Hva er poenget med å sertifisere en rørledning som russerne så tydelig viser at de ikke har til hensikt å bruke?
Skal du sitte lenge å kverulere? Du har fått svaret ditt.
Tror du Putin bryr seg?
Så da er du i det minste enig i at det er puta som er skyld i de høye strømprisene.
Med utgangspunkt i underinvestering i olje/gass, Europa sin grønnvasking/vindmøllefokus, Tyskland sine nedstengning av atomkraft etc etc, så er jeg enig i at det er Putin sin feil at gassprisene er høye.
Så når jeg påpeker den åpenbare mangelen av logikk i svarene dine så kverulerer jeg altså.
Da forstår jeg bedre hvorfor du er så snar til å klage over personangrep når noen ikke er enig med deg.
Men husk nå å chille, og ta ting med en klype salt, for jeg er også glad i ironi, sarkasme, og galgenhumor.
Det er ingen av de tingene du nevner som har gitt oss dagnes høye gasspriser. Det er ene og alene putas reduksjon av gasseksport til Europa. Er dette virkelig så vanskelig å forstå?
Hvem bryr seg om tida? Ikke meg. Jeg har ingen og trenger ingen “glupe ideer” til deg for gassen til Russland. Det eneste poenget er at Russland selger den til andre istedet for. Med tider og stunder. Dem finner nok ut av det uten min hjelp.
Jeg skrev jo at det var Putin sin feil - hvilken kverulant er du?
Hadde gassprisene vært så insane nå høye hadde Tyskland fremdeles hatt alle sine atomkraftverk og hadde man letet mer etter gass for 10 år siden?
Ja, hva betyr vel 8 år fra eller til for at land som har alt på stell.
De er en betydelig medvirkende faktor at konsekvensen av hans struping av gass blir såpass stor.
Men hvis du tror Putin er ene og alene grunnen til høye priser på energi i Europa i dag, så tror jeg du har glemt politiken som ble ført i forkant av alt dette. Prisene på dette var allerede på vei opp før krigen brøt ut.
Denne artikkelen er fra desember 2021, lenge før invasjonen var et faktum. Allerede da hadde dem tappet magasinene godt under normalverdi. Atomverk var tatt offline osv. Putins kutt la bare mer “ved” på bålet som allerede brant.
Dem får lagre det da. Who cares. Ikke ditt eller mitt problem.
Dette er ikke noe jeg tror, dette er noe jeg vet! Putin sin reduksjon av gass til Europa startet beviselig tidlig på høsten 2021. Alle tilgjengelige kilder for priser på gass og strøm viser dette. At det i tillegg var lite nedbør i viktige strømsoner i Norge i 2021 og så langt i 2022 forsterker selvsagt dette.
Ok, så høye energipriser for meg og deg er nå plutselig ikke et problem. Jeg levde lenge i den villfarelsen av at det faktisk var et problem, men nå vet jeg heldigvis bedre.
Best å komme seg ut av EØS og Acer.
Russere finner ut av ressursene sine selv floppen. Ingen andre enn dem, styrer det. De gjør som de vil.
Skal vi følge den logikken så kan jo bare Norge redusere eksporten av gass med 80% og fremdeles tjene like mye. Smart, ikke sant?
Hva er poenget ditt?
Okey, du følger enten ikke med i argumentasjonen her, eller du velger aktivt å se bortifra store deler av hva som blir skrevet. Men jeg prøver igjen…
- Men hvis du tror Putin er ene og alene grunnen til høye priser på energi i Europa i dag…
Med det mener jeg at Putin er ikke den eneste grunnen til at vi er der vi er idag. Ja, han er en stor årsak til at prisen har hoppet såpass høyt. Man han er ikke eneste årsak.
Vi vet at Tyskland har stengt flere atomkraftverk siste tiden. Selv om dem nå ser ut til å snu midlertidig på noe av det.
De seks atomkraftverkene har ifølge Reuters stått for rundt 12 prosent av den totale elektrisitetsproduksjonen i Tyskland i 2021.
Dette er ikke noe jeg tror, dette er noe jeg vet! Putin sin reduksjon av gass til Europa startet beviselig tidlig på høsten 2021. Alle tilgjengelige kilder for priser på gass og strøm viser dette.
Ok…
- Prisen på gass var allerede passert all time high i Juli 2021.
- Reduksjonen fra Russland var i utgangspunktet pga. lavere etterspørsel pga. covid, og de gikk deretter fra spotmarkedet og solgte kun langtidskontrakter.
Russia’s natural gas pipeline exports to the EU and the UK have been declining since 2020, initially as a result of reduced demand in Europe because of responses to the COVID-19 pandemic. In mid-2021, Russia began to limit its natural gas exports to Europe to long-term contracted volumes only and ended spot-market sales. Russia’s natural gas exports to the EU and the UK averaged 16.0 Bcf/d in 2019, 12.4 Bcf/d in 2020, and 10.9 Bcf/d in 2021.
Kilde: U.S. Energy Information Administration - EIA - Independent Statistics and Analysis
- Flow gjennom Nord Stream 1, hadde samme flow på høsten i fjor, som den hadde i desember 2020. Reduksjonen på denne linjen kom ikke før i juni i år.
kilde: https://www.nord-stream.info/
- Og som du sier over, ja, gassen begynte å avta fra Russland høsten 2021. Hovedsaklig på ledningen via Ukraina. Men som jeg viste over, prisene var allerede på vei opp før dette skjedde. Og det hjalp heller ikke at Tyskland da i tillegg stenger ned 3 atomkraftverk.
Så du mener fremdeles at absolutt ALL økning i energipriser skyldes krigen i Ukraina? Ingenting kan skyldes nedleggelser av stabil kraft, mangel på investeringer osv??
En del nå som skyldes at ca. 2 av 3 kjernekraftverk i Frankrike er stoppet pga. tørre elver. 36 av 56 for å være nøyaktig. Og prissmitte. Dette har i øyeblikket mer å si enn nedleggelsen av tysk atomkraft.