Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det går nok bra, vi har bygget kabler til utlandet som skal sørge for at vi har strømsikkerhet.

Skulle tro at trinn 3 fører til fare for liv og helse. Må være belastende for nettet når områder skal på etter å ha vært av i 8 timer også, -men det har de sikkert utredet :slight_smile:

5 Likes

Blir travelt for rørleggerne i hyttekommunene

3 Likes

Spesielt på vinteren, så er jo det helt fucked, alt av ovner osv går jo på max etterpå…

3 Likes

Bull rørleggerbransjen! :laughing:

1 Like

Løser det med en soft start, mye elektronikk vil nok få seg noen påkjenninger, men den regningen tar vi vanlige.

Kutter av sluttbrukerne, selve nettet legges ikke svart.

I Nord-Norge blir det en snittpris for strøm på 0,015 kroner per kilowattime (kWh) mandag og en makspris på 0,016 kroner.

Godt at de slipper MVA på den prisen

3 Likes

Sikkert et helt idiotisk spørsmål og mulig andre har stilt det før, men:

Koronapandemien har tydeliggjort sårbarheten i å ikke være selvforsynt. Enten det er essensielle medisiner eller matvarer burde det å kunne være selvforsynt være en prioritet for et lite rikt land som Norge.

Hvorfor kan ikke Norge, med vår rike vannkraft og naturressurser, nasjonalisere flere kraftselskaper for å sikre nasjonalt behov? Er dette helt utenkelig å prioritere innbyggere og innenlandsindustri før det internasjonale markedet?

3 Likes

Nå finnes det nesten ikke vannkraft i Norge som ikke er nasjonalisert. Alt eies jo av Stat og Kommune.

4 Likes

Ufattelig at en som er professor kan komme med slik feilinformasjon. Vi har da på ingen måte for lite strøm i Sør-Norge? Grunnen til høye priser er ikke mangel på strøm, men at vi eksporterer noe vi trenger selv!!
Løsningen er altså å utarme folk flest med ekstreme priser, samtidig som stat og fylker tjerner rått, men da uten å gi noe tilbake til folket!

5 Likes

Stemmer, så basically alt av inntekter fra vannkraft ender i staten eller kommunene. Prisene på strøm, gass og olje gjør at pengene strømmer inn til staten. Beregnet overskudd i år er på ca 1,25 statsbudsjett.

Hvorfor ikke skatteletter osv? Fordi da hadde forbruket til de med dårlig råd gått opp og vi hadde fått høyere inflasjon. Det kan vi jo ikke ha.

2 Likes

Etter løssluppenheten under corona skal det nå strammes inn, dvs dras inn kjøpekraft. Om det skjer via høye energipriser, renteøkninger eller en kombinasjon er i det store bildet ikke så nøye

Edit
En positiv konsekvens av høye strømpriser er at nordmenn lærer seg å ikke sløse med strømmen

2 Likes

Ja, her et det (minst) to dilemmaer, som jeg håper de fleste fra alle politiske ståsteder anerkjenner.

Kraftkrise og inflasjon vs subsidier, skatteletter, strømstøtte osv.

Hva som er best for menigmann å gjøre på kort sikt er ikke nødvendigvis hva som er best på lang sikt.

Vi skal altså miste strømmen til Norske hytter, men ikke redusere eksporten av strøm til Europa? Hyttemarkedet vil kollapse fullstendig dersom frykten for en slik konsekvens brer om seg!

Det er kun en løsning på denne krisen. Norske politikere må ta ansvar for sine fatale feilbeslutninger når de planla de to seneste kabler. De må reforhandle avtalene slik at vi kun eksporterer strøm som i perioder er et reelt overskudd!

Her er et sitat fra NRK linken lenger oppe:

“Denne kraftkrisa har Norge blitt en større del av på grunn av de nye strømkablene mot Storbritannia og EU. Med kablene har særlig Sørvest-Norge kommet tettere på det Europeiske markedet, og fått priser som ligner mer å det de har der.”

3 Likes

Håper og tror at markedet for fritidsboliger kollapser! Ønsker meg hytte ved sjøen, ja takk til strandlinje :grinning:

Edit: Synes nærmest det har vært perverst med hvor ekstremt mye det har vært bygd ut siste par årene, særlig på fjellet. Er pepret med nye hyttegrender og tomter mange steder…

4 Likes

Jeg kan forstå hvorfor de som ikke selv har hytte fryder seg over at de som er så skamløst rike at de har hatt råd til hytte i løpet av vinteren mister mesteparten av sin verdi. Det er jo godt tuftet på velkjente menneskelige egenskaper…
Men tror du ikke at det også vil ha noen samfunnsmessige negative konsekvenser om hyttemarkedet i Sør-Norge skulle falle med kanskje over 50 % i løpet av noen måneder? Eller er det en pris verdt å betale for å fortsatt kunne beskyttere Tyskere for konsekvenser av egen feilslått energipolitikk? Trøsten er jo at vår egen stat blir rikere. Nå er det jo ikke lenger nødvendig å øke skattene for å utjevne forskjeller…

Det et utenkelig så lenge AP og Høyre har makten ja.

Det er EU som gjelder for dem.

4 Likes

Jeg unner absolutt folk å ha hytte. Det var noe jeg selv fikk oppleve fra jeg var elleve år gammel. Men da, for mer enn førti år siden, så var det en øvre grense på 60 kvm i den kommunen. Og kun en etasje med begrenset høyde. Det skulle være torvtak og der torva ble hentet skulle det såes til etterpå for å få det til å se penest mulig ut. De siste par tiårene fremstår som en voldtekt sammenlignet med hvor hensynsfullt det ble gjort den gangen. Strøm ble lagt inn. Men det sier seg selv at forbruket var begrenset. Så det er ikke det at jeg ikke unner folk å ha hytte. Fryder meg over at hytteeiere rammes av høye strømpriser gjør jeg heller ikke. Men det er noe sjukt over hvordan det har fått utvikle seg og det samtidig som man har bygget opp en bare desto mer bunnfalsk illusjon om å være opptatt av “bærekraft”, utslipp av CO2 osv. Også utbygging av boligfelt med såkalte “hytter” kunne ha vært gjennomført på en langt mindre destruktivt måte enn det som har skjedd de fleste steder. Folk som har skaffet seg slike hytter, de aller fleste av dem også over en størrelse som på noen måte kan forsvares ifht et evnt reellt “grønt skifte”, får nå bare betale prisen for det hykleriet de har deltatt i og neppe heller kommer til å hoppe av.

10 Likes

Må jo tro at de også adapteren seg, ser for meg at strømpriser kan bli en stor politisk sak for grasrota.

Jeg er faktisk helt enig i at hyttebygging er kommet helt ut av kontroll og at alt for mye natur ødelegges av hyttebyer.
Selv har jeg en enkel hytte i et relativt øde skogsområde.
Men løsningen for å redusere disse skadelige effekter av en alt for løssluppen politikk er selvsagt ikke at hytter skal blir ødelagt av vannlekkasjer samt en total kollaps i verdi som følge av at strømmen kuttes. Ikke så lenge man da fortsatt prioriterer fristende fortjeneste med salg av vår strøm i et fritt Europeisk marked.

2 Likes

Vil ta lang tid før grasrota får innflytelse over et sentralstyre som er 100 % kontrollert av Europabevegelsen.

Og Høyre kommer aldri til å endre seg. Det er kun i AP at man har en betydelig EU-skepsis i deler av partiet.

1 Like