Jeg donerer med glede mine doser bort…

Hvis kvotering blir innført vil jeg vurdere å endre juridisk kjønn.

Det ideologiske venstre kommer til å møte seg selv så grundig i døra.

11 Likes

Den der kan du ramme inn :1st_place_medal:

Ett år etter kravet om kvotering klør woke-folket seg i hodet når SSB melder:

Endring av juridisk kjønn blant menn som driver mindre AS har økt med 9000 prosent.

7 Likes

Hvem faen tester seg og vet dette nå lenger?

  • Jeg. Jeg. Jeeeg!
  • Ikke meg.

0 stemmegivere

2 Likes

Ikke verst, demensen tatt i betraktning

Jeg skrev følgende innlegg 30. mars, reposter den for den gir en god oversikt over historisk eksport og import sammenlignet med hva husholdningen bruker:

For å sette ting i perspektiv så produserer Norge ca 140 Twh timer per år. Av dette bruker norske husholdninger ca 40-41 Twh og fritidsboliger 2,5 Twh.

Annet, i 2019 var siste året man hadde netto-import (såvidt) ellers så eksporter Norge jevnt mye vannkraft. Med mindre man har noen kalde vintre.

I snitt eksporterer Norge ca 1/3 av den mengde strøm husholdninger bruker. Ser vi på kraftbalansen (negative tall = netto eksport) tilbake til 2003 så ser vi at det har skjedd import av strøm når fyllingsgraden har vært lav.

2021: -17,0Twh
2020: -20,5Twh
2019: +0,0 Twh
2018: -10,5Twh
2017: -15,2Twh
2016: -16,4Twh
2015: -14,6Twh
2014: -15,6Twh
2013: -5,0Twh
2012: -17,8Twh
2011: -3,0Twh
2010: +7,6 Twh
2009: -9,0Twh
2008: -13,9Twh
2007: -10,0Twh
2006: +0,9 Twh
2005: -12,0Twh
2004: +12,0 Twh
2003: +8,0 Twh

Som sagt var tidenes lavest fyllingsgrad rett før smeltesesong 2003. Og det skyldtes en kald mars 2003 og en tørr høst 2002.

Importbehovet rundt 2010, med lav eksport i 2011 skyldes 2 kalde vintre i 2009/10 og 2010/11, men som sagt var våren 2003 verst.

Litt interessant hva lav fyllingsgrad skyldtes, men like interessant er at de gangene fyllingsgraden har blitt lav har Norge hatt et importbehov av kraft.

Og etterdønningene av det det rekordlavenivået på våren 2003 var altså et importbehov i 2003 og 2004 på over 20 Twh.

Nå ser det altså ut som svært sannsynlig at vi i Sør-Norge kan få en fyllingsgrad som kan bli minst like lav som i 2003.

Men i motsetning til i tiden etter våren 2003 ser muligheten til å importere kraft i 2022 og utover i 2023 bortimot umulig ut.

Kanskje vi er heldige og sommeren og høsten regner bort i sør-Norge i 2022, men blir det noe i nærheten av normalt vær klarer jeg ikke se annet enn at vi er garantert skyhøye strømpriser i hvert fall halvannet år til. Og jeg ser det som ganske sannsynlig at vi får rasjoneringer i en eller annen form."

4 Likes

Anno 2010;

" Midt-Norge havner i stikken på grunn av storsamfunnets manglende handlekraft og prioriteringer, skriver Sandvik i en pressemelding."

“– Regningen må folk som bor i Midt-Norge ta, påpeker fylkesordføreren og legger til at industrien og forbrukerne i Midt-Norge ikke kan leve med dagens kraftsituasjon i flere år.”

…men vi fikk da på plass ett vindkraftanlegg siden den gang.

2 Likes

Det går visst bra i Ungarn i følge Orban. Høres jo bra ut.

