Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det må da være mulig å skru av vannet? Litt kjipt å tømme varmtvannstanken, men mye billigere enn vannskader.

Om strømmen skulle kuttes, så er det nok kun snakk om en kortere periode. Det kommer til å påvirke prisene kun på kort sikt og ikke nødvendigvis så hardt. 5-10%?

Som mulig hytte kjøper, så vil jeg stille et par spørsmål ved evt kjøp:

  • Er det lett å skru av alt av vann så hytta kan stå uten strøm?
  • Hvor mye strøm tar det å varme opp hytta for en uke?
  • Hvor mye strøm trengs for å holde hytta frostfri evt fri for sopp/mugg?
2 Likes

Jeg har for min del egen brønn med vannrør som ligger på fjellgrunn. Det er da avhengig av termostatstyrt varmekabel for ikke å fyse.
Jeg har varmepumpe med 10 graders funksjon. 10 grader er minimum for å holde kjøleskap og fryser i drift.
Så har vi problemet med muggsopp i en hytte helt uten oppvarming.

Vi er jo forespeilet at denne krisen vil vare i lang tid. Dermed kan vi ikke regne med at strømkutt for hytter bare blir kortvarig.
Jeg vurderer nå å selge hytten mens jeg enda kan få noe for den, selv om det er noe av det kjæreste jeg har.

1 Like

Jeg setter det jo på spissen. Er ikke det at jeg fryder meg over at gjennonsnitsfamilien går på en økonomisk smell.

Men så er det også noe med den stormannsgalskapen som har rådet. Nettopp gjennomsnittsfamiliene som har tenkt at jammen meg så fortjener de en fet hytte, stor skal den være, med oppvarmet innkjørsel og utendørs badestamp…

Sympatisk? Tja…

Har ikke voldsomt med erfaring, men ser for meg at det uansett vil kunne bli problemer med frost. Selv om en tømmer varmtvannstank, fyller frostvæske i vasker og toaletter og tar av trykk så vil det fortsatt være vann i rør som vil kunne sprekke. Men da har en i hvert fall minimert skadene.

Når det gjelder de andre spørsmålene dine så er det jo en haug av faktorer som kommer inn. Å varme opp en hytte fra 4 til 20 grader feks tar generelt MYE energi. Mer jo større hytte det er og jo mer inventar som også må varmes opp. For løpende forbruk er isoleringen alfa omega.

Dette skal jo være forbeholdt eliten!

Kveget får holde seg hjemme.

1 Like

Tåpe… Det er ingen menneskerett å eie hytte.

1 Like

Nei, som sagt er det kun eliten som skal ha råd til slikt. Kveget får holde seg i høyblokkene.

Vi er jo enige.

Fra spøk til revolver så er det et meget dårlig tegn for økonomien når kjøpekraften til middelklassen forsvinner.

1 Like

Eller bare gjør som disse folka

https://www.inatur.no/sok/hyttetilbud

1 Like

Et alternativ jeg tror svært mange hytteeiere nå vil vurdere, er å montere solcelleanlegg, selv om man allerede har innlagt strøm…

– Hvorfor har man ikke kommet med noen ordning for næringslivet før?
– Det du ser er at næringslivet i stort har gått veldig bra i år, og så blir den energikrisen mye mer langvarig. Det blir mer og mer omfattende, prisene går ennå mer opp. Det er derfor vi har varslet at vi vil gå en ny runde og se på nye tiltak med næringslivet, sier Vedum. :clown_face:

– Var man ikke i januar forberedt på at det skulle være så ille som det er nå?
– Nei, det var det ingen som var. Det var det ingen som var i det hele tatt, svarer Vedum.

Hvor jævlig dratt ned er rullegardina di Vedum? Overdøver den retard latteren din alt annet som foregår?
I det ene øyeblikket er han en politiker, så switcher han over til en førpubertert drittunge som flirer av tiss og prump.

