Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Politikk 2

Var og fiska der for et par uker siden. Helt ugjenkjennelig.

1 Like

Ment som en halv-alvorlig spÞk pÄ StÞres ansvarsfraskrivelse, og ser ut som flere har en mening om dette.

"79 prosent av befolkninga stÞtter en makspris pÄ norsk strÞm i Norge. StÞre svarer tvert nei. Men vi ha seg frabedt ansvaret for situasjonen.

Under partilederdebatten i Arendal torsdag forklarte Jonas Gahr StĂžre at alt sammen er Vladimir Putin sin skyld.

Har statsministeren rett nÄr han legger ansvaret for situasjonen i Norge pÄ herskeren i Russland?"

NRKs Fredrik Solvang forklarte det pÄ TV torsdag kveld: De brede overfÞringskablene gjÞr det mulig Ä holde en bÞrsbasert «auksjon» der norske kunder mÄ by pÄ vÄr egen vannkraft i konkurranse med kjÞpere i England og Tyskland.

KraftbÞrsen NordPool har konstruert denne auksjonen slik at prisnivÄet i land med energikrise smitter over til energinasjonen Norge. Forutsatt at den fysiske overfÞringskapasiteten (kabelen) er kraftig nok.

Det er den nÄ. Og det er politisk bestemt i Norge, ikke Russland."

Jepp, dette er ikke rocket science, det enkel fysikk, og Þkonomi; nÄr kapasiteten til kraftutvekslingskabelene, blir stÞrre enn kraftoverskuddet i Norge sÄ starter vi Ä importere det europeiske prisnivÄet. Da blir ogsÄ kraftutvekslingskabler til eksportkabler.

NĂ„ er kapasiteten bortimot halvparten av den norske produksjonen, og mangedoblet av kraftoverskuddet.

12 Likes

Da TranmÊl fylte 70 Är i 1953, forÊrte LO, Arbeiderpartiet og Arbeiderbladet ham en hytte i Maridalen. TranmÊl selv syntes hytta var for stor og flott for eget bruk. Derfor opprettet han en stiftelse hvis formÄl var Ä «Ä skape et sted der arbeiderbevegelsens tillitsmenn kan komme sammen i ro og kameratslige former». «Det er etter min mening behov for et slikt sted.» Tidligere denne mÄneden meldte Avisa Oslo at Ap-leder Jonas Gahr StÞre og LO-leder Peggy Hessen FÞlsvik har sÞkt om Ä opplÞse stiftelsen. «Martinhytta» skal selges til hÞystbydende. Hytta | Klassekampen

Andrew Tate utestengt fra Facebook og Instagram

James Shaw/REX

Det tidligere kickbokseren og influencer Andrew Tate er utestengt fra Facebook og Instagram for Ă„ ha brutt plattformenes regler. Dette melder BBC.

Selskapet Meta sier at de fjernet Tate fra plattformene grunnet brudd pÄ deres retningslinjer vedrÞrende farlige organisasjoner og individer, uten at de kommer med noen detaljer utover dette, melder BBC.

Tate skal ha hatt 4.700.000 fÞlgere pÄ Instagram da kontoen hans ble fjernet.

Med utsagn flere mener er langt under beltestedet, har Tate milliarder av visninger.

Moderne vestlige samfunn feminiserer mennene, polygami er kun akseptabelt for menn og arrangert ekteskap burde normaliseres. I disse baner preker internett-sensasjonen Andrew Tate. MÄlgruppen er unge menn pÄ nett.

PÄ det som av flere omtales som en utspekulert mÄte, har den kontroversielle britisk-amerikanske entreprenÞren og profesjonelle kickbokseren tatt over hundretusenvis av feeder.


Fyren er totalt idiot. Har sett et 2 minutters klipp om han en gang. Men her er jeg enig i 2 av 3 likevel :sweat_smile: Gjett hvilke

  1. Moderne vestlige samfunn feminiserer mennene, 2. polygami er kun akseptabelt for menn og 3. arrangert ekteskap burde normaliseres.
2 Likes

Noen har meninger vi ikke liker, de mÄ sensureres.

10 Likes

Noen har virkelig vanskelig for Ä skru av det man ser pÄ :joy: Han lever jo pÄ haters, og tjener fett pÄ det.
Men fra spÞk til revolver sÄ begynner denne sensuren Ä gÄ litt vel langt?
Ikke at jeg bruker Facebook og instagram sÄ flittig, men fuck sensur


6 Likes

Ja jeg misliker ogsÄ sensur sterkt. Ytringsfrihet er vÄr viktigste pillar spÞr du meg.

Det sier litt om samfunnet at han fyren der har sÄ mange fÞlgere. En kvinnehater var det jeg oppfattet han som. Men uansett sÄ er det jo de 3 punktene journalisten i VG fremhever. Og akkurat de punktene er er ikke sÄ veldig kontroversielle. Bytter man om bittelitt sÄ er jeg helt enig.

SĂ„nn:

  1. Moderne vestlige samfunn feminiserer mennene, 2. polygami er akseptabelt og 3. arrangert ekteskap burde normaliseres.
2 Likes

Jeg kjenner til mannen, og syntes ikke han er sÄ ekstrem i meningene. Dvs, jeg kan nevne en rekke personer jeg mener er mer ekstreme selv om jeg er uenig i bortimot alt Andrew Tate sier.