Familier får automatisk skattelettelser. Staten overtar dine studentlån etter ditt tredje barn. Kvinner slipper å betale inntektsskatt resten av livet etter at deres fjerde barn er født, og vi kjemper for å utvide den samme nullskattepolitikken til mødre med tre barn, sa han og fortsatte:

– De siste ti årene har antall giftemål blitt doblet og antall aborter blitt halvert.

3 Likes

Jeg ble litt provosert av hele greia. Selvfølgelig vil strømmen stort sett gå ut av Norge, vi har jo hatt lavere strømpriser en Tyskland i et historisk perspektiv. Kablene vil derfor først og fremst sende strøm ut av landet.

– Jeg tror ikke Norge hadde gitt konsesjon hvis vi hadde visst at de stort sett ble brukt til enveiskjøring, sier Vold som sitter i formannskapet.

4 Likes

Bra artikkel, noen “morsomme” uttalelser når prøver å kaste blår i øynene på folk, men den viser også hvor frekke kraftbransjen er i sin historiefortelling.

" Blåsjø er Norges desidert største batteri med et energiinnhold på 7,8 TWh -eller nok til å forsyne Stavanger med strøm i vel fire år. Det er et såkalt flerårsmagasin som det tar tre år å fylle opp."

Men det tar bare litt over 1 år å tømme stabburet…, i slutten 2020 var fyllingsgraden i norske magasin rekordhøy, faktisk hele 98,5% i N02 (hvor Blåsjø ligger). Mao Blåsjø skvulpet over kantene.

"– Men hvorfor hadde dere tappet så mye?

– Det startet for et år siden. Da begynte markedet å stige fordi Russland begynte å redusere gasseksporten samtidig som det ble tørrere og tørrere siste halvår 2021. "

Det er selvsagt været og Putin som har skylden.

Jeg har en alternativ forklaring; juni 2021 åpnet Tysklandskablen, i oktober 2021 ble Englandskablen åpnet for halv kapasitet, og i februar 2022 var det full kapsitet. Det passer perfekt med prisutviklingen, når vi vet at når kapsiteten er stor nok så blir det like priser i begge ender, vi importerer europeiske priser.

“Tanem i Statkraft peker på at kraftprisen i Frankrike i fjerde kvartal i snitt ligger på 7 kroner per kilowattime og at Frankrike er et viktig land i forhold til prissettingen i Tyskland som igjen påvirker Norge.”

Dette er riktig, men det gir også inntrykk at franske forbrukere betaler 7 kroner for kilowatten.

Det stemmer ikke.
I Frankrike er det et pristak for forbrukerne og i oktober 2021 ble det bestemt at prisøkningen som forbrukerne skulle få i 2022 var på 4%.
Det er nylig bestemt etter at dette ble utfordret av EU at de 4% fortsatt skulle gjelde ut 2022.
Samtidig er utfordringen fra EU besvart i fransk rett, med at den lovlig, og EDF (det franske elektristetsselskapet) blir nå gjort statlig ved at den franske stat øker sitt eierskap fra 80 til 100%

Mao i Norge må borgerne lydig følge med på prisøkningen, i Frankrike vet de at det blir revolusjon om folk må betale 7 kroner kilowatten.
(det hadde blitt revolusjon i Norge også om eksportkablene hadde gått fra NordNorge og ikke Sør-Norge).

– Får vi en tørr og snøfattig vinter med lite tilsig til våren er vi avhengig av import. Vi har behov for å importere rundt 10 TWh ca. hvert 10. år, sier Tanem.

Med det blir ikke behov til vinteren, for nå er planen bare å sette prisene høyt nok, så slipper vi det.
Så derfor blir egentlig aldri behov for å importere kraft i overskuelig fremtid, nå som vi bare kan importere så høye priser vi vil. Problem solved.

11 Likes

Hunter B har til stadig vært diskutert i ulike tråder her. Kom over denne snutten som gir en oppsummering av hans eskapader. Tenkte derfor den kunne vært interessant for andre her.

Tydelig at det ikke er likhet for loven når man tilhører en familie fra øvre politisk elite.

