Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Frp har tatt til vett, hvilke andre parti har vært så ærlige ? Og hvem er i posisjon til å gjøre noe ? Nato-motstanderne Rødt og SV blir ikke et alternativ for meg når valget kommer, uavhengig av hva dem måtte mene i denne saken.

6 Likes

Ja, og som InvestMidt skriver,- de har kommet til fornuft og innrømmet tidligere feil.
Har Rødt og SV innrømmet at NATO gir oss sikkerhet?
Har AP innrømmet «Månelandingen, Acer mm?
Har Høyre innrømmet Acer?

1 Like

Det har ikke manglet på advarsler så er det hvem man velger å lytte til og vedta, der har flere feilet om de innrømmer i etterkant eller ikke.

Frp får ikke min stemme, for meg blir de for populistiske og gjør ikke noe bedre de enn andre. Blir totalpakken og ikke en enkelt sak.

1 Like

Jeg mener at korona-perioden viste oss at vi ikke har reell politisk opposisjon i Norge.

Det er ofte en del positivt med å stå samlet i kriser, men når ingen tør å fronte alternative meninger om viktige saker - bare uviktig dill dall, så blir det litt meningsløst.

Dvs - bra å være tøff når det ikke betyr noe, og når politikken du snakker om aldri blir gjennomført.

Hva er det man slåss om politisk i Norge når Høyre ikke fjerner formueskatt, og AP ikke beskytter arbeidsplasser eller arbeiderklassen - og begge partier er såre fornøyde med å være diktatoriske og stenge ned hele samfunnet og ignorere menneskerettighetene?

“Hvor skal vi bruke noen ekstra milliarder” er ikke spesielt viktig for meg så styrtrike som Norge som nasjon er.

12 Likes

Jeg synes det er mye dritt i alle partier. Det burde være max 8 år på Stortinget. Det er ikke bra med yrkespolitikere som ikke aner hva det vil si å ha en skikkelig jobb.

7 Likes

De ville jo bare jobbet i partiet, på stortinget, i lokallag, eller i staten uansett. Så hvor mye det løser vet jeg ikke.

1 Like

Helt enig og det skulle vært regler for at man skulle ha vært ut en vinterdag fra før og ikke rett fra skolebenken. Alt høres såre fint ut på papiret men med erfaringer kan det tilsi noe annet…

Englandskabelen er DC. Det er et problem å ha mye kabel på AC. Det er fattet stortingsvedtak om å ha mest mulig luftlinjer. Kabel på dette spenningsnivået gir ekstra kostnader, masse tap, resonanser osv. osv.

Kabel er sikkert fire gange dyrere enn luftlinje og lager problemer i nettet. En kabel på AC ut hardangerfjorden hadde hatt enorme tap og måtte bli tatt opp på land et par ganger undervegs for å kompensere bort den reaktive effekten. Der (undervegs) måtte man bygget plasskrevende anlegg med reaktorer. Altså koblingsanlegg med stort plassbehov og sikkerhetsavstander midt på en kabel.

- Åtte ganger så dyrt med sjøkabler – NRK Vestland

Det koster noen milliarder ekstra med DC også - men gir mindre tap (men mer enn luftlinje). Sannsynligvis hadde det blitt dyrere og enda mer plasskrevende enn andre alternativer.

Stasjonene til North Sea link kostet 3.6 milliarder. Så kommer like noen milliarder for kabel i tillegg.

Sima-Samnanger kostet 900 millioner å bygge og har større kapasitet. Litt forskjell.

4 Likes

Slik jeg tolket det fra han så virket det som det var flere dammer som gikk i overløp.

1 Like

Det grønne skiftet, massiv pengetrykking, lockdown og krigen i Ukraina er en god kombo…

3 Likes

Det er flere dammer i overløp og småkraftprodusenter som holder på å gå konk i midt- og nord. Alt for lite nett i Norge. Sverige har samme forbruk som Norge men se på ENTSO-E kartet (google ENTSO E map). De har 11 linjer på steder vi har 2.

Jada skikkelig forutsigbart med atomkraft

1 Like

Hvorfor skulle disse forsvinne? Kraftkrevende industri inngår i all hovedsak fastprisavtaler som går over typisk 10 ær. Næringslivet for øvrig har også mulighet til fastprisavtaler om jeg ikke husker feil.

Hvorfor skulle kraftkrevende industri i Norge flytte til andre land som har samme, og i mange land høyere, økning i energiprisene enn vi har i Norge.

Høye energipriser er tross alt ikke et særnorsk fenomen.

Mvh Putin

Hvorfor skulle disse forsvinne? Kraftkrevende industri inngår i all hovedsak fastprisavtaler som går over typisk 10 ær. Næringslivet for øvrig har også mulighet til fastprisavtaler om jeg ikke husker feil.

Fordi når disse avtalene ble satt sist gang, hadde vi en pris godt under 70 øre/kWt.
Nå klarer ikke engang REC å få seg en fastpris som vi vanlig dødelige hadde som spotpris før galskapen begynte. Det sier litt.

Hvorfor skulle kraftkrevende industri i Norge flytte til andre land som har samme, og i mange land høyere, økning i energiprisene enn vi har i Norge.

