Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Oppskriften ble endret før putin, det fremstår nesten slik at du personlig ikke har hatt en egen strømutgift.

Så splid i det norske folk? Er vel mer en samlet politiker forakt som blir sådd av sistnevnte… Om ikke annet samler denne drittkrisen folket…

Ingen her som fronter at vi skal ha gratis strøm, men en egenrådighet over forsyningsikkerhet, og en levbar pris på kraften som vi hadde før Acer ble trumfet gjennom.

3 Likes

Det har så langt vært gjennomgående at du ikke vet hva du snakker om, og her fortsetter du i samme dur. Det er ikke staten som produserer den norske strømmen, men deler av den, og når du viser en så grunnleggende mangel på kunnskap om prissetting i det norske markedet så virker det ganske fånyttes å skulle prøve å nå gjennom til deg med selv de enkleste fakta.

Dine rabuleringer rundt samfunnsøkonomi er det også bortkastet å bruke tid på siden du mener kommunistisk planøkonomi, og prinsippet om selvkost skal legges til grunn når private selskap ønsker å selge strømmen sin, i Norge eller andre steder. I motsetning til deg så skjønner jeg faktisk dette.

Du spør om jeg har en arbeidsgiver som tapper magasinene våre tomme for vann for å sende strømmen til Tyskland, noe jeg benekter, og ber deg utdype, og så følger du opp med å beskylde med for å drive lobbyvirksomhet for “noen”. Til det er å si at jeg tror du faktisk er dummere enn det du fremstår som.

Det har vært usikkerheter rundt de, som med alle kalkyler, men de har ikke vist seg å være fullstendig gale. Nok en blank løgn fra deg, men de som har lest noen av innleggene dine under tiden er nok ikke veldig overrasket.

Og du klarte ikke å dy deg for en siste usaklighet, selv om jeg allerede har vist deg at Tyskland kun var den 3. største importøren av norsk gass i siste halvdel av 2021.

Siden du allerede har lagt lista så får jeg bare si at som en ekte putinnisse gjør du en slett jobb, så glem bonusen.

2 Likes

Jeg betaler strøm flere steder. De økte strømprisene i Europa nå skyldes at Putin reduserte gassleveransene til Europa i 2021. Si hva du vil, men det er fakta!

Jeg håper denne krisen samler folket mot Putin og for Ukraina. Om det betyr ekstra utgifter for den enkelte, og for næringslivet så er jeg den første til å be om at de må kompenseres via ordninger som gjør at de kommer seg greit gjennom krisen.

Se på strømprisen de siste årene! På hvilken måte kan du begrunne at prisene nå er et resultat av Acer og ikke Putin og gassprisene?

1 Like

Eksport siste 10 år:


Det eksepsjonelle kraftåret 2021 | Statnett

Det skjer oftere enn man ønsker tenke på.
[Ekstreme forskjeller mellom nord og sør: Her flyter kraftmagasinet over](https://Ekstreme forskjeller mellom nord og sør: Her flyter kraftmagasinet over)

Strømkundene får redusert nettleie over tid ved at økte inntekter kan brukes til utbygging av infrastruktur, og Staten får økte skatteinntekter som kan brukes til bla. strømstøtte.

Rasjonering er det kun snakk om dersom situasjonen blir ekstrem. Sannsynligheten for det er veldig liten, og om du har fakta å vise til at det skyldes Acer og ikke den ekstreme situasjonen Putin har satt Europa i så ber jeg deg legge det frem.

2 Likes

Putin og gassmangelen endret ikke spillereglene rundt produksjon og eksport av nork kraft. Men krigen og gassmangelen, samt uforståelig tysk energipolitikk, synliggjorde for mange hvilken bommert Stortingsflertallet har begått. Det har vært direkte pinlig å se hvordan Støre, Aasland og andre virre rundt i villrede når de nå har skjønt det mange advarte mot. De har rett og slett gitt fra seg verktøykassa si.

Jeg tror relativt godt om våre politikere. Ingen av dem hadde sett for seg at forbrukere og næringsliv skulle gå med i dragsuget.
Om bakere, gartnerieiere eller andre som driver kraftkrevende næring konker, får de trøste seg med at nedleggelse, ruinen, konkursen er et resultar av en ekte, om enn påtvungen europeisk solidaritetshandling. Det er prisen å betale når eksempelvis tyske politikere selv i denne tid vil avvikle landets atomkraftverk.

Derimot er det veldig søkt å trekke linjen mellom norske strømpriser og lidelsene i Ukraina. Prinsippet om norsk kraftprodusjon og eksport til høystbydende var vedtatt lenge før russerne i fjor begynte å true Ukraina, og vil, om ikke folket vil noe annet, være gjeldende norsk kraftpolitikk når krigen er over.
,

4 Likes

Helt riktig, men den endret spillereglene for fastsettelse av europeiske strømpriser, når deler av Europa bruker gass for å produsere strøm. Er det så vanskelig å forstå?

Nei, det er langt fra søkt; det er faktisk en udiskutabel realitet!

Så hva vil du frem til? Skal Norge selge strømmen til selvkost slik som KitronStar babler om?? Hvordan ser du for deg at slag av energi mellom land i Europa skal prises?

2 Likes

For første gang kobles altså det norske og det tyske kraftmarkedet direkte sammen. NordLink legger til rette for at man kan få mer ut av fornybare ressurser på begge sider av kabelen, og den er et viktig bidrag for å nå målene om å øke andelen fornybar energi og slik kutte klimagassutslipp.