Mulig jeg er for herdet og farget av at jeg hÞrer pÄ for mange tullinger, men hÞrer mye rart pÄ internett :slight_smile:

lol, verden altsÄ.

2 Likes

Mao har forsÄvidt fasiten pÄ det :sweat_smile:

1 Like

Og nÄr vi visstnok er forpliktet til Ä levere 70 % av kablenes kapasitet til England og Tyskland sÄ sitter vi godt i klisteret.

StĂžre bĂžr huske at mandatet han har som statsminister er fra norske velgere ikke fra Tyskland og England

9 Likes
8 Likes

Morsomme piler og figurer

For to mindre leiligheter i Oslo sentrum betalte jeg henholdsvis 111 og 116 Þre/kWh i snitt for strÞmmen i juli. I Nord-Norge betalte jeg 1,48 Þre/kWh, men takket vÊre at vi slipper moms i nord sÄ kom ikke regningen for strÞmmen pÄ mer enn en krone og tretti Þre for ca. 290 kWh etter rabatt.

Kjekt med billig strĂžm ja, men er det noen som tror at slike priser som vi ser i nord er bĂŠrekraftig og samfunnsĂžkonomisk lĂžnnsomt?

Er det riktig at strÞmmen vil bli dyr selv med fulle vannmagasiner, sÄ lenge Tyskland mangler energi - pga Nordpool ?

1 Like

Det vil nok det ja, sĂ„ lenge prisen styres av gassprisene. Det som vil hjelpe pĂ„ er at eksporten av gass fra USA og andre steder tar seg opp nĂ„ ila. senhĂžsten og vinteren. Det er ogsĂ„ flaskehalser pĂ„ importsiden som gjĂžr det trĂžblete, men det er gjort avtaler i flere land i EU for leie av FRSU’er fra flere rederier, sĂ„ det vil hjelpe.

1 Like

MÄten de hindrer tapping av magasiner er at man setter prisen sÄpass hÞy at det ikke er lÞnnsomt for Tyskland Ä importere.

Bakdelen er at det blir prisen vi mÄ betale.

Ingen utenforstÄende som egentlig vet hvordan prisene settes virker det som.

Slik systemet er satt opp nÄ er man fucked uansett.

  • Man oppfordrer til Ă„ flytte forbruket til nĂ„r det er billig. Med andre ord, man akkumulerer opp et behov til nĂ„r det er billigere.

  • Men nĂ„r prisen er lav og man skal dra nytte av, nei da har man plutselig effektledd som biter deg i rĂŠva, slik at bruker man for mye blir man straffet der og.

  • SĂ„ har man differensiert avgift i forhold til dĂžgnet. Hvor man blir pushet til bruk pĂ„ natten. Hvor man i alle Ă„r har blitt innprentet med Ă„ ikke lade, vaske, tĂžrke osv. pga brannfare og fare for liv hvis noe skulle skje.

:joy::joy::joy::joy::joy:

5 Likes

Man oppfordres til Ä fordele forbruket ut over dÞgnet, og pÄ den mÄten redusere flskehalsene i kraftsystemet og med det fÄ reduserte strÞmutgifter. PÄ lik linje med rushtidsavgifter i trafikken.

Det er veldig liten forskjell mellom effektleddet opp til 2 kWh og fra 2-5, som vel dekker behovet for de aller fleste.

Meg bekjent har ingen advart mot Ä lade elbiler pÄ natten via godkjente ladebokser, eller ha en VV-bereder koblet til nattestid.

1 Like

Ikke helt! Hvis vi kan eksportere mer enn det kablene takler, sÄ faller prisen. De siste kablene gjÞr det umulig helt unntil Tyskland enten fyrer opp atomkraft, mer kull, styrter putin, anerkjenner Krim eller nÄr de om endel Är fÄr bygget nok vindkraft til at det pÄ vindfulle dager er gratis strÞm.

Har en litt spesiell sak pÄ gang nÄ.

Byttet nettopp strÞmleverandÞr. Men rett fÞr jeg mistet tilgang til dataen var jeg inne og kikket pÄ Ärlig forbruk tilbake til 2015/2016.

Til min store overraskelse hadde forbruket vÄres Þkt jevnt og trutt med i overkant av 1000kWh hvert Är. Fra ca. 16000 kWh og opp til over 21000kWh i 2021


I denne tiden har vi pusset opp huset, som opprinnelig er ifra 50-tallet. Dampsperre er kommet pÄ plass i alle vegger. Ny isolasjon. Tykkere isolasjon, der det var 10 cm, ble det lagt pÄ dampsperre og etterisolert med 5cm pÄ innsiden. Ny varmtvannsbereder. All isolasjon i taket i 2. etasje er byttet, gamle var kollapset, i tillegg er det tykkere nÄ. Ny varmepumpe.

Med andre ord. Huset har blitt tettere og bedre isolert etterhvert som vi har pusset opp. I tillegg bruker vi godt med ved for Ă„ “booste” litt nĂ„r det blir kaldt.

Til tross for alt dette har altsÄ forbruket Þkt med 5000 kWh pÄ disse Ärene
 Og vi har ikke lagt til noen forbrukere i denne perioden.

Jeg skjĂžnner det ikke.

NÄ har jeg heldigvis bÄde kompetanse og mulighet til Ä mÄle og logge forbrukerene i huset. SÄ skal bli interesant Ä se hvor dette forbruket kommer fra. Eller om vi snakker om feilmÄlinger fra AMS mÄleren.

2 Likes