Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Har du kanskje økt temperaturen med endel grader, varmet opp flere rom? Tatt lengre og varmere dusjer nå når badet ikke holder 15 grader?

Det er stor forskjell fra år til år utfra hvor kald vinteren er. Har vært oppe i 5100 kwt en desember, eller nede i 3000 kwt.

1 Like

Har hørt mange som har hevdet at de nye målerne har økt forbruket.
Trolig viste de gamle for lite - eller de nye for mye.

Nei, det er det som er så sabla merkelig.

Rommene er bedre isolert etterhvert som tiden er gått og vi har fått gjort oss ferdige.

Men har reagert tidligere på at selv om vi ikke har vært hjemme så har forbruket vært relativt høyt.

Vi har 1 varmepumpe, 1 VVB 200 liter ny type, varmekabel i gang og på bad ( under 1000 watt på begge), og en liten panelovn i gangen utenfor soverom oppe. Thats it.

På sommeren på dager når sola koker, varmepumpe går ikke og ovnen oppe er av. Selv da står det vi har 30-40 kWh forbruk på 1 døgn…

Men som sagt, jeg skal gå over å måle forbruk på forbrukere. Og sjekke hvor mye som går på fasene inn kontra hva AMS rapporterer.

Grunnen til at jeg er skeptisk, er mønsteret på ca 1000kWh+ økning hvert eneste år. Uten unntak. Hadde det vært litt opp et år, ned et annet. Opp igjen, osv. Så kunne det vært litt pga. ulike temperaturer gjennom årene. Men når det er et slikt fast mønster så er det noe som ikke stemmer. Enten har jeg en “strømtjuv” jeg ikke vet om, eller så er AMS måleren på bærtur.

@bamse Hvis det hadde vært et hopp i forbruket året den ble satt inn. Ja, da kunne jeg sett logikken. Men ikke når det kommer gradvis over 5 år, med ca samme mengde hvert år. I et hus som blir pusset opp og isolert til det bedre.

4 Likes

Hvordan skal det være mulig?

Tyskland har gjort alt dette i stort monn, bortsett fra å styrte Putin og å anerkjenne hans anneksjon av Krim.

Om vi eksporterer maks, alle kabler på bristepunktet, samtidig som vi har nok kraft nasjonalt, så ville det resterende markedet være et trygt og godt lavpriset nasjonalt marked.

Vi kan jo drømme.

2 Likes

Maks vil jo være bristepunktet. Å eksportere mer enn kablene takler er tross alt ikke fysisk mulig.

1 Like

Noen tar en øks på noen kabler. Vips, så er det mulig. Ikke akkurat nå, når magasinene er tomme, men i feks 2020, så var det sånn.

1 Like

Her spiller du vel bare dum? Poenget er selvfølgelig at man da vil ha et innenlands kraftoverskudd igjen, og prisene vil kollapse i det norske markedet. Dette er ekstremt enkel logikk. Hvordan man regulerer dette er selvfølgelig en mer finurlig debatt.

5 Likes

Politikerne juger om hva som er årsaken til de høye strømprisene. Det er selvsagt eksportkablene. Altså resultatet av en villet politikk.
Beviset?
At det i Nord Norge er nærmest gratis å bruke strøm. De har ikke kabler.

2 Likes

Spiller dum? Hva er det jeg sier som du ikke er enig i?

Det er jo beviselig feil. Det er en mange strømkabler/høyspentledninger mellom Nord-Norge og Sverige, pluss en mellom Norge og Russland og Norge og Finland.

Langt mindre kapasitet enn i sør

1 Like

Det er korrekt. Men kapasiteten er ikke der for å overføre mengden.

Det er som å prøve å tømme et badekar gjennom et sugerør. Det går ikke. Ergo smitter heller ikke prisen den andre veien.

9 Likes

Kabelkapasitet < kraftoverskuddet = nær 0 i pris.

Kabelkapasitet > kraftoverskuddet = pris som i eksport området.

Svenske har sagt at pga blablabla, så kan de ikke overføre mer enn x til oss, selv om kablene takler mer. Så da smitter ikke prisen.

Hadde vi sagt at kablene må gå i null, med hensyn til kraftoverskuddet, hvis ikke strupes kapasiteten, så hadde prisene i sør falt som en stein.

3 Likes

At strømmen i Nord-Norge nå er tilnærmet gratis er et resultat av manglende etterspørsel i Nord, lave strømpriser i Sverige grunnet deres manglende overføringskapasitet mellom Nord og Sør-Sverige, på samme måte som manglende overføringskapasitet skaper utfordringer i Norge.

Svenskene har som oss overskudd av kraft i Nord, men mangler overføringskapasitet mellom landsdelene. Det er delvis et resultat av mange tiår mad lave strømpriser og medfølgende lave investeringer i strømproduksjon og infrastruktur.

Da sier du jo selv at det skyldes mangel på kabler fra nord til f.eks Tyskland.

1 Like

Ja?

Det er jo det man hele tiden har sagt. Har man mer eller noenlunde nok kapasitet en hva man har i etterspørsel så er prisene lave/normale.

Men når man plutselig kobler til x antall eksportkabler som gjør at man kan støvsuge flerårsmagasinene på kort tid, uten at etterspørselen avtar i andre enden. Ja da får man sinnsyke priser.

Hadde man ikke hatt de siste kablene, hadde man ikke hatt etterspørselen til England eller Tyskland å tenke på. Og man hadde hatt en naturlig “propp” i systemet som ville ha demmet opp for eksportkapasiteten. Og i samme slengen sørget for at prisene i våres soner hadde forblitt lave.

Istedenfor er det største flerårsmagasinet i Norge på en all time low. Prisene er all time high. Og fabrikker og produksjon er i ferd med å stenge ned over hele landet.

Våres konkurransefortrinn med billig kraft i et høykost land er skuslet vekk. Utopien til politikere som ikke klarer å se konsekvensene av beslutninger kan se langt etter datasenter, batterifabrikker osv. Vi har ikke engang koblet til offshoreplattformene som de syns er en kjempeide enda.

2 Likes

Politikerne mente Norge skulle bli Europas batteri. Jens var langt fra den verste, men her er han :

2 Likes

Det har jeg aldri sagt. Jeg sier at prisforskjellen mellom Nord-Norge og Sør-Norge, og Nord-Sverige og Sør-Sverige skyldes manglende overføringskapasitet mellom landsdelene.

Denne mangelen fører til at produsenter i Nord velger å slippe deler av vannet rett i havet siden kostnaden ved å produsere strøm overstiger prisen de kan få i markedet.