Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Haha 10’års avtale om eksport for å holde Deutche Bahn i gang. Var ikke engang klar over at Statkraft kunne binde opp slike avtaler for energieksport.

Håper de selger all strømmen vår for fremtidig levering, slik at vi kan gå tilbake til å bli huleboere igjen.

8 Likes

Statkraft leker børsnotert selskap med andre sine penger. Har investor sider og leke børsmeldinger.

De klarer å tape penger i Q2 på tradingen :clap:

Statkraft has over the years entered into hedging positions to stabilise the revenue from operations. The contracts have typically an agreed fixed price that is lower than the current high
forward prices. For some of these contracts, the difference resulting in unrealised gain or loss for the remaining contract period is accounted for at the end of each quarter. During the second quarter the forward power prices have increased significantly
leading to unrealised losses of NOK 8.7 billion mainly from such contracts.

6 Likes

Takk, det betyr mye når det kommer fra deg!

Pussig at alle alle artiklene du linker til ser ut til å bekrefte det jeg sier, om at kalkylene kan være usikre, men at de ikke er fullstendig gale. Så vidt jeg kan se, uten å ha gått grundig gjennom alle så er det snakk om noen få øre i prisøkning pga. de nye kablene, basert på dine kilder her.

Disse kalkylene har (selvsagt) ikke inkorporert i seg priser basert på den krigen vi ser i Europa i dag, av den enkle grunn at det er meningsløst å regne på da det er alt for mange ukjente variabler. Skulle man latt scenarioer om en krig som denne, eller andre, være tungtveiende for beslutninger så ville det meste vært samfunnsmessig ulønnsomt.

Det er denne krigen, og Russlands handlinger som har ført til de ekstreme energiprisene vi i dag ser, og de samme høye prisene ville vi sett uten den siste kabelen til Tyskland, eller den siste kabelen til England siden import- og eksportpriser på strøm allerede fastsettes hos NordPool på samme måte som den har blitt fastsatt siden opprettelsen i 1993.

Du har jo fra starten vært ganske så ivrig på å sette spørsmål ved hvor dum det er mulig å bli, hele tiden trukket mine motiver i tvil, og “spekulert” over hvem jeg jobber for, så at du blåser noen pakninger når du får svar på tiltale tar jeg ikke så tungt.

4 Likes

Ledelse og styre i Statkraft burde vært kastet på dagen.

En helt ufattelig inkompetanse.

2 Likes

Her er det nok mange som er uenig med deg! De siste to kablene fullførte en sammenkobling med Europeisk pris og marked. Det er riktig at de ikke kunne kalkulere inn effekten av krigen i Ukraina, men den effekten hadde vi ikke fått i Norge i samme grad uten disse eksportkablene. Det potensielle behovet for gjensidig utveksling av strøm, ble mer enn godt nok dekket av de eksisterende kabler.
Du henviser også i tidligere innlegg til fordelen med at Norge får store inntekter av dette. Synes du da det er greit med privat fattigdom og offentlig rikdom? Er det greit at stat og fylker tjener rått, mens småindustri går konkurs?

4 Likes

Bra det er noen handlekraftige politikere ute i europa i hvert fall!

2 Likes

Russlands handlinger har helt klart forverret energisituasjonen og økt strømprisene men Europa var nok på vei inn i en liten strømkrise uansett også. Nedbyggingen av stabil strømproduksjon har nok gått litt for fort i forhold til det å bygge ny grønn energi som erstatning. Dårlig politisk håndverk egentlig.

Kablene har helt klart vært med på å øke strømprisene i Norge mye. Men jeg mener fortsatt det er positivt med kablene men nok en gang dårlig politisk håndverk som gjør at den norske befolkning og bedriftene ikke skjermes fra dette. Å ikke tidligere sette grenser for nedtapping av vannmagasiner har vært skjødesløst. Eksport må kun skje innenfor rammer som sikrer egen forsyning året gjennom.
Strømstøtten hjelper mye for de fleste men kan sikkert fortsatt forbedres og for bedrifter burde det vært på plass en løsning for lengst. Vi må sørge for at strøm fortsatt er et konkurransefortrinn når man driver bedrift i Norge slik at vi får langt høyere avkastning på strømmen gjennom annen verdiskaping.

