Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Politikk 2

1 Like

Det er vel nada med dagens energipriser? De selger tross alt 20%gass til prisen av 100%

Det er 8 Är til, om alt gÄr etter planen. Har du noen glupe planer for mellomtiden?

1 Like

Hva er poenget med Ä sertifisere en rÞrledning som russerne sÄ tydelig viser at de ikke har til hensikt Ä bruke?

Skal du sitte lenge Ä kverulere? Du har fÄtt svaret ditt.
Tror du Putin bryr seg?

2 Likes

SĂ„ da er du i det minste enig i at det er puta som er skyld i de hĂžye strĂžmprisene.

Med utgangspunkt i underinvestering i olje/gass, Europa sin grÞnnvasking/vindmÞllefokus, Tyskland sine nedstengning av atomkraft etc etc, sÄ er jeg enig i at det er Putin sin feil at gassprisene er hÞye.

2 Likes

SÄ nÄr jeg pÄpeker den Äpenbare mangelen av logikk i svarene dine sÄ kverulerer jeg altsÄ.

Da forstÄr jeg bedre hvorfor du er sÄ snar til Ä klage over personangrep nÄr noen ikke er enig med deg.

Men husk nÄ Ä chille, og ta ting med en klype salt, for jeg er ogsÄ glad i ironi, sarkasme, og galgenhumor.

Det er ingen av de tingene du nevner som har gitt oss dagnes hÞye gasspriser. Det er ene og alene putas reduksjon av gasseksport til Europa. Er dette virkelig sÄ vanskelig Ä forstÄ?

Hvem bryr seg om tida? Ikke meg. Jeg har ingen og trenger ingen “glupe ideer” til deg for gassen til Russland. Det eneste poenget er at Russland selger den til andre istedet for. Med tider og stunder. Dem finner nok ut av det uten min hjelp.

1 Like

Jeg skrev jo at det var Putin sin feil - hvilken kverulant er du?

Hadde gassprisene vÊrt sÄ insane nÄ hÞye hadde Tyskland fremdeles hatt alle sine atomkraftverk og hadde man letet mer etter gass for 10 Är siden?

Ja, hva betyr vel 8 Är fra eller til for at land som har alt pÄ stell.

De er en betydelig medvirkende faktor at konsekvensen av hans struping av gass blir sÄpass stor.

Men hvis du tror Putin er ene og alene grunnen til hÞye priser pÄ energi i Europa i dag, sÄ tror jeg du har glemt politiken som ble fÞrt i forkant av alt dette. Prisene pÄ dette var allerede pÄ vei opp fÞr krigen brÞt ut.

Denne artikkelen er fra desember 2021, lenge fĂžr invasjonen var et faktum. Allerede da hadde dem tappet magasinene godt under normalverdi. Atomverk var tatt offline osv. Putins kutt la bare mer “ved” pĂ„ bĂ„let som allerede brant.

5 Likes

Dem fÄr lagre det da. Who cares. Ikke ditt eller mitt problem.

1 Like

Dette er ikke noe jeg tror, dette er noe jeg vet! Putin sin reduksjon av gass til Europa startet beviselig tidlig pÄ hÞsten 2021. Alle tilgjengelige kilder for priser pÄ gass og strÞm viser dette. At det i tillegg var lite nedbÞr i viktige strÞmsoner i Norge i 2021 og sÄ langt i 2022 forsterker selvsagt dette.

1 Like

Ok, sÄ hÞye energipriser for meg og deg er nÄ plutselig ikke et problem. Jeg levde lenge i den villfarelsen av at det faktisk var et problem, men nÄ vet jeg heldigvis bedre.

Best Ä komme seg ut av EØS og Acer.

2 Likes

Russere finner ut av ressursene sine selv floppen. Ingen andre enn dem, styrer det. De gjĂžr som de vil.

1 Like
4 Likes

Skal vi fÞlge den logikken sÄ kan jo bare Norge redusere eksporten av gass med 80% og fremdeles tjene like mye. Smart, ikke sant?