Fordi fordelen med lav kraftpris er forduftet hvis ikke tiltak gjøres. Man skal da konkurrere mot land som har potensielt lavere avgifter, lønninger og uten formueskatt.

Høye energipriser er tross alt ikke et særnorsk fenomen.

Nei, men lave energipriser var en konkurransefordel.

5 Likes

Det du sier er jo helt feil. REC valgte selv bort fastprisavtale i sin tid, og gamblet på spotprisen. Så fikk de i 2021 tilbud om en avtale til 50 øre/kWht for 10 år som de takket nei til.

Hvem mener du skal ta regningen?

Hvordan mener du fordelen av lange kontrakter til fast lavpris nå er forduftet?

Forstår du virkelig ikke at de samme bedriftene fortsatt betaler den samme lave prisen for strømmen som når de inngikk de langsiktige avtalene?

Og de er de fortsatt.

– Konklusjonen etter møtet var at vi skulle jobbe videre med mulige strømleverandører. Men det vi er blitt tilbudt av Agder Energi og Statkraft, er kun svært langsiktige avtaler, minimum sju år, til høye priser som gjør oss ute av stand til å konkurrere, sier Bicker.

– Faktum er at våre konkurrenter i Kina betaler 40–50 øre per kilowattime mens vi betaler over fem kroner, sier han.

Hvordan mener du fordelen av lange kontrakter til fast lavpris nå er forduftet?

Forstår du virkelig ikke at de samme bedriftene fortsatt betaler den samme lave prisen for strømmen som når de inngikk de langsiktige avtalene?

Dem som fremdeles har en stund igjen på avtalene trenger jo ikke å bekymre seg enda. Problemet er jo når dem går ut, og ting skal reforhandels i et klima hvor prisene er hvor dem er nå.

Og de er de fortsatt.

For dem som er heldige og har en avtale med en stund igjen på ja.

Ta eksempel Hydro, dem har avtaler frem til rundt 2030. Årlig forbruk hos dem er ca 18 terrawattimer.

Med en pris på ca 30 øre (tatt ut av luften basert på prisene vi hadde tidligere), gir det dem en hypotetisk kostnad på ca 5,4 mrd i året på strøm…

La oss si dem måtte forhandlet i dagens klima. 30 øre kunne dem bare glemt. La oss si for morro skyld at dem fikk 1 kr/kWt.

Kostnaden på strøm hadde økt med 12,6 mrd… Og det med en pris som er 15% av hva jeg har hatt som snittpris siste uka…

Hvis du ikke tror det har noe å si for konkurransekraften for bedriftene i AS Norge, da blir jeg faktisk litt paff.

5 Likes

Blir det ikke litt fjollete å skulle sammenligne tilbud om fastpriser i Norge på 50-60 øre med spotpriser på over 5 kroner når du takket nei til en pris som nesten er den samme som konkurrentene dine?

Hva er det jeg ikke har forstått her?

– Jeg forstår at strømavtalen vi ble tilbudt for noen måneder siden med en fastpris på nær 60 øre per kilowattime i dag fremstår som svært gunstig.

https://www.dn.no/energi/rec-solar/solceller/jan-christian-vestre/rec-solar-sjefen-om-fastprisavtale-pa-strom-ville-tatt-livet-av-hele-bedriften/2-1-1281948

Blir det ikke litt fjollete å skulle sammenligne tilbud om fastpriser i Norge på 50-60 øre med spotpriser på over 5 kroner når du takket nei til en pris som nesten er den samme som konkurrentene dine?

Hva er det jeg ikke har forstått her?

Lønnskostnader og driftkostnader i Norge vs Kina. Hvilken fordeler har Norge der hvis strømmen ikke lenger er et konkurransefortrin?

4 Likes

Det har noe å si for konkurransekraften for bedriftene i hele Europa. Det er ikke kraft til alle. Noen må stenge ned for at de andre skal kunne overleve. Det er det som er de harde faktaene.

1 Like

Nå tror jeg du bare tuller med oss. Tror du virkelig at norske bedrifter i stort monn kan konkurrere med Kina med tanke lønns- og driftskostnader?

Her er det selvsagt toll som regulerer flyten av varer og tjenester, og ikke strømpriser.

Ja, og da er det helt kokkelimonke at AS Norge plasserer seg i en situasjon som dem har gjort!

Ser man kun på strøm, og strøm alene. Ja, kjempelurt. Max profitt. Ingen tvil.

Men begynner man å se på konsekvensen rundt så er det galskap.

Nå tror jeg du bare tuller med oss. Tror du virkelig at norske bedrifter i stort monn kan konkurrere med Kina med tanke lønns- og driftskostnader?

Her er det selvsagt toll som regulerer flyten av varer og tjenester, og ikke strømpriser.

Følger du din egen argumentasjon eller bare troller du?

REC - > Strømpris → Konkurrent i Kina → Samme pris eller høyere - > Konkurrransefordelen med billig strøm er vekke - > Norge er et høykostland vs Kina.

Hvor datt du av? Hvor fikk du det til å bli at Norge kunne konkurrere med Kina på lønninger og driftskostnader??

Du sa deg nettopp enig i at Norge ikke kunne konkurere på disse 2 delene, og nå når kraftprisen ikke lenger er en fordel heller. Hva er da igjen?

8 Likes