Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Andrew Tate utestengt fra Facebook og Instagram

James Shaw/REX

Det tidligere kickbokseren og influencer Andrew Tate er utestengt fra Facebook og Instagram for å ha brutt plattformenes regler. Dette melder BBC.

Selskapet Meta sier at de fjernet Tate fra plattformene grunnet brudd på deres retningslinjer vedrørende farlige organisasjoner og individer, uten at de kommer med noen detaljer utover dette, melder BBC.

Tate skal ha hatt 4.700.000 følgere på Instagram da kontoen hans ble fjernet.

Med utsagn flere mener er langt under beltestedet, har Tate milliarder av visninger.

Moderne vestlige samfunn feminiserer mennene, polygami er kun akseptabelt for menn og arrangert ekteskap burde normaliseres. I disse baner preker internett-sensasjonen Andrew Tate. Målgruppen er unge menn på nett.

På det som av flere omtales som en utspekulert måte, har den kontroversielle britisk-amerikanske entreprenøren og profesjonelle kickbokseren tatt over hundretusenvis av feeder.

Fyren er totalt idiot. Har sett et 2 minutters klipp om han en gang. Men her er jeg enig i 2 av 3 likevel :sweat_smile: Gjett hvilke

1. Moderne vestlige samfunn feminiserer mennene, 2. polygami er kun akseptabelt for menn og 3. arrangert ekteskap burde normaliseres.
2 Likes

Noen har meninger vi ikke liker, de må sensureres.

10 Likes

Noen har virkelig vanskelig for å skru av det man ser på :joy: Han lever jo på haters, og tjener fett på det.
Men fra spøk til revolver så begynner denne sensuren å gå litt vel langt?
Ikke at jeg bruker Facebook og instagram så flittig, men fuck sensur…

6 Likes

Ja jeg misliker også sensur sterkt. Ytringsfrihet er vår viktigste pillar spør du meg.

Det sier litt om samfunnet at han fyren der har så mange følgere. En kvinnehater var det jeg oppfattet han som. Men uansett så er det jo de 3 punktene journalisten i VG fremhever. Og akkurat de punktene er er ikke så veldig kontroversielle. Bytter man om bittelitt så er jeg helt enig.

Sånn:

1. Moderne vestlige samfunn feminiserer mennene, 2. polygami er akseptabelt og 3. arrangert ekteskap burde normaliseres.
2 Likes

Jeg kjenner til mannen, og syntes ikke han er så ekstrem i meningene. Dvs, jeg kan nevne en rekke personer jeg mener er mer ekstreme selv om jeg er uenig i bortimot alt Andrew Tate sier.

Mulig jeg er for herdet og farget av at jeg hører på for mange tullinger, men hører mye rart på internett :slight_smile:

lol, verden altså.

2 Likes

Mao har forsåvidt fasiten på det :sweat_smile:

1 Like

Og når vi visstnok er forpliktet til å levere 70 % av kablenes kapasitet til England og Tyskland så sitter vi godt i klisteret.

Støre bør huske at mandatet han har som statsminister er fra norske velgere ikke fra Tyskland og England

9 Likes
8 Likes

Morsomme piler og figurer

For to mindre leiligheter i Oslo sentrum betalte jeg henholdsvis 111 og 116 øre/kWh i snitt for strømmen i juli. I Nord-Norge betalte jeg 1,48 øre/kWh, men takket være at vi slipper moms i nord så kom ikke regningen for strømmen på mer enn en krone og tretti øre for ca. 290 kWh etter rabatt.

Kjekt med billig strøm ja, men er det noen som tror at slike priser som vi ser i nord er bærekraftig og samfunnsøkonomisk lønnsomt?

Er det riktig at strømmen vil bli dyr selv med fulle vannmagasiner, så lenge Tyskland mangler energi - pga Nordpool ?

1 Like

Det vil nok det ja, så lenge prisen styres av gassprisene. Det som vil hjelpe på er at eksporten av gass fra USA og andre steder tar seg opp nå ila. senhøsten og vinteren. Det er også flaskehalser på importsiden som gjør det trøblete, men det er gjort avtaler i flere land i EU for leie av FRSU’er fra flere rederier, så det vil hjelpe.

1 Like

Måten de hindrer tapping av magasiner er at man setter prisen såpass høy at det ikke er lønnsomt for Tyskland å importere.

Bakdelen er at det blir prisen vi må betale.

Ingen utenforstående som egentlig vet hvordan prisene settes virker det som.

Slik systemet er satt opp nå er man fucked uansett.

• Man oppfordrer til å flytte forbruket til når det er billig. Med andre ord, man akkumulerer opp et behov til når det er billigere.