4 Likes

The 1988 presidential campaign of Joe Biden, a Democratic U.S. Senator from Delaware, began in June 1987. Originally, Biden was regarded as potentially one of the strongest candidates in the field. In September 1987, however, reports emerged that he had plagiarized a speech by the British Leader of the Opposition and Labour Leader, Neil Kinnock. Other allegations of past law school plagiarism and exaggerating his academic record soon followed and Biden withdrew from the race later that month. Joe Biden 1988 presidential campaign - Wikipedia

1988:

1 Like

Selvsikker lystløgner. Har aldri helt skjønt hvorfor slike prominente folk risikerer å lyve eller jukse når det tas opp på TV. Slikt blir jo alltid ettergått og fanget opp. Er som fotballspillere som filmer når det er 40 kameraer som tar opp hendelsen. For enn bare til å virke mer idiotisk i ettertid. Lønner seg ikke å lyve.

4 Likes

Poengene er vel allerde utdelt etter sluttid, ingen konsekvenser men høy reward, høres kjent ut for de fleste som kjenner til gråsoner.

3 Likes

Folk flest har bare ett problem når folk de ikke liker lyver. Man kan lyve så mye man vil hvis folk allerede støtter deg. Gjelder spesielt politikere, men også andre.

4 Likes

It is the narcissist’s ability to confabulate that saves him from himself. His grandiose fantasies remove him from reality and prevent recurrent narcissistic injuries. […] The False Self is not a self, nor is it false. It is very real, more real to the narcissist than his True Self. As Kernberg observed, the narcissist actually vanishes and is replaced by a False Self. There is no True Self inside the narcissist. […] The False Self is a mere construct rather than a full-fledged self. It is the locus of the narcissist’s fantasies of grandiosity, his feelings of entitlement, omnipotence, magical thinking, omniscience and magical immunity. But it lacks many other functional and structural elements. Narcissism with Other Mental Health Disorders (Co-Morbidity and Dual Diagnosis) | HealthyPlace

Narcissists and psychopaths dissociate (erase memories) a lot (are amnesiac) because their contact with the world and with others is via a fictitious construct: The false self. Narcissists never experience reality directly but through a distorting lens darkly. They get rid of any information that challenges their grandiose self-perception and the narrative they had constructed to explicate, excuse and legitimize their antisocial, self-centred and exploitative behaviors, choices and idiosyncrasies. In an attempt to compensate for the yawning gaps in memory, narcissists and psychopaths confabulate: They invent plausible “plug ins” and scenarios of how things might, could, or should have plausibly occurred. To outsiders, these fictional stopgaps appear as lies. But the narcissist fervently believes in their reality: He may not actually remember what had happened-but surely it could not have happened any other way! These tenuous concocted fillers are subject to frequent revision as the narcissist’s inner world and external circumstances evolve. This is why narcissists and psychopaths often contradict themselves. Tomorrow’s confabulation often negates yesterday’s. The narcissist and psychopath do not remember their previous tales because they are not invested with the emotions and cognitions that are integral parts of real memories. Dissociation and Confabulation in Narcissistic Disorders

1 Like

24-åringen, som jobber frilans som rekvisitør i film og TV-bransjen, betaler 8.000 kroner måneden for et soverom på knappe 10 kvadratmeter.

– Jeg er bitter hver gang jeg betaler husleien. Selv om jeg tjener ganske bra, bruker jeg over en tredjedel på husleie og strøm. Det er penger jeg aldri kommer til å se igjen. Dermed får jeg ikke spart opp egenkapital så jeg selv kan komme inn på boligmarkedet en gang, sier Haugbro og legger til:

Så, han har litt under 16.000 kr i måneden igjen etter husleie og strøm, men klarer ikke spare opp noen egenkapital? Problemet er ikke hovedsakelig husleien, men at alt som ikke går til husleie går til forbruk.

11 Likes

Trinn 3 må da vel risikere liv og helse? For noen grelle utsikter.

3 Likes