Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

At Putin skulle bruke energi som våpen var vel egentlig 100% forventet da sanksjonene mot Russland ble sånn som de ble.

Men å skylde dagens energikrise på Putin er vel fryktelig lettvint, og like feil som å si at Putin er skylda til dagens ukontrollerbare inflasjon som noen politikere desperat prøver på.

Jeg mistenker mange europeere begynner å mislike sanksjonene nå til vinteren når det blir grisedyrt å ta seg en dusj og det eneste man har oppnådd er dårligere livskvalitet.

6 Likes

Noen har vanskelig for å forstå at energiprisene i Europa er påvirket av bortfallet av russisk gass, eller velger å forfekte “alternative sannheter”, mens fakta er at økningen vi så i prisene kom som et resultat av redusert gasseksport til Europa i 2021.

Dette forstår de fleste oppegående folk at var et ledd i planen om å invadere Ukraina. og det er bare å gå inn på Norpool og se på prisene der utover høsten 2021 om man ikke tror det.

Om Putin kunne stenge gassen så var planen at han med effektivt kunne slå en kile inn i samholdet i Europa og Nato, skape full splittelse, som ville medføre halvhjertelige sanksjoner. Han tok heldigvis feil, og mens Ukraina betaler med kjøtt og blod så slipper vi unna med kroner og ører.

Fra oktober 2021. Nei, det var ikke krig i Ukraina da, men den var selvsagt planlagt.

"Russland er EUs største leverandør av naturgass. Det har imidlertid oppstått mangel på gass og det er derfor et ønske om større levering fra Russland, men denne tilbakeholder tilsynelatende levering taktisk og utnytter sin posisjon som største leverandør for å stresse Europas prisnivå på gass. Dette selv om det hevdes at russerne kan øke sine leveranser uten noen problemer. https://www.em24.uk/putin-avviser-gassleveranser-til-europa-som-vapen/

Også fra oktober 2021.

How Will Moscow Use Its Energy Leverage Over Europe?

The Kremlin holds one of the keys to resolving Europe’s energy crisis.

https://foreignpolicy.com/2021/10/19/europe-energy-crisis-russia-gas-gazprom-nord-stream/?utm_source=PostUp&utm_medium=email&utm_campaign=37002&utm_term=Editors%20Picks%20OC&tpcc=37002

1 Like

Og hvorfor påvirker dette oss? Jo, på grunn av strømkablene.

Det er så komisk selvmotsigende at dere lobbyister på den ene siden prøver å nekte for at strømkablene til Europa påvirker strømprisen (seriøst - hvorfor??), og på den andre siden så påstår dere at det er høye gasspriser i Europa som har skylden.

For å gi det til deg med teskje: Grunnen til at redusert gasseksport fra Russland påvirker vår strømpris, er på grunn av strømkablene.

Det tror jeg du skjønner like godt som alle andre her inne. Selv om du får betalt for å late som at du ikke skjønner det.

3 Likes

Norge har i mange tiår hatt overskudd av kraft, som vi som samfunn har tjent gode penger på å kunne eksportere. For at vi skulle kunne være i stand til det så har vi selvsagt vært avhengig av overføringskapasitet til utlandet. Les: Strømkabler!

Kort forklart: For å ha et uavhengig, upolitisk og automatisk system som regulerer markedsprisen på strømmen som kjøpes og selges over landegrensene basert på tilbud og etterspørsel, så han man Nordpool, hvor prisen fastsettes etter et auksjonsprinsipp.

Frem til i fjor høst så var norske og europeiske priser langt mer på linje, og de færreste maste om strømkabler. Spesielt i perioder hvor strømmen i hele Norge var ned mot 0, og faktisk i minus i kortere perioder.

Så er det dessverre noen som mener man har en agende om man mener strømkablene har tjent oss godt i mange tiår, og jeg vet ikke helt hva de skulle ønsket vi gjorde med overskuddskraften.

Skal vi slå av vindmøllene om det blåser for mye, og innenlands etterspørsel ikke kan gjøre seg bruk av kraften? Skal vi sende vannet fra magasinene rett i havet av samme grunn?

