Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Helt enig, dette har jeg tenkt en god stund, gitt at det offentlige har 3 hender på rattet fra kraftverket til stikk-kontaktene våre. Samtidig så tror jeg også det i praksis innebærer en form for rasjonering fra samme øyeblikk en makspris innføres. Det er kanskje ikke noen dum ide heller, gitt at strøm nå fremstår som et knapphetsgode. Hvis jeg kunne velge, ville jeg heller hatt en varsom tilnærming til rasjonering fra nå av (eller helst før sommeren), slik at det var 0% sjanse for rasjonering fra neste vår (hvis det er mulig å oppnå). Og hvem vet egentlig ståa neste vår? Og etter den?

2 Likes

Problemet med lav systempris i Norge og høy pris i andre land er at en differanse mellom to prissoner (for eksempel Norge og Nederland) fører til strømflyt i kabelen (som nå blir foreslått kontrollert). Avtalene mellom Norge og Nederland (og alle andre kabelforbindelser) innebærer at investeringen og avkastningen er delt 50/50 mellom landene.

Så istedenfor at norske kommuner og staten sitter igjen med superprofitt så vil man dele ut 50% av en litt mindre superprofitt med Tennet i Nederland. Jeg synes det er riktigere at vi sitter igjen med pengene selv.

2 Likes

Hva hjelper offentlig superprofitt dersom det fører til privat fattigdom…?

2 Likes

Kjenner du til innholdet i disse avtalene (seriøst spørsmål)? Jeg antar at de er inngått i en tid hvor strømpriser var lave (sammenlignet med i dag) og markedet vurdert som forutberegnelig, men hvilke eventuelle klausuler trer i kraft i ekstremsituasjoner som nå? Har vi bare, som snoeffelen har skrevet om tidligere, maks-prisen på nordpool å forholde oss til? Fordeling av kostnad/inntekt mellom land er bra det, men det hjelper den enkelte strømkunde lite hvis det er knapphet på selve strømmen? Eller er jeg helt på bærtur?

2 Likes

Jeg mistenker at en del av dem som synes dagens system for strømmen er godt, bor i den nordlige del av Norge. Nå man selv betaler kun noen få øre for strømmen, er det selvsagt godt at staten samtidig får disse eventyrlige inntekter.

2 Likes

Jeg mistenker at det er dette som er grunnen til at vi har strømkabler og at det er lovregulert at inntekten til strømkabler skal gå til å legge til rette for transport av strøm (innenlands strømkabler og utveksling mot andre land). Man har hatt tillit til at markedet skal løse problemet ved at høy pris gir redusert forbruk og krysser fingrene. Altså at man har sett på kablene som nyttige i en energikrise heller enn en ulempe.

Custus: jeg har ikke innsikt i avtalen i detalj men jeg har jo hørt ting i media og kan lese her f.eks. Note 21 annual-report-2020.pdf (statnett.no) “Costs and trading revenues shall be shared equally between the parties” går igjen på hver bidige kabel og forbindelse.

3 Likes

Kablene er jo nyttige - for de som har størst problemer.

Det hjelper bare ikke de som i utgangspunktet har eksportkapasitet :slight_smile:

Problemet er således at for mange land / områder er for avhengige av ett Russland som man anser som vår felles fiende, og at man ikke har nok produksjonskapasitet pga en kombinasjon av mange faktorer som vel i bunn og grunn har å gjøre med en overdreven tro på at historiske priser kan legges til grunn for framtidige importkostnader når man har vurdert nytten av å bygge ut “unødvendig” produksjonskapasitet. Eller noe i den retningen :slight_smile:

5 Likes

Nordpool melder forøvrig at de nå hever pristaket på strøm, etter at de baltiske landene knuste pristaket i forrige uke, etter at det var for lite tilbud i forhold til etterspørselen.
Taket økes fra 4000 til 5000 euro per MWh, før avgifter. Det betyr at pristaket fra 21. september vil være godt over 60 kroner inkludert moms.

