Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det er jo godt at vi har forpliktet oss til at overskuddet fra kraftsalget skal brukes til å bygge mer overføringskapasitet både innlands og utenlands.

Hvordan gikk det med den hybridkabelen som skal til vindmøllene i Nordsjøen, ble det besluttet at den skal helt til Skottland?

2 Likes

Trodde det skyldtes at midt- og nord-norge har rekordhøy strøm produksjon i 2022 pga mye nedbør og mye vind? Eksporten til utlandet fra midt- og nord norge er også rekordhøy. Etterspørselen er vel minst på høyde med 2021 av tallene jeg ser. Jeg retter på kommentaren din til “At strømmen i nord-norge nå er tilnærmet gratis er et resultat av stort kraftoverskudd i Nord”.

1 Like

Noen med kjennskap til dette som kan forklare hva som egentlig blir gjort her?

Jeg trodde jeg skjønte det, helt til jeg leste dette:

Hvorfor har man ikke en slik «tunnel» for strøm fra Nord-Norge (NO4) til Østlandet (NO1) via Sverige?

– Sumrestriksjoner innebærer ikke at strøm sendes “gjennom” et område. De bidrar til mer effektiv utnyttelse av kapasitet. Det er flaskehalsen mellom SE3 og NO1 som begrenser flyten mellom Østlandet og Sverige. Uten sumrestriksjoner ville kapasiteten mellom Norge og Sverige vært lavere som en følge av driftsmessige hensyn i det svenske nettet, sier Holdhus.

Etter mye forklaring om kapsitetsutnyttelse, og flyten av strøm i forskjellige retninger pga. prisforskjeller så sier han at strømmen ikke sendes “gjennom” området.

Det jeg tror han prøver å si er at produksjonen i Sverige blir rutet til Danmark, og etterfylt av Norge i andre enden.

Så selv om man ikke har fysiske kabler med kapasitet til et høyt prisområde. Kan naboområdet ( Her Sverige) eksportere sin kraft til Danmark, Norge etterfyller i andre enden.

Men jeg er ikke sikker. Og man snakker bare om driftsmessige hensyn. Hva legges idet? Og hvordan forsvinner det driftsmessige problemet ved å gjøre det på denne måten??

2 Likes

Bloomberg 29 July 2022. Paris Faces an Even Colder, Darker Winter Than Berlin. France is more vulnerable than Germany to blackouts once the weather turns colder.

Wall Street Journal, 12 August 2022. France Risks Winter Blackouts as Nuclear-Power Generation Stalls. Soaring electricity prices beset a country that was until recently a major power exporter.

Er vel bare at land stiller kapasitet til rådighet slik at andre land kan eksporter strøm gjennom dette strømnettet. Så får man greit betalt sikkert. Da kan vi som i tilfellet også eksportere strøm via Sverige til Danmark og ikke bare direkte.
Er vel i praksis bare å forsøke å utnytte kapasiteten slik at det blir mest optimal strømflyt i Europa. Bedre flyt av kraft vil nok også bare føre til jevnere priser vil jeg tro. Og for Norge betyr nok det høyere priser. Noe vi alt i alt som nasjon forsåvidt tjener på. I hvertfall hvis vi håndterer det riktig. Vi må bare sørge for utbygging/fornying slik at vi beholder kraftoverskudd i Norge og så må vi innføre gode støtteordninger slik at befolkningen og bedriftene blir skjermet fra de høye strømprisene. Samt at det må restriksjoner til slik at strømprodusentene ikke kan sette Norges strømsikkerhet i fare.
Da kan vi leve fint med høye priser og tjene godt på overskuddet som eksporteres. Og med stigende andel grønn ustabil kraft i Europa vil vi kunne profitere mer og mer på strømutveksling tror jeg. Vi har fordeler vi må sørge for å beholde og utvikle,

2 Likes

Det er så deilig å høre noen fornuftige stemmer i disse strømdebattene :slight_smile:

I motsetning til tullinger som hyler over seg i den ene eller andre retningen mens de samtidig viser med all tydelighet at de ikke skjønner bæret av hva som skjer.

Kan ikke la vær å smile bredt når jeg ser for meg SVere og Rødt politikere sitte å klø seg i hodet mens de leser om strømnettene og strømmarkedet å prøver å gjøre seg opp en mening :laughing:

3 Likes

Det var noe jeg og trodde. Helt til jeg leste denne biten:

– Sumrestriksjoner innebærer ikke at strøm sendes “gjennom” et område. De bidrar til mer effektiv utnyttelse av kapasitet.

Så strøm sendes altså ikke igjennom et område sies det. Samtidig snakker man om å utnytte kapsiteten. Men man har ikke kapasitet til å importere inn til Norge?? Samtidig eksporterer man kraft ut av Norge, inn i området som man IKKE hadde kapasitet til å sende noe ifra?

Så hva gjør dem egentlig? Hvis dem kan importere strøm fra Norge og inn i Sverige, for så å eksportere fra Sverige og inn i Danmark. Hva stopper dem da å eksportere fra Sverige og inn i Norge eller Danmark uten å hente fra Norge først? Kraften har man tydeligvis siden prisen er såpass lav. Kapasiteten er der også siden man klarer både å ta imot og sende…

Enkelt satt opp:

Sverige har overskudd av kraft = Lavere pris
Norge har underskudd = Høy Pris
Danmark har underskudd = Høy pris

Hva stopper Sverige å eksportere til Danmark uten at Norge eksporterer til Sverige i andre enden?
Teorien min er muligens interne knutepunkt ikke har nok kapasitet til å flytte strømmen over til knutepunktet mot Danmark. Men selve linjene har potensiell kapasitet til å fungere som en “tunnel”.

