Hvordan skal det være mulig?
Tyskland har gjort alt dette i stort monn, bortsett fra å styrte Putin og å anerkjenne hans anneksjon av Krim.
Hvordan skal det være mulig?
Tyskland har gjort alt dette i stort monn, bortsett fra å styrte Putin og å anerkjenne hans anneksjon av Krim.
Om vi eksporterer maks, alle kabler på bristepunktet, samtidig som vi har nok kraft nasjonalt, så ville det resterende markedet være et trygt og godt lavpriset nasjonalt marked.
Vi kan jo drømme.
Maks vil jo være bristepunktet. Å eksportere mer enn kablene takler er tross alt ikke fysisk mulig.
Noen tar en øks på noen kabler. Vips, så er det mulig. Ikke akkurat nå, når magasinene er tomme, men i feks 2020, så var det sånn.
Her spiller du vel bare dum? Poenget er selvfølgelig at man da vil ha et innenlands kraftoverskudd igjen, og prisene vil kollapse i det norske markedet. Dette er ekstremt enkel logikk. Hvordan man regulerer dette er selvfølgelig en mer finurlig debatt.
Politikerne juger om hva som er årsaken til de høye strømprisene. Det er selvsagt eksportkablene. Altså resultatet av en villet politikk.
Beviset?
At det i Nord Norge er nærmest gratis å bruke strøm. De har ikke kabler.
Spiller dum? Hva er det jeg sier som du ikke er enig i?
Det er jo beviselig feil. Det er en mange strømkabler/høyspentledninger mellom Nord-Norge og Sverige, pluss en mellom Norge og Russland og Norge og Finland.
Langt mindre kapasitet enn i sør
Det er korrekt. Men kapasiteten er ikke der for å overføre mengden.
Det er som å prøve å tømme et badekar gjennom et sugerør. Det går ikke. Ergo smitter heller ikke prisen den andre veien.
Kabelkapasitet < kraftoverskuddet = nær 0 i pris.
Kabelkapasitet > kraftoverskuddet = pris som i eksport området.
Svenske har sagt at pga blablabla, så kan de ikke overføre mer enn x til oss, selv om kablene takler mer. Så da smitter ikke prisen.
Hadde vi sagt at kablene må gå i null, med hensyn til kraftoverskuddet, hvis ikke strupes kapasiteten, så hadde prisene i sør falt som en stein.
At strømmen i Nord-Norge nå er tilnærmet gratis er et resultat av manglende etterspørsel i Nord, lave strømpriser i Sverige grunnet deres manglende overføringskapasitet mellom Nord og Sør-Sverige, på samme måte som manglende overføringskapasitet skaper utfordringer i Norge.
Svenskene har som oss overskudd av kraft i Nord, men mangler overføringskapasitet mellom landsdelene. Det er delvis et resultat av mange tiår mad lave strømpriser og medfølgende lave investeringer i strømproduksjon og infrastruktur.
Da sier du jo selv at det skyldes mangel på kabler fra nord til f.eks Tyskland.
Ja?
Det er jo det man hele tiden har sagt. Har man mer eller noenlunde nok kapasitet en hva man har i etterspørsel så er prisene lave/normale.
Men når man plutselig kobler til x antall eksportkabler som gjør at man kan støvsuge flerårsmagasinene på kort tid, uten at etterspørselen avtar i andre enden. Ja da får man sinnsyke priser.
Hadde man ikke hatt de siste kablene, hadde man ikke hatt etterspørselen til England eller Tyskland å tenke på. Og man hadde hatt en naturlig “propp” i systemet som ville ha demmet opp for eksportkapasiteten. Og i samme slengen sørget for at prisene i våres soner hadde forblitt lave.
Istedenfor er det største flerårsmagasinet i Norge på en all time low. Prisene er all time high. Og fabrikker og produksjon er i ferd med å stenge ned over hele landet.
Våres konkurransefortrinn med billig kraft i et høykost land er skuslet vekk. Utopien til politikere som ikke klarer å se konsekvensene av beslutninger kan se langt etter datasenter, batterifabrikker osv. Vi har ikke engang koblet til offshoreplattformene som de syns er en kjempeide enda.
Politikerne mente Norge skulle bli Europas batteri. Jens var langt fra den verste, men her er han :
Det har jeg aldri sagt. Jeg sier at prisforskjellen mellom Nord-Norge og Sør-Norge, og Nord-Sverige og Sør-Sverige skyldes manglende overføringskapasitet mellom landsdelene.
Denne mangelen fører til at produsenter i Nord velger å slippe deler av vannet rett i havet siden kostnaden ved å produsere strøm overstiger prisen de kan få i markedet.
Det er jo godt at vi har forpliktet oss til at overskuddet fra kraftsalget skal brukes til å bygge mer overføringskapasitet både innlands og utenlands.
Hvordan gikk det med den hybridkabelen som skal til vindmøllene i Nordsjøen, ble det besluttet at den skal helt til Skottland?
Trodde det skyldtes at midt- og nord-norge har rekordhøy strøm produksjon i 2022 pga mye nedbør og mye vind? Eksporten til utlandet fra midt- og nord norge er også rekordhøy. Etterspørselen er vel minst på høyde med 2021 av tallene jeg ser. Jeg retter på kommentaren din til “At strømmen i nord-norge nå er tilnærmet gratis er et resultat av stort kraftoverskudd i Nord”.
Noen med kjennskap til dette som kan forklare hva som egentlig blir gjort her?
Jeg trodde jeg skjønte det, helt til jeg leste dette:
– Hvorfor har man ikke en slik «tunnel» for strøm fra Nord-Norge (NO4) til Østlandet (NO1) via Sverige?
– Sumrestriksjoner innebærer ikke at strøm sendes “gjennom” et område. De bidrar til mer effektiv utnyttelse av kapasitet. Det er flaskehalsen mellom SE3 og NO1 som begrenser flyten mellom Østlandet og Sverige. Uten sumrestriksjoner ville kapasiteten mellom Norge og Sverige vært lavere som en følge av driftsmessige hensyn i det svenske nettet, sier Holdhus.
Etter mye forklaring om kapsitetsutnyttelse, og flyten av strøm i forskjellige retninger pga. prisforskjeller så sier han at strømmen ikke sendes “gjennom” området.
Det jeg tror han prøver å si er at produksjonen i Sverige blir rutet til Danmark, og etterfylt av Norge i andre enden.
Så selv om man ikke har fysiske kabler med kapasitet til et høyt prisområde. Kan naboområdet ( Her Sverige) eksportere sin kraft til Danmark, Norge etterfyller i andre enden.
Men jeg er ikke sikker. Og man snakker bare om driftsmessige hensyn. Hva legges idet? Og hvordan forsvinner det driftsmessige problemet ved å gjøre det på denne måten??