1 Like

Høres for lite ut. Burde heves til minst det dobbelte :slight_smile:

1 Like

Teknisk Ukeblad, 30. oktober 2013. Tord Lien vil ha dyrere strøm. Flere kraftkabler til utlandet skal gjøre fornybar energi lønnsomt i Norge. – Ullsokker og ullgenser er ikke en del av virkemiddelapparatet vi vil trekke opp fra skuffen i energipolitikken, sa energiminister Tord Lien (Frp) til latter de frammøtte på Statnetts høstkonferanse i Nydalen i Oslo i dag. Les også: Utenlandskabler øker kraftprisene Artikkelen fortsetter etter annonsen Flere kilowattimer Lien ser derimot på nye utenlandskabler som et viktig virkemiddel for å få høye nok strømpriser til at det blir lønnsomt å bygge ut fornybar energi her i landet. – La meg være veldig tydelig på at vi ønsker at det faktisk skal produseres flere kilowattimer der ute. For at dere skal fatte investeringsbeslutningene som må fattes, må vi få sannsynliggjort at det skal bygges kabler som vil ha noe å si for prisbildet i Norge i perioden rundt 2020. Da er det veldig, veldig sannsynlig at det bare er to kabler som kan påvirke det prisbildet, sa energiministeren. – Jeg legger til grunn at det er de kablene som Statnett nå jobber med som vil kunne påvirke det prisbildet og de investeringsbeslutningene som vi må sørge for at blir gjort, sa Lien.

Lien tok ikke gjenvalg til Stortinget i 2013, og skulle tiltre stillingen som direktør for informasjon og samfunnskontakt i TrønderEnergi AS. Tord Lien – Wikipedia

Stillingen som “direktør for samfunn og informasjon” fikk han i mai 2012…

TrønderEnergi, 24.05.2012. Tord Lien ny direktør i konsernet. Stortingsrepresentant Tord Lien går over i stilling hos TrønderEnergi som direktør for samfunn og informasjon når han går av på Stortinget neste høst.

At Tord Lien kunne gå direkte fra rollen som tilrettelegger for ekstrem prisøkning på energi til å bli ansatt i en stilling som det der, det fortellerjo noe om han som person, men mest om hvor bunnkorrupt hele det såkalte politiske miljøet er. “Karantene” på et halvt år ? Og gjennom nettopp de månedene “ventelønn” ? Og stillingen sikret allerede halvannet år tidligere ?

2 Likes

Syes det burde vært en annen fordeling som baserte seg på retningen strømmen gikk når det gjelder avkastningen. At feks. eksporterende land fikk 75% av avkastningen. I det minste etter at investeringene var nedbetalt. Avtalen er for dårlig slik situasjonen har blitt.

5 Likes

Ikke bra nei, høres klart ulovlig ut, men er det ulovlig? For å være korrupt må han ha brutt loven om korrupsjon. Om det i så fall ikke er ulovlig, så bør vel kampen gå på at den loven må bli strengere for politikere? Dette er jo et eksempel som taler sterkt i den favør?

1 Like

Vi har blitt for “effektive” på energiområdet til å tåle store endringer ser det ut til.

1 Like

Fritatt det meste disse toppkukene

8 Likes

Korrupt betyr fordervet eller råtten. Begrepet brukes filologisk om tekst med betydning forvansket. En korrupt person er en som tar imot gaver eller fordeler mot å begunstige én av flere konkurrerende parter (mest om person i offentlig stilling). korrupt – Store norske leksikon

Nå bør du tenke på at situasjonen i strømmarkedet var en helt annen for 10 år siden, da var det snakk om lave priser gjorde at nødvendige investeringer i kraftnett og kraftproduksjon ikke ble gjort.

At politikere tar seg jobb innenfor områder der de har interesse og kompetanse er jo naturlig, slik det er for alle andre

1 Like

“Korrupsjon.
Med bot eller fengsel i inntil 3 år straffes den som
a) for seg selv eller andre krever, mottar eller aksepterer et tilbud om en utilbørlig fordel i
anledningen av utøvelsen av stilling, verv eller utføringen av oppdrag, eller
b) gir eller tilbyr noen en utilbørlig fordel i anledning av stilling, verv eller utføringen av
oppdrag.
Med stilling verv eller oppdrag i første ledd menes også stilling, verv eller oppdrag i utlandet.
Straffebudet rammer også medvirkning, jf. Straffeloven § 15.”

799.pdf (uio.no)

Av og til, så kunne man kanskje hatt litt “planøkonomi” og fått satt i gang prosjekter som dette: Lyse ruster opp vannkraft: Vil investere inntil fem milliarder – E24 før det brenner på dass.

1 Like

Nå er det jo nye skatteregler som ble innført i fjor som er bakgrunn for denne oppgraderingen d

– De nye skattereglene med innføringen av kontantstrømskatt fra 2021 gjør at det har blitt langt mer attraktivt å investere i vannkraft. Dette prosjektet er et bevis på det, sier Eimund Nygaard.

1 Like

Ja, og de reglene antar jeg kom fordi det brant på dass.

2 Likes