Norge har i mange tiår hatt overskudd av kraft, som vi som samfunn har tjent gode penger på å kunne eksportere. For at vi skulle kunne være i stand til det så har vi selvsagt vært avhengig av overføringskapasitet til utlandet. Les: Strømkabler!
Kort forklart: For å ha et uavhengig, upolitisk og automatisk system som regulerer markedsprisen på strømmen som kjøpes og selges over landegrensene basert på tilbud og etterspørsel, så han man Nordpool, hvor prisen fastsettes etter et auksjonsprinsipp.
Frem til i fjor høst så var norske og europeiske priser langt mer på linje, og de færreste maste om strømkabler. Spesielt i perioder hvor strømmen i hele Norge var ned mot 0, og faktisk i minus i kortere perioder.
Så er det dessverre noen som mener man har en agende om man mener strømkablene har tjent oss godt i mange tiår, og jeg vet ikke helt hva de skulle ønsket vi gjorde med overskuddskraften.
Skal vi slå av vindmøllene om det blåser for mye, og innenlands etterspørsel ikke kan gjøre seg bruk av kraften? Skal vi sende vannet fra magasinene rett i havet av samme grunn?
Slik situasjonen er i dag så er vel ca 70-80% av Norsk totaleksporten fra Midt- og Nord-Norge fra siste tall jeg så om jeg ikke husker feil. Disse delene av landet kan ikke selv nyttiggjøre seg av strømmen, så da blir eksemplet over det vi må følge, om vi legger logikken til enkelte her til grunn, for vi skal da vel for ikke eksportere denne strømmen via strømkablene?
På samme måte hos flere kraftprodusenter som i dag eksporterer fra områder med liten fyllingsgrad. Flere av disse produserer strøm når vinden blåser, og fra gjennomstrømmingsvann som ikke lar seg magasinere, og som det tidvis ikke er etterspørsel etter i det lokale kraftmarkedet.
Personlig tenker jeg at det er bedre å selge denne strømmen, men de som mener de har fått utlevert hele vettet er sikkert ikke enig.