Men det går litt imot når han sier:

– Sumrestriksjoner innebærer ikke at strøm sendes “gjennom” et område. De bidrar til mer effektiv utnyttelse av kapasitet.

Akkurat nå virker det som alle bare sitter å nikker samsvarende i et rom, men uten å kunne forklare på en enkel måte hva som faktisk gjøres.

Resultatet av dagens system og prising av strøm er i praksis det samme som om staten skulle øket skatten kraftig. Vi får dermed en stadig rikere offentlig sektor på bekostning av privat økonomi. Deretter kan staten gi noen almisser tilbake i form av strømstøtte, som i praksis jo er kun å refundere noe av den fortjenesten vi har gitt staten gjennom strømregningen. Samtidig kan staten i et slikt system, i god sosialistisk ånd, bestemme hva vi som privatpersoner egentlig fortjener og har bruk for. Hytte blir f.eks. vurdert som en unødvendig luksus og gis dermed ingen strømstøtte. Resultatet blir at det i stadig større grad blir kun rike mennesker som har råd til å beholde hytte.
Denne regjeringen har samtidig satt seg som mål om større utjevning av forskjeller. Vel, vi har i alle fall fått vesentlig større forskjeller mellom folk, avhengig av om de bor nord eller sør i landet.

4 Likes

I tillegg sier Støre at nå blir det ekstra viktig å øke skattene i høstens budsjett :crazy_face:

1 Like

Tror det er så enkelt som at Norge avtaler å selge feks 100 MWt til Danmark via Sverige. Så leverer Norge 100MWt til Sverige og Sverige leverer 100MWt til Danmark. Men det er ikke nødvendigvis samme strømmen som går hele veien.
Da kan man sikkert slippe unna med kortere transport av strøm og dermed mindre tap.

1 Like

Uh, tror du virkelig at de partiene gjør seg opp en mening om politikk basert på fakta? :slight_smile:

Det som gjøres er at Sverige ønsker ikke høye strømpriser, så de lyver for å slippe å følge lovverket de har underskrevet. Norge burde vurdere å gjøre det samme.

Jeg vet at det jeg skrev der sikkert ikke stemmer, men det er sånn det ser ut for meg :slight_smile:

For slik jeg ser det burde Sverige kunne selge strøm til Norge (og få dyrere strøm i Sverige), og samtidig selge strøm til Danmark (og få enda dyrere strøm i Sverige). Det er slik jeg ser det ingen grunn til at Norge skal sende dyr strøm til Sverige, og så sendes strøm til Danmark fra Sverige - men prisen øker ikke i Sverige.

4 Likes

Pussig at du sier dette. Jeg tok en test med ovn og varmtvannsbereder hvor egentlig forbruk skal være 1500 watt og ovn 1000 watt hver for seg. Slo ALT av unntatt disse. Målte hver for seg i en time. På nettsiden visste den at varmtvannsberederen brukte 3,300 kWh (dens maksimal effekt er 2000) på den ene timen, og ovnen brukte over dobbelt på sin time… Mitt forbruk viser at jeg bruker dobbelt så mye i disse tider, selv om ingenting er byttet ut. Og det til tross for at mine vaner er redusert og jeg spinker og sparer mer enn jeg har gjort i mitt liv.

Det er ikke rett. Disse to tingene kan ikke bruke mer enn sin egen kapasitet…

5 Likes

Jeg vil legge til at når jeg målte dette, så slo jeg ikke bare av lys og sånn. Men gikk inn i sikringsskapet og slo av kursene på alt. Det var dødt og mørkt i testingen.

6 Likes

Denne skatten øker mest for de som bruker mest. Når strømstøtten utdeles, gjør staten som den pleier, trekker inn en fordelingsmekanisme ved at støtten begrenses til de man antar er velstående. Det er sånn man tenker på automatikk.
Det er vel snart bare barnetrygden igjen som er en almen inntektsuavhengig ytelse.
Problemet med denne “ekstraskatten” og strømstøtten som jo er innført i all hast, er alle hullene.
Det er jo ikke sånn at alle rike bruker mye strøm, og alle med dårlig råd bor i liten leilighet med sentralfyr.
De fleste boligene i Norge er ikke bygget i dette århundre, og er dessuten tilpasset et system med lave strømpriser. Mange av dem har ikke en gang en pipe for mulig vedfyring.
Etterisolasjon, varmepumper og solcelletak koster skjorta,
Enslige eldre i gamle, trekkfulle hus blir her sidestilt med rikfolk som har det siste innen energisparing,
Eksemplene er mange, og for småbedriftene er det enda verre.
Det å innføre et fordelingssystem i strømstøtten uten utredning av konsekvenser, rammer tidvis fullstendig blindt.

4 Likes

Høres ut som om du burde ringe og snakke med selskapet, eller sende en sint epost.

1 Like
5 Likes

Har du tilfeldigvis digital strømmåler? Kan det være den måler litt mer hvert år for å gå seg inn?

Har dere barn? Kan det tenkes at dere har økt varmtvannsforbuket kraftig i denne perioden? Ofte er det varmtvann som er den store synderen.

1 Like
1 Like

Har ikke skaffet deg en jacuzzi da?

4 Likes