Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

For innenlands tjenester veldig mye rart. For eksport:

  • Olje (enn så lenge)
  • Gass (enn så lenge)
  • Laks (enn så lenge)
  • Fisk
  • Høyteknologi/nisjer (som resten av vesten)
  • Petrokjemi og plast (enn så lenge)
  • Edit: Strøm! glemte strøm!

At du glemte strøm! Det hadde jeg ikke trodd. :joy:

Petrokjemi og plast er vel kraftkrevende? Er det ikke? Men man ser jo fort at vi kun kan ende opp som en ren råvareeksportør.

Men jeg er spent på hvordan gassprisene vil gå når EU har fylt opp lagrene sine. Sist jeg så lå dem vel ca 2 uker før skjema. Da er det tilbake til forbruk og ikke lagerbygging.

2 Likes

Er det kjøling som er problemet? Det ordnet seg til vinteren i hvert fall. I motsetning til Tyskland sitt problem…

1 Like

Fant denne, oversikt over lagertall for gass i Europa.

https://agsi.gie.eu/

Mangel på vann i elvene og ikke lov å slippe ut for varmt vann i elvene.

1 Like

3 Likes

Husk å bruk strøm når det er billig, og ikke på topp :joy: :joy: :joy:

7 Likes

Helt klart mange øre og spare hvis en tenker seg nøye om.

Vi som småbarnsfamilie har ikke alltid dette valget. Skal barna få en noenlunde grei oppvekst kan vi dessverre ikke ta hensyn til strømpriser, varm mat, varmt hus og rene klær må en ha.

Nå er vi i den heldige situasjonen at vi har brukbar inntekt, men ser allerede nå hvordan strøm, renter ( tok lån første gang i -93 så er ikke bare vant med under 2% ), og matvarepriser gjør et innhugg i en families utgifter.

Jeg synes synd på de som allerede sliter, blir en tøff vinter.

Forøvrig rart at vi ikke får «støtte» til strøm på hytta, vi bruker ikke strøm hjemme når vi er der og omvendt.

4 Likes

De antar at det er en 0-20% sjanse for rasjonering i vinter, så de ønsker at folk bruker så lite som mulig. Tipper strømforbruket på hytta er lavere enn vanlig med disse prisene.

5 Likes

Hvis vi tar en tur på hytta en helg i vinter vil vi nok bruke mindre strøm enn om vi holdt oss hjemme vil jeg tro. Skrur tempen på varmepumpa og kabler ned. På hytta fyrer vi stort sett med ved.

1 Like

Da funker det å ikke ha strømstøtte på hytta, ettersom formålet med det er å få ned forbruket.

Som bedriftsleder er dagens strømpriser spesielt i No2 helt krise.

Blir MYE konkurser fremover.

5 Likes

– At det går noen bedrifter konkurs i en økonomi som går bra, det skal vi leve med, sier statsministeren.

:poop:

1 Like

At lagertallene ser bra ut hjelper lite når forbruket er strupet til ett minimum nå. Når vinteren kommer og forblir de uten Russisk gass tømmes lagrene fort, veldig fort. Overrasker meg ikke om tyskerne gambler med å godkjenne Nord stream 2 senere i høst/vinter.

1 Like

Ja, det er faktisk ganske sprøtt å bare la selskap gå konkurs. Man må differensiere mer på prisene til bedriftene (mange med fastpris), men de burde få noe beskyttelse mot ekstreme priser (2kr+ pr kwt). Det er jo “ingenting” som går rundt med 5-10kr kwt.

2 Likes

Noen må moderere seg for at andre skal overleve. Tragedy of the commons i hele Europa. Noen må faktisk stenge ned. Enten stenger myndighetene ned planlagt og kompenserer eller så lar man markedet ordne opp.

2 Likes

Kan ikke bygge ut nettet vårt vet du. Husker du ikke all motstanden mot monstermastene?

2 Likes

Det er bedre at myndighetene tar ned planlagt faktisk. Norske bedrifter kommer til å ende opp som svake og utsatte for å bli kjøpt opp fra utlandet. Ikke noe som gavner oss. Evt, så kan de sørge for at prisene bare ikke blir så sinnsyke, vi har mest sannsynlig nok kraft til oss selv.

3 Likes

Nå ryker matfatet også. Men pytt pytt. Vi tjener jo så mye på strømmen vi selger.

9 Likes

De skulle jo ha visst bedre. Tørking/frysing må jo bli gjort nord for Dovre! Litt rart de ikke har kjørt med fastpris når strøm var en såpass stor innsatsfaktor.