Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Men et viktig prinsipp i en vellykket kapitalistisk verden, er at infrastruktur må kontrolleres av staten. Du kan ikke slippe de frie markedskreftene helt løs. Da går det helt galt. Bare se på USA, der middelklassen faller stadig mer gjennom. Fellesskapets interesser må forvaltes til fellesskapets beste, gjennom helt eller delvis statlig eierskap, sier Spetalen.

Bra sagt.

11 Likes

Så overskudd av strøm er et større problem enn underskudd av strøm? Jeg vil kalle det et luksusproblem.

Så vi bygget magasiner for å unngå flom, ikke for å samle opp vann og lede det inn i turbiner for å produsere strøm? Den var ny!

7 Likes

Nå er det sånn at det faktisk er NordPool som regulerer markedsprisene på strømmen. Det er ikke noe jeg finner på, det er fakta! Det gjorde de før de siste kablene kom, og det gjør de i dag. Jeg spurt om du var enig eller ikke, men du valgte å ikke svare. Det passet deg bedre å påstå at jeg kverulerer.

Igjen, det er Putin som er skyld i dagens priser; ikke Acer, NordPool, kabler meg her, eller høyspentlinjer i på kryss og tvers mellom Norge og Sverige!

Hvor har jeg likestilt? Hvor har jeg nevnt dette med et ord? Det eneste jeg har sagt er at prisen for strømmen reguleres av NordPool, og den skiller ikke mellom nye og gamle kabler.

Jeg aner en liten selvmotsigelse her, men klart, er man seg selv nærmest.

Dette er noe av det klareste og beste jeg på lang tid har lest vedrørende strømkrisen. Man kan si mye om Spetalen, men her treffer han så til de grader spikeren på hodet!

4 Likes

Nei, vi bygger magasiner for å samle vann for å kunne produsere strøm, men det er tydeligvis nytt for deg at regulering av disse magasinene ved kontrollert nedtapping og produksjon av strøm faktisk er en del av flomvernet?

Jeg bestrider ikke rollen til NordPool, men jeg viser til at det er hevet over en hver mulig tvil at de siste kabler har i større grad gitt oss Europeiske priser i Sør-Norge.
Jeg kan anbefale deg å lese linken fra Spetalens uttalelser som @Snoeffelen la ut.

1 Like

Igjen, du lever opp til nicket ditt… Floppen.

Putin, gass, atomkraft, bestemora mi… samme hva. Det er revnende likegyldig hva som forårsaker høye priser i Europa. Det er kablene som er årsaken til at galskapen i Europa har ført til Europeiske priser her hjemme. Uten kapasiteten for å eksportere, kunne man ikke importert prisene. Ferdig arbeid. Klarer du ikke se det kan jeg desverre ikke hjelpe deg eller ta deg seriøst.

Beviset er klart og tydelig å se på hvor galskapen stopper. Nemlig midtnorge og nordover. Ene og alene fordi man ikke har overføringskapasitet til å tømme ressursene på kapitalens alter.

6 Likes

Kan du være lit mer spesifikk? Hva bygger du denne påstanden på? Kan du vise til noen som understøtter dette?

Har lest hva Spetalen sier, og er enig i mye ift. grunnleggende offentlig eierskap av naturresurser, men det offentlige mener jeg skal sette rammer og vilkår for forvaltningen, og ikke være involvert i selve forvaltningen.

1 Like

Huff! Der røyk jaggu nattesøvnen min.

Jeg gir rett og slett opp!
Man skal lete lenge for å finne noen som støtter dine påstander. Om du ikke har lest utallige uttalelser som støtter det jeg påstår, da vet jeg ikke hvordan jeg skal kunne opplyse deg.
Er det noen andre her som kan overta?

1 Like

Kjære deg, jeg har da lest utallige innlegg her inne om folk som mener det samme som deg. Det eneste jeg etterspør er om du kan vise til noen med faktisk kunnskap, utover det å ha en mening her på forumet.

Men nå kverulerer jeg sikkert igjen.

Det går da an å mene at vi har høye strømpriser i Europa pga Putin, og at vi har lave strømpriser i Nord-Norge fordi de ikke er koblet på det europeiske kraftmarkedet, og at i Sør-Norge …

9 Likes

Mistenker han er mer et “nett-troll” :man_shrugging:

Nylig medlem, og stort sett alle diskusjoner er han på tvers av det meste.

Beste er bare å ignorere ham :slightly_smiling_face:.

4 Likes

Det må da være veldig legitimt å mene, for det er jo fakta. Så hva er så den beste veien fremover på kort sikt, og fremover, på lang sikt?

1 Like

Han svaret deg jo implisitt på akkurat det

Enig, la oss heie frem alle de som mener det samme som deg.

Takk, glad i deg og rosk

Er dere siamesiske tvillinger?

Kort sikt:

  1. Makspris på strøm for husholdninger i Norge (eller fastpris). Det er ikke så unormalt i vestlige verden. Det er en måte å beskytte borgerne på som vi bevisst har valgt å ikke ha i Norge. Det er negative konsekvenser på sikt (blant annet: dårlig utbygd/ustabil infrastruktur som oftest). Og ergo burde det være relativt kortvarig tidsmessig (selv om jeg tviler på at politikere gjør noe så upopulært som å avskaffe det etter noen år selv om det bør gjøres).
  2. Regulere vannkraft strengere så kapasiteten ikke kan bygges så mye ned som den har vært ned. Forsyningssikkerhet i Norge er viktigst.
  3. Slutte å innføre langsiktige kontrakter på strømleveranser til utlandet til fastpris. Lav fastpris på energi basert på norske rene energikilder bør være forbeholdt norske bedrifter med produksjon i Norge for å sikre norske arbeidsplasser. Ikke selges ut til Tyskland for å garantere tyske arbeidsplasser.

Lang sikt: europeisk samarbeid for å bygge flere atomkraftverk. Gjerne i Norge, gjerne i Oslo (der jeg bor). Vi trenger mer stabil og grønn ren energi som kan levere elektrisitet etter behov, og ikke være avhengig av at solen skinner eller vinden blåser.

Dette kan subsidieres så det ikke blir for dyrt. Det å subsidiere stabil ren kraftproduksjon bør være verdt det samfunnsmessig.

10 Likes

Enig!

Enig!

Enig, men med forbehold om at overskudsstrøm som det ikke finnes kjøpere for i det norske marked i må kunne selges på kontrakter med f.eks, minimum 5 års varighet. Det tar tross alt mange år fra man starter planlegging av kraftkrevende industri til den er i drift.

Enig! Men å tro det er realistisk med kjernekraft i Oslo, der jeg og har bolig/er er ikke realistisk. Det er tross alt mange andre steder i landet som er bedre egnet, men jeg tror uansett ikke det vil bli politisk spiselig for noen av partiene.

Enig! Svært mye av dagens strømstøtte “kastes” bort på kortsiktige løsninger. Mange av disse milliardene burde vært øremerket tulleetaten Enova, og vært knyttet opp til varmepumper. Eller det kunne vært gitt en grønn bonus som folk kunne brukt over f.eks 5 år på energibesparende tiltak, elbil, solceller m.m. Det viktigste ville vært å fjerne mye av byråkratiet som hvermansen føler de stanger mot om de skal opp mot Enova.

4 Likes