Slik situasjonen er i dag så er vel ca 70-80% av Norsk totaleksporten fra Midt- og Nord-Norge fra siste tall jeg så om jeg ikke husker feil. Disse delene av landet kan ikke selv nyttiggjøre seg av strømmen, så da blir eksemplet over det vi må følge, om vi legger logikken til enkelte her til grunn, for vi skal da vel for ikke eksportere denne strømmen via strømkablene?

På samme måte hos flere kraftprodusenter som i dag eksporterer fra områder med liten fyllingsgrad. Flere av disse produserer strøm når vinden blåser, og fra gjennomstrømmingsvann som ikke lar seg magasinere, og som det tidvis ikke er etterspørsel etter i det lokale kraftmarkedet.

Personlig tenker jeg at det er bedre å selge denne strømmen, men de som mener de har fått utlevert hele vettet er sikkert ikke enig.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Nei, når vi har overskuddskraft som vi ikke selv kan bruke til kostpris kan vi så klart selge denne.

Men du forsvarer altså at arbeidsgiveren din (?) tapper magasinene våre tomme for vann for å sende strømmen til Tyskland? Du synes det er en god idé?

For et latterlig absurd dårlig argument. “Huset brant ikke før, derfor gjør det ikke noe om det brenner nå. For det brant jo ikke for 10 år siden.”

At noe har fungert tidligere er ikke at argument når det ikke fungerer lenger. Overføringskapasiteten vi hadde før var ikke på langt nær så stor at hele strømforsyningen til landet blir satt i fare. Det er den nå.

6 Likes

Til kostpris? Trodde det bare var kommunistiske planøkonomer, rabulister i Rødt, og raddisene i SV som fortsatt mente dette med å pålegge produsenter å selge varer til kostpris var en god idé. Høres ut som fryktelig dårlig samfunnsøkonomi, men hva vet vel jeg.

Har jeg en arbeidsgiver som tapper magasinene våre tomme for vann for å sende strømmen til Tyskland? Dette må du utdype, for jeg har ingen arbeidsgiver som gjør dette. For øvrig så gikk mesteparten av nettoeksporten til Danmark i andre halvdel av 2021, etterfulgt av Nederland, og Tyskland var nr. 3 på lista.
https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2022/det-eksepsjonelle-kraftaret-2021/

Selv om Norge har vært nettoeksportør i 9 av die siste 10 årene så betyr ikke det at vi ikke har vært nettoimportør i tider hvor vi har hatt behov for strøm, og har kunnet importere billig og selge dyrt, og således har vi faktisk en veldig god forsikring i kablene.

Skal vi kunne eksportere strømmen så trengs det kabler, og det trengs en mekanisme for å bestemme prisen. Du sier jo selv at vi skal kunne eksportere strøm vi selv ikke trenger, og da regner jeg med du ikke vil kreve at den eksporteres til kostpris?

Og skal man først investere i en kabel så må man forvente at det er samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske kalkyler som brukes for å beregne hvor stor kabelen skal være for at det skal være økonomisk forsvarlig, samtidig som man ser på forsyningssikkerhet.

Det har trossa alt vært tørre år før i Norge, og med de omskiftende klimatiske endringer vi ser så blir fort det unormale den nye normalen.

2 Likes

Norge har 17 utenlandskabler. For hver eneste en har forsyningssikkerhet for kraftoverskuddslandet Norge vært et viktig argument.
Ble de tre siste, til Nederland, Tyskland og Storbritannia bygget for enda mer forsyningssikkerhet når vi etter sigende mangler kraft kun hvert 10. pr i snitt? Eller for å kunne nyttiggjøre overskuddskraft vi ikke ville greie å eksportere i de 14 første? Og som dermed ville gått rett i sjøen?

De som gikk inn for flere utenlandskabler hadde selvfølgelig en agenda. Ellers hadde kablene aldri blitt strukket.
Agendaen var antagelig en lønnsom visjon om at Norge skulle være Europas grønne batteri, og at markedsstyrt kraft er det mest effektive utnyttelsen.

Så kan man spørre, hvor ble det av visjonene om ny kraftkrevende industri som Norge skulle leve av etter oljen?
Strømeksportminister Aasland hadde, i alle fall inntil han ble minister, en våt drøm om en batterifabrikk i hjemfylket, dvs. Porsgrunn; Nå er det stille. Den fordelen vi hadde med billig kraft er skulset bort. For norske politikere må stå bondefanget med lua i handa og se på norsk kraft går dit den er best betalt. Vi har gitt fra oss virkemidlene, men våre folkevalgte vil aldri innrømme at de har gått på en skikkelig blemme.
Nå er det kun Nord-Norge som kan lokke batterifabrikker og lignende med billig strøm. I alle fall helt til overføringskabler mot sør fjerner fordelen.

Dette koker vel ned til ett spørsmål. Er markedskreftene best til alle formål, eller er det greit at våre folkevalgte får ha en hånd på rattet?

13 Likes

Overskudd? Er ikke så forferdelig mye overskudd egentlig. Også er jo faktisk strømbruken merkelig nok også på tur opp i Norge. Strømkabler til “utlandet” har vi hatt lenge. Vi har hatt et Nordisk marked i mange år som har fungert veldig bra. Gitt oss stabil og lav strømpris, men problemene eskalerte til himmelen når fanden ville ha mer og det ble kabler ned til Europa.

Hvor ofte må vi sende vannet fra magasinene rett i havet? Det tror jeg er svært sjeldent.

Selge strømmen på bekostning av landets innbyggere. Er det fornuftig? Hva får strømkundene i Sør-Norge igjen for at “vi” selger ut overskuddskraft?? Sånn rent konkret, bortsett fra skyhøye strømregninger.

Det aller verste av alt er at nå snakkes det seriøst om mulig rasjonering av strøm i vinter - I Norge hvor vi er selvforsynte med energi. Dette er ene og alene pga. kablene til Europa. Det er så gale at man ikke skulle tro det var mulig. Det manglet heller ikke på advarsler i forkant, men det brydde ingen seg om selvfølgelig.

10 Likes

De har identifisert hva alle vil ha i det minste da :partying_face:

1 Like

Nei, i og med at det er staten som produserer dette til gode for innbyggerne og norske bedrifter er dette meget god samfunnsøkonomi.

Det som derimot er meget dårlig samfunnsøkonomi er å kjøre norske bedrifter konkurs og å sørge for at strømregningene til norske forbrukere mangedobles. Dette skjønner du visst ikke nei.

Nei, derfor var det et spørsmål. Jeg vet ikke hvem du driver lobbyvirksomhet for. For jeg tror oppriktig talt ikke du er så dum som du ønsker å fremstå.

Disse kalkylene har vist seg å være fullstendig gale, og det var det mange som pekte på allerede før kablene ble bygget.

Men nå er de å regne som sunk cost (vet du hva det betyr?) og får bare ligge der. Som sagt kan de brukes dersom vi har en voldsom overproduksjon. Da kan vi hjelpe de elskede tyskerne dine.

9 Likes

Og bare for å toppe idiotien og den feilslåtte politikken helt så kommer dette:

8 Likes

Det som provoserer meg mest, er at politikerne lyver oss rett i ansiktet og tror tydeligvis at vi er dumme.
Ja, kabler har tjent oss godt for utveksling. Men de siste kablene var kun for at det offentlige skulle tjene mer på strømmen, på bekostning av det private. De ansvarlige burde vært stilt for retten!!

4 Likes

De har jo rett da

3 Likes

Av de 17 forbindelsene så er 8 via høyspent luftspenn til Sverige, 1 til Finland og 1 til Russland. De fleste bygd på 60. tallet. 4 kabler til Danmark fra midten av 70. tallet, 1 til Nederland, en til England og 1 til Tyskland. De 4 siste siden 2008. Kunne vi solgt all overskuddskraften til samme gode pris uten disse forbindelsene? Nei er den eneste logiske konklusjonen.

Mulig jeg ikke er helt oppdatert?

"Hydro og Altor tar en andel på 30 prosent hver i Vianode, som skal produsere batterimaterialer i Porsgrunn. Elkem beholder 40 prosent.
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/k6j1g9/elkem-hydro-og-altor-blir-partnere-satser-paa-vianodes-batterimaterialer

Ps. Leser også at de skriver: “Norge har tradisjonelt hatt rikelig av billig, grønn vannkraft. Men usikkerheten om fremtiden har økt etter en vinter med skyhøye priser grunnet gassmangel i Europa.”, men det stemmer sikkert ikke.

Det vil ta maaaaange år før en sånn overføringskapasitet kan være på plass, og før den tid så har sikkert svenskene økt sin kapasitet mellom nord og sør, da vil billig svensk strøm kanskje bare være en drøm. I mellomtiden så skal det sies at det er store energikrevende industriprosjekter som pt. planlegges i Nord-Norge.

Nei, de folkevalgte må legge føringer for markedskreftene, men slik som det har vært frem til nå, med momsfritak på strøm i Nord, lavere arbeidsgiveravgift, større avskriving på studielån osv. så har det dessverre ikke vist seg å være tilstrekkelig. Håper og tror det kan snu, slik at vi på en mer effektiv måte kan utnytte resursene over hele landet; spesielt i nord, som nå blir mer og mer strategisk viktig.

1 Like

Politikerne er dumme selv og sier akkurat det de blir fortalt de skal si, fordi de har mange arbeidsoppgaver og må stole på sin egen stab med fast arbeid i staten, og de såkalte ekspertene. Ekspertene som hardnakket kunne fortelle oss at utlandskablene ikke ville føre til høyere priser i Norge. Det var mange som trodde på det da, inkludert politikerne. De burde selvsagt gått konsekvensanalyser litt nærmere i sømmene, og tenkt litt selv i tillegg.

Vi må skille mellom politikerne som faktisk jobber for politiske partier, og staten som består av alle dem som ikke skifter stilling ved regjeringsskifte. At det er mye løgn og bedrag som spres fra stat og regjering er det liten tvil om, men politikerne selv tror jeg dessverre ofte føres bak lyset akkurat som oss andre.

De lyver nok også, men naiviteten er kanskje verre enn løgnen.

6 Likes

Nei, det kunne vi ikke, så da hadde prisen i Norge holdt seg relativt lav og private og næringsliv har det endel bedre.

2 Likes

Med andre ord sånn som den faktisk har vært i Norge de siste15 årene. Lave priser for private og for næringsliv, og gode priser for eksport av overskuddskraft.

1 Like

Så hvorfor endre en vinneroppskrift?

Hvorfor la europeiske markedskrefter overta styringen med vår kraftproduksjon og krafteksport?
Vi snakker tross alt ikke bagateller her, men om selve livsnerven i samfunnet; i hver eneste husholdning, i hver eneste bedrift.

3 Likes

Det må du spørre Putin og nissene hans om, for det er de som har endret oppskriften.

Det har vi da heller ikke gjort, men vi har et samarbeid via NorPool som skal regulere pris og etterspørsel for salg av strøm, og når det europeiske energimarkedet i så stor grad blir påvirket av enorme økninger i gassprisene så øker strømprisene her hjemme og. Var det kalkulert eller forventet? Nei, ingen trodde Putin skulle invadere Ukraina. Tok vi feil? Se forrige setning!

Jeg har enda ikke sett en eneste sjel her inne som har argumentert for at prisene for gassen vi selger til Europa burde reguleres, selv om det er Putin som er årsaken til de enormt høye gassprisene.

Norge tjener tusenvis av milliarder ekstra pga. de økte gassprisene og høyere oljepriser mens ukrainerne betaler med levende kjøtt og blod!

Har alle glemt at vanlige folk ikke betaler gjeldende strømpris, men faktisk får en betydelig strømstøtte? Nei, jeg snakker ikke om hytta.

Noen ganger skulle man kanskje tatt et skritt tilbake, sett seg selv i speilet, og spurt seg hvem det er som tjener på å så denne spliden i det norske folk.

De som fremmer tanker som at “de” selger landet vårt, arvesølvet, arbeidsplasser, tryggheten til de trengende, mens fakta er at pengene strømmer inn i statskassen pga. de samme høye prisene. Så hvorfor skulle ikke strømmen vært gratis da spør noen? Vel, svaret er enkelt, det blir ikke mer av en begrenset vare om du velger å sette prisen til null.

Klakører, femtekolonister, undergravere, og i beste fall folk som ikke vet bedre er de som er fremst i køen for å forfekte slike “løsninger”. Jeg tror folk flest vet bedre.

Ingenting av dette er rettet mot deg even44; er bare tanker og refleksjoner som kom når jeg svarte på innlegget ditt.

4 Likes