5 Likes

Det var svært få som forutså at Putin skulle invadere Ukraina og på den måten sørge for et ganske ekstremt klima. Sett med etterpåklokskapens øyne, så ser man at Putin allerede i 2021 strupet gassen for å lett kunne gjøre livet surt for Tyskland m.fl. hvis de blandet seg inn i den invasjonen. Det ble i tillegg en relativt tørr vinter. Allerede i mars, så var det klart at situasjonen kom til å være særdeles dårlig, og det lenge. Så de har hatt 5 måneder på seg uten at de har gjort stort.

1 Like

Helt enig at det var vanskelig å se for seg hva Putin har stelt istand, men varsel lampene burde fyra på alle sylindre lenge før Januar.

At det har gått snart ett år siden denne prisgalloperingen uten nevneverdige tiltak, er det som gjør meg fly forbannet.
Jeg forventer nok for mye av politikerne, og i etterpåklokskapens ånd så blir det lett å peke på feil. Men dog, håndteringen står så til de grader til stryk.
Gjelder ikke bare SP og AP. Sviktet i flere ledd dette her… :frowning:

Edit: Begynte med å ikke ha folkeavstemning ang Acer :dizzy_face:

1 Like

Strømprisen var på vei opp før Ukraina.

Det var Putin som reduserte gassoverføringene til Tyskland i 2021 som påvirket Norge siden vi hadde bygget så flotte overføringskabler. (Samtidig som Tyskland hadde gjort seg helt avhengig av denne gassen ved å bl.a. skru av atomkraftverkene sine)

4 Likes

Høres ut som kablene er problemet :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hvis litt vedlikeholdsarbeid i Russland er alt som skal til for å øke prisene i Norge med så mye, hvorfor snakket de da om 1-2 øre? Det var jo alt som skulle skje. De må ha tatt høyde for at strømproduksjonen en eller annen plass i Europa kunne støte på en utfordring inniblandt?

4 Likes

De tar høyde for mange ulike scenarioer i slike beregninger, hvor hvert enkelt scenario blir beregnet ut fra sannsynlighetsgrad. At Putin skulle bruke energi som våpen, og gå til full krig mot et land i Europa ble ikke vurdert som veldig sannsynlig.

I ettertid så er det lett å si at det var feil, men alternativet ville vært å skulle budsjettere med lang høyere strømpriser ved å takke nei til russisk gass, og samtidig si til Russland at vi ønsker ikke å ha noe med dere å gjøre, og vi ønsker ikke å bidra til at dere får inntekter som gjør at dere kan utviklet samfunnet deres og øke levestandarden til innbyggerne deres.

Det budskapet ville vært umulig å selge til innbyggerne i Europa den gangen avtalene om russisk gass kom i stand.

2 Likes

Vet du hva som var veldig sannsynlig og som enhver idiot kunne se (bortsett fra de som fikk betalt for å ikke se)?

At det å legge ned atomkraftverkene sine og satse på “vindkraft” som leverer strøm en gang i uken kom til å føre til enorm strømmangel.

Og det var også grunnen til at prisene steg flere hundre prosent lenge før krigen i Ukraina, som dere lobbyister nå bruker som unnskyldning.

Tror du ikke folk klarer å huske tilbake mer enn et par uker?

(mulig du har rett i det)

7 Likes

Reuters, 20 August 2021. U.S. imposes Nord Stream 2 sanctions; opponents say they won’t halt project

BBC, 16 November 2021. Nord Stream 2: Gas prices soar after setback for Russian pipeline. UK and EU wholesale gas prices have risen by 17% after Germany’s energy regulator suspended approval of the controversial Nord Stream 2 natural gas pipeline from Russia to Germany.

30. nov. 2021 NRK Debatten – Skyhøye strømpriser - Det koster kun opp mot 15 øre å lage en kilowattime norsk vannkraft. Hvorfor må vi da betale nær 6 kr/kWh ?

6. jan. 2022 NRK Debatten – Krever billigere strøm - Hvorfor skal strømmen i Norge være dyrere enn i Europa?

1 Like

Vi snakker om at strømprisen økte før krigen. Selv da var den på vei oppover. Den såkalte strupingen av gass som skjedde da hadde vært varslet lang tid i forveien og var vel en vedlikeholdsstans som uansett må gjennomføres.

1 Like