Det var noe jeg og trodde. Helt til jeg leste denne biten:
– Sumrestriksjoner innebærer ikke at strøm sendes “gjennom” et område. De bidrar til mer effektiv utnyttelse av kapasitet.
Så strøm sendes altså ikke igjennom et område sies det. Samtidig snakker man om å utnytte kapsiteten. Men man har ikke kapasitet til å importere inn til Norge?? Samtidig eksporterer man kraft ut av Norge, inn i området som man IKKE hadde kapasitet til å sende noe ifra?
Så hva gjør dem egentlig? Hvis dem kan importere strøm fra Norge og inn i Sverige, for så å eksportere fra Sverige og inn i Danmark. Hva stopper dem da å eksportere fra Sverige og inn i Norge eller Danmark uten å hente fra Norge først? Kraften har man tydeligvis siden prisen er såpass lav. Kapasiteten er der også siden man klarer både å ta imot og sende…
Enkelt satt opp:
Sverige har overskudd av kraft = Lavere pris
Norge har underskudd = Høy Pris
Danmark har underskudd = Høy pris
Hva stopper Sverige å eksportere til Danmark uten at Norge eksporterer til Sverige i andre enden?
Teorien min er muligens interne knutepunkt ikke har nok kapasitet til å flytte strømmen over til knutepunktet mot Danmark. Men selve linjene har potensiell kapasitet til å fungere som en “tunnel”.
Men det går litt imot når han sier:
– Sumrestriksjoner innebærer ikke at strøm sendes “gjennom” et område. De bidrar til mer effektiv utnyttelse av kapasitet.
Akkurat nå virker det som alle bare sitter å nikker samsvarende i et rom, men uten å kunne forklare på en enkel måte hva som faktisk gjøres.