Men god overføringskapasitet til mange land har klare fordeler. Man kan da eksportere strøm dit man får best betalt for den. Man kan også importere ganske mye strøm i de periodene andre land har stort overskudd av kraft og må kvitte seg med den til en billig penge. Med overgang til mer grønn energi vil disse periodene bli oftere tror jeg. Norge står i en unik posisjon til å kunne profitere på dette samtidig som man er en del av den Europeiske løsningen. Vi utgjør ingen stor aktør men alt hjelper.

De siste månedene viser jo at med politisk vilje og handlekraft så kan man faktisk få på plass løsninger som skjermer befolkning og høyst sannsynligvis også bedrifter på en god måte. Men mye arbeid gjenstår. Kvaliteten på avtalene kan nok diskuteres men så lenge det finnes veier rundt de så bør man i hvert fall få på plass brukbare løsninger. Så får man eventuelt reforhandle de ved passende anledning.

Når det gjelder vinteren så er det jo alltids en liten risiko for rasjonering men så lenge man nå får begrenset produksjonen fra vannmagasiner med lav vannstand til et minimum og været ikke blir veldig unormalt ugunstig så burde det gå greit. Man burde selvsagt tatt grep tidligere men jeg føler meg fortsatt ganske sikker på at det går greit uten rasjonering.
Det positive med den ekstreme utviklingen som har vært og ikke en gradvis forverring er jo at det faktisk tvinges frem løsninger.
Men det må jobbes godt på mange områder for at Norge skal greie å beholde kraftoverskuddet også lenger frem i tid. Men der har vi mange muligheter og økonomiske muskler til å gjennomføre ting hvis man bare får enighet om det. Men da må det være kraftfulle vedtak/pakker og ikke symbolpolitikk.

4 Likes

Takk Rock, så pass har jeg forstått :slight_smile: Effekten av dette hadde vi aldri fått uten Putin! Selv uten de 2 siste kablene mener jeg prisene vært like høye som i dag, da vi i utgangspunktet har en enighet i kraftsystemet om prisfastsettelse via NordPool.

Nei det er ikke absolutt ikke greit, Derfor er jeg veldig glad for at vi har en god støtteordning for private. Jeg har lenge ventet på en ordning for næringslivet, og håper og tror det snart kan komme på plass, for det er minst like viktig.

1 Like

Smart det! Stiller man A/C på 27-28 grader i stedet for 20-22 så er det veldig mye å spare. Om prisen å betale for det er at folk kan droppe slipset og løsne på snippen så er det en pris jeg tror folk flest ser er liten å betale.

Tanken er jo å balansere vindkraft, men det fungerer bare hvis det er vindkraft å importere. Det burde nok vært en klausul om at det må være balanse i import/eksport på disse kablene ettersom vi allerede hadde nok eksportkapasitet.

Enig i velig mye av det du skriver, og man bør selvsagt sette noen grenser, men hvordan skal man sette grensen for nedtapping og eksport?

Skal man basere det på fjoråret, max vannmengde, minimum vannmengde, eller snittet for de siste 10-20 årene? Eller forventninger til kommende nedbørsmengder og tilsig?

Saken er at dersom du ender opp med for mye ubrukt vann i magasinene så har du et større problem enn om du har for lite vann. Vannmagasinene fungeres som nettopp det, magasiner, og de er bufferen for å fange opp vann på våren slik at vi unngår vårflommer og naturskader i milliardklassen.

Vi er ganske enkelt avhengig av at magasinene er “tomme” nok til å kunne ta i mot alt tilsig, og ikke renne ukontrollert over når behovet er der. Det finnes ingen alternativer hvor du i løpet av kort tid kan tappe de ned fort nok for så å skulle kunne ta i mot disse vannmengdene i løpet av kort tid.

