Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Bloomberg, 26 August 2022. By Javier Blas. Listening to European Electricity Traders Is Very, Very Scary. Keeping the lights on in Europe this winter may prove more difficult than governments are currently admitting.

1 Like

Støre, Stoltenberg, Hagen, Reitan og Røkke… Det er guttan boys det. Klapper hverandre på skuldrene…

Tviler ikke på det…
“Vi har det så bra atte”… yup

3 Likes

Chiller gjerne, og tar mye med en klype salt, men det springende punktet er jo om du står ved påstanden om at “Europa bestemte selv for å slutte å kjøpe gass fra Russland for lengst.”, eller skal det leses og forstås som ironi, sarkasme eller galgenhumor?

Nok en grunn til å legge begrensninger på hvor mye det er lov å tappe ned vannmagasinene. Forsåvidt også et argument for hvorfor kraftprodusentene ikke burde tappe ned magasinene så mye men det har de tydeligvis glemt i jakten på kortsiktig gevinst.

2 Likes

Denne effekten er vel kun ukjent om man aldri har vært til stede i en fysikktime.

2 Likes

Tyskland ville med en gang da Ukraina krigen startet, kutte, for å sanksjonere. (Akkurat som om Putin skulle bli mer skadelidende enn Tyskland).
Men de er fullstendig avhengige så det er jo en vits. Jeg kan ikke linke eldgamle tvnyheter, men målet for Tyskland er å kutte fullstendig.
Og dette startet med sanksjoner, hvis ikke krigen hadde startet, hadde Tyskland sugd Russland som en baby, den dag idag.

3 Likes

Sier vel mest om hva Nettavisen forventer av leserne sine.

1 Like

1 Like

Ingen EU-land, jeg gjentar, INGEN EU-land har vedtatt sanksjoner mot russisk gass. De her tvert i mot spesifikt unntatt russisk gass fra sine sanksjoner.

Det er puta som har skrudd igjen kranen, og det startet allerede tidlig på høsten 2021. Så det du sier er jo rett og slett ikke sant!

I tillegg så flairer (brenner) nå russerne gass for ca 10 millioner USD/dag på et anlegg litt øst for Finland. Dette er gass EU gladelig hadde kjøpt, så det er liten tvil om hvilket signal tror du det er puta ønsker å sende.

4 Likes

De økonomiske realitetene er så ekstreme at det ikke er mulig å fortsette uforminsket i Europa. Resultatet er at den globale produksjonen av gjødsel går ned, sier konsernsjef Svein Tore Holsether i gjødselgiganten Yara til Børsen.

Jeg tror vi bør ilegge noen nye sanksjoner mot Russland for å løse denne krisen. Og kanskje gå til det ekstreme grepet å trykke opp noe mer fiatpenger. Det må da i hvert fall løse situasjonen?

Det høres dystert ut?

Dette bekymrer meg stort. Europa er suverent verdensledende på energieffektivisering og utslipp. Men nå står vi i en situasjon der det slett ikke er mulig å produsere. Vi står overfor europeisk industridød, advarer Holsether.

Ok, men sparer vi ikke masse penger på å drepe industrien så de ikke bruker energi? Er dette vinn-vinn-vinn eller hva?

Andre deler av verden har ikke den samme samfunnsstrukturen. Og antall mennesker som legger seg sultne om kvelden har økt dramatisk. Hungersnød øker dramatisk. Med påfølgende migrasjon og ytterligere ustabilitet. Det har store globale konsekvenser, det som skjer nå, sier Holsether.

Bra vi har en god løsning på dette. Vi kan få god samvittighet ved å ta inn noen flere flyktninger til Norge. Hva sier folk - kan vi demonstrere vår moralske overlegenhet ved å ta inn 500, eller 750 flere afrikanere?

Det betyr at vi blir mer avhengig av Russland i global matproduksjon, med de farene vi allerede har sett at det medfører. Her har Putin i flere omganger de siste månedene truet med å holde tilbake både mat og gjødsel.

Dette er jo sjokkerende! Overraskende! Store nyheter! Hvem kunne tenkt seg at det skulle bli sånn?

Fra september i fjor.

Den er fra 3. mars.

Fint at politikerne og media tar tak og er sterkt bekymret for konsekvenser av noe som er lett å unngå.

Folk som trader energi forutså energikrise omtrent nå i juni. Jeg ble fullstendig overbevist av den episoden av macro voices om energikrise i august. Vel, nå er vi i slutten av august, og energikrisen er på vei.

Jeg er mest irritert på media som later som om dette er nyheter, at det kommer overraskende på noen som helst måte. Det er spill for galleriet.

Diskusjonene vi burde ha er hvordan vi innfører fornuftig rasjonering av energi og samarbeid mellom land. Men, i god gammel kjent politikerstil er det umulig å løse en krise før den materialiserer seg.

9 Likes

Var det ikke ca 100%sannsynlig at Russland ville skru igjen kranene når de fikk sånne sanksjonene da? Hvis hensikten var å straffe Putin, kanskje de burde tenkt seg om og sørge for at de ikke ble mer skadelidende