• Men når prisen er lav og man skal dra nytte av, nei da har man plutselig effektledd som biter deg i ræva, slik at bruker man for mye blir man straffet der og.

• Så har man differensiert avgift i forhold til døgnet. Hvor man blir pushet til bruk på natten. Hvor man i alle år har blitt innprentet med å ikke lade, vaske, tørke osv. pga brannfare og fare for liv hvis noe skulle skje.

:joy::joy::joy::joy::joy:

5 Likes

Man oppfordres til å fordele forbruket ut over døgnet, og på den måten redusere flskehalsene i kraftsystemet og med det få reduserte strømutgifter. På lik linje med rushtidsavgifter i trafikken.

Det er veldig liten forskjell mellom effektleddet opp til 2 kWh og fra 2-5, som vel dekker behovet for de aller fleste.

Meg bekjent har ingen advart mot å lade elbiler på natten via godkjente ladebokser, eller ha en VV-bereder koblet til nattestid.

1 Like

Ikke helt! Hvis vi kan eksportere mer enn det kablene takler, så faller prisen. De siste kablene gjør det umulig helt unntil Tyskland enten fyrer opp atomkraft, mer kull, styrter putin, anerkjenner Krim eller når de om endel år får bygget nok vindkraft til at det på vindfulle dager er gratis strøm.

Har en litt spesiell sak på gang nå.

Byttet nettopp strømleverandør. Men rett før jeg mistet tilgang til dataen var jeg inne og kikket på årlig forbruk tilbake til 2015/2016.

Til min store overraskelse hadde forbruket våres økt jevnt og trutt med i overkant av 1000kWh hvert år. Fra ca. 16000 kWh og opp til over 21000kWh i 2021…

I denne tiden har vi pusset opp huset, som opprinnelig er ifra 50-tallet. Dampsperre er kommet på plass i alle vegger. Ny isolasjon. Tykkere isolasjon, der det var 10 cm, ble det lagt på dampsperre og etterisolert med 5cm på innsiden. Ny varmtvannsbereder. All isolasjon i taket i 2. etasje er byttet, gamle var kollapset, i tillegg er det tykkere nå. Ny varmepumpe.

Med andre ord. Huset har blitt tettere og bedre isolert etterhvert som vi har pusset opp. I tillegg bruker vi godt med ved for å “booste” litt når det blir kaldt.

Til tross for alt dette har altså forbruket økt med 5000 kWh på disse årene… Og vi har ikke lagt til noen forbrukere i denne perioden.

Jeg skjønner det ikke.

Nå har jeg heldigvis både kompetanse og mulighet til å måle og logge forbrukerene i huset. Så skal bli interesant å se hvor dette forbruket kommer fra. Eller om vi snakker om feilmålinger fra AMS måleren.

2 Likes

Har du kanskje økt temperaturen med endel grader, varmet opp flere rom? Tatt lengre og varmere dusjer nå når badet ikke holder 15 grader?

Det er stor forskjell fra år til år utfra hvor kald vinteren er. Har vært oppe i 5100 kwt en desember, eller nede i 3000 kwt.

1 Like

Har hørt mange som har hevdet at de nye målerne har økt forbruket.
Trolig viste de gamle for lite - eller de nye for mye.

Nei, det er det som er så sabla merkelig.

Rommene er bedre isolert etterhvert som tiden er gått og vi har fått gjort oss ferdige.

Men har reagert tidligere på at selv om vi ikke har vært hjemme så har forbruket vært relativt høyt.

Vi har 1 varmepumpe, 1 VVB 200 liter ny type, varmekabel i gang og på bad ( under 1000 watt på begge), og en liten panelovn i gangen utenfor soverom oppe. Thats it.

På sommeren på dager når sola koker, varmepumpe går ikke og ovnen oppe er av. Selv da står det vi har 30-40 kWh forbruk på 1 døgn…

Men som sagt, jeg skal gå over å måle forbruk på forbrukere. Og sjekke hvor mye som går på fasene inn kontra hva AMS rapporterer.

Grunnen til at jeg er skeptisk, er mønsteret på ca 1000kWh+ økning hvert eneste år. Uten unntak. Hadde det vært litt opp et år, ned et annet. Opp igjen, osv. Så kunne det vært litt pga. ulike temperaturer gjennom årene. Men når det er et slikt fast mønster så er det noe som ikke stemmer. Enten har jeg en “strømtjuv” jeg ikke vet om, eller så er AMS måleren på bærtur.

@bamse Hvis det hadde vært et hopp i forbruket året den ble satt inn. Ja, da kunne jeg sett logikken. Men ikke når det kommer gradvis over 5 år, med ca samme mengde hvert år. I et hus som blir pusset opp og isolert til det bedre.

4 Likes