Det er jo stor enighet blant eksperter på området, at økt eksportkapasitet gjennom de siste kabler, førte til at v i i større grad ble innlemmet i Europeisk pris for strøm.
Dette er jo mye av forklaringen for at Midt- og Nord-Norge har så ekstremt mye lavere pris enn Sør-Norge!
Kan ikke fatte at dette er noe å bestride om du ønsker å bli tatt seriøst.

4 Likes

Nemlig, dette er ikke komplisert i det hele tatt. Når kapasiteten er installert så vil den bli brukt.

6 Likes

Jeg har ikke sagt noe om i hvilken grad vi ble mer innlemmet i “Europeisk pris for strøm”, Jeg uttalte meg om hvordan prisen på strøm fastsettes i det markedet vi var tilknyttet, og det samme markedet vi fortsatt tilknyttet, Dvs. NordPool. Er du enig eller ikke enig i det?

Produserer du mer strøm enn ditt “lokale” marked etterspør så er du prisgitt overføringskapasitet til andre deler av landet, eller til andre land, for å få betalt markedspris. Så lenge det er en ubalanse her så må produsentene faktisk selge med tap.

Ville vi så i Norge i dag hatt billigere strøm i dag om vi ila. de siste 60-70 årene hadde vært avskåret fra å eksportere strøm? Og om vi også i dag var avskåret fra å eksportere strøm?

Jeg skal ikke gi noen en fasit eller føringe for svaret. Dere får selv konkludere.

Jeg prøver å besvare seriøse svar seriøst, og argumentere for mitt syn. Om jeg bestrider ditt eller andres syn med mine argumenter så vil jeg mene det er seriøst.

Dette er jo kun kverulering. Vi fikk høyere pris og måtte i større grad ta konsekvensene av krigen som følge av de siste par kabler. Det er graden av tilknytning som er poenget.

Her mener jeg igjen du kverulerer eller farer med stråmannsargumenter.
Ingen bestrider at vi har hatt nytte av utenlandskabler. Poenget er at de to siste var unødvendig for å opprettholde tilstrekkelig utveksling, og etter hvert ble rene eksportkabler.

2 Likes

Løsningen er soleklar:

  1. Ikke bygg ut noen som helst mer overføringskapasitet mellom Nord-Norge og Sør-Norge.
  2. Ikke bygg ut noen som helst mer overføringskapasitet fra Nord-Norge til Sverige.
  3. Be all kraftkrevende industri flytte nordover.

Easy.

5 Likes

Takk for tilbakemelding!

1 Like

Når du drar inn NordPool for å avvise at de siste kablene har ført til høyere pris, må jeg kunne kalle det for kverulering.
Det samme når du forsøker å likestille de siste to kablene med bruken og nytten vi i årevis har hatt av øvrige kabler.

1 Like

Poenget er jo at kablene fører til en prising på strøm som er helt hinsides.

Og med en snittpris på 12 øre/kilowattimen så skal det godt gjøres å produsere med tap.

Men bruker man regnskapsgymnastikk kan man selvfølgelig si man produserer tap fordi man ikke får solgt til europeisk pris.

Slik kablene er nå er det satt opp for ren eksport. Man ser allerede firmaer relokaliserer seg nordover pga. strømprisene sørover.

Kablene er direkte årsak til prisene vi har her hjemme nå.

Om det er Putin, nedlegging av stabil kraft i Tyskland, gass mangel osv. er revnende likegyldig. Poenget er at det er kablene som fører til at Europas priser kommer og rævkjører norske bedrifter og privatkunder.

I tillegg har man en ACER avtale og et EU byråkrati hvor Norge har gjort en særdeles dårlig arbeid som gjør enhver inngripen i priser til bedrifter osv. til et minefelt…

8 Likes
12 Likes