27.Mai 2021 ble denne kreftkabelen tatt i bruk.
Flaks vi fikk koblet oss opp mot hjernedøde Tyskland, samtidig som Russland struper gassen :upside_down_face:

  1. juni 2021 vedtok Stortinget CACM- forordningen, om kapasitet og flaskehalshåndtering, noe som innsnevrer handlingsrommet. Muligheten for å gripe inn mot den markedsmessig bestemte strømflyten er etter avtalens artikkel 69 begrenset til force majeure som betyr rene nødssituasjoner.
1 Like

Du er en latterlig løgner. Tvers gjennom uredelig.

Agendaen din lyser av alle de utrolige løgnene du lirer fra deg. Ikke et ord du skriver er sant. Du burde skamme deg, din latterlige figur. Tenk å hate landet sitt så mye (eller kanskje du representerer noen helt andre).

Diskusjonen kommer ikke videre. Du serverer løgn på løgn, og ignorerer alle fakta og argumenter.

Nå er du kommet på nivået hvor du bare slenger rundt deg med skjellsord. Og hvis du ønsker å fortsette med det så skal jeg rulle ut artilleriet.

I det mest ekstreme scenarioet vil to kabler heve husholdningenes priser med 4,6 øre/kWh, mens fire kabler vil gi en prisøkning på hele 6,2 øre/kWh.

3 Likes

Uten en kombinasjon av dumskap, likegyldighet og “innlært hjelpeløshet” hos et massivt flertall av befolkningen ville disse politikerne aldri sluppet unna med sånt som dette. De ville for det første ikke kommet i nærheten av noen maktposisjon. Og hadde de gjort det så hadde de i best fall nettopp havnet i fengsel. Så problemet her er ikke primært politikerne, men en befolkning som ikke er istand til å gjenkjenne forrædere og “kriminelle elementer” om bevisene er mer enn klare nok… “Lua i handa” tok vel egentlig aldri slutt.

7 Likes

Jeg trodde jeg bodde i et stabilt land med stabile forhold for næringslivet. Vi har bygd livet vårt på denne måten i tillit til at Norge er nettopp et stabilt land med stabile forhold. Når det er energikrevende produksjon man driver med, begynner det nå å bli helt umulig å drive. Hvor mange småbedrifter skal gå konkurs til vinteren, når de skal varme opp lokalene sine? Alle disse små verkstedene og produksjonsstedene rundt i landet vårt lager et mangfoldig og kreativt samfunn. Det gjør landet vårt levedyktig og skapende.

Strømprisene river grunnen vekk under føttene til små produsenter og verksteder. Hadde strømmen plutselig kostet så mye å produsere, eller hvis det var ledd i overgangen til en klimavennlig politikk, hadde det vært forståelig. Men dette skjer kun fordi styrende politikere skal legge nok en samfunnskritisk funksjon på det markedsliberalistiske alteret, før de toer sine hender og kommer med vikarierende forklaringer. Det er skammelig.

Makspris på varer i Norge har vi hatt i tidligere tider, da det ikke var akseptert at noen skulle profittere på vareknapphet. Da levde vi jo også i et sosialdemokratisk samfunn. En makspris på strøm som er til å leve med, så folk kan få slippe å sitte bøyd over alle tjenestetilbydere og strømgrafer for å følge med – ja takk!

Drit i strømmen, det blir nok krig i Kina!

In other news: Demokratene fortsetter sin jobb med å forvandle USA til en bananrepublikk styrt av oligarkene.

2 Likes
2 Likes

Som om FBI ikke ble beordret av Biden-administrasjonen.

Denne grafen rettferdiggjør IKKE påkobling til Europa. Det er jo det som er hele poenget. Vi har klart og eksportere overskudd uten kabler til Tyskland og England, men problemene oppstod når vi koplet oss på til Europa bare fordi fanden ville ha mer og dermed “importerte” europeiske strømpriser inn til Norge.

Hva sannsynligheten er får vi se til vinteren. At det i det hele tatt er et tema i Norge er helt uhørt! Selvsagt er den ekstreme energi situasjonen i Europa pga. Putin og pga. tyske udugelige politikere som bare lo når de ble advart mot russisk energi avhengighet! Og nå har Acer delvis importert disse problemene til Norge pga. kablene til Tyskland/England som gir oss skyhøy pris på energi.

Hvor mange bedriftskunder har fått strømstøtte??? Hva tror du strømkundene i Sør ville valgt av strømstøtte eller prisene som var før påkobling til Europa??

9 Likes

Så du mener Biden beordret Wray å ransake Mar-a-Lago uten nødvendig grunnlag og Wray gikk med på det? Har Wray blitt deep state siden han fikk jobben av Trump?

1 Like

Ja og ja.

Hadde han ikke gått med på det hadde han ganske enkelt fått sparken. Folk flest er ikke så prinsippfaste når det får store konsekvenser for dem selv.

Alle skjønner at dette er politisk motivert forfølgelse. Spørsmålet er bare om man støtter slikt eller ikke.

1 Like

Så han er villig til å snu ryggen til partiet han har vært medlem av nesten hele livet, bli hatet av en stor andel av USAs befolkning og å risikere å miste alle muligheter for fremtidige jobber i rettsvesenet for å beholde denne ene jobben? OK.

Jeg velger heller den radikale teorien om at FBI har ryggdekning for denne operasjonen. Vi får nok svar om ikke så lenge.

6 Likes

Ja, han har valgt side og håper nå at hans side vinner. Da vil han bli rikt belønnet.

Ikke så uvanlig det. Har du hørt om Vidkun Quisling?

Så klart har de ryggdekning fra Biden-administrasjonen. Det er slik politisk forfølgelse fungerer.

1 Like

FBI raidet mot trump ( som forsåvidt ikke er siktet). Setter en svært dårlig presedens i USA. Uavhengig om man liker Trump eller ikke.

3 Likes