Det må du spørre Putin og nissene hans om, for det er de som har endret oppskriften.
Det har vi da heller ikke gjort, men vi har et samarbeid via NorPool som skal regulere pris og etterspørsel for salg av strøm, og når det europeiske energimarkedet i så stor grad blir påvirket av enorme økninger i gassprisene så øker strømprisene her hjemme og. Var det kalkulert eller forventet? Nei, ingen trodde Putin skulle invadere Ukraina. Tok vi feil? Se forrige setning!
Jeg har enda ikke sett en eneste sjel her inne som har argumentert for at prisene for gassen vi selger til Europa burde reguleres, selv om det er Putin som er årsaken til de enormt høye gassprisene.
Norge tjener tusenvis av milliarder ekstra pga. de økte gassprisene og høyere oljepriser mens ukrainerne betaler med levende kjøtt og blod!
Har alle glemt at vanlige folk ikke betaler gjeldende strømpris, men faktisk får en betydelig strømstøtte? Nei, jeg snakker ikke om hytta.
Noen ganger skulle man kanskje tatt et skritt tilbake, sett seg selv i speilet, og spurt seg hvem det er som tjener på å så denne spliden i det norske folk.
De som fremmer tanker som at “de” selger landet vårt, arvesølvet, arbeidsplasser, tryggheten til de trengende, mens fakta er at pengene strømmer inn i statskassen pga. de samme høye prisene. Så hvorfor skulle ikke strømmen vært gratis da spør noen? Vel, svaret er enkelt, det blir ikke mer av en begrenset vare om du velger å sette prisen til null.
Klakører, femtekolonister, undergravere, og i beste fall folk som ikke vet bedre er de som er fremst i køen for å forfekte slike “løsninger”. Jeg tror folk flest vet bedre.
Ingenting av dette er rettet mot deg even44; er bare tanker og refleksjoner som kom når jeg svarte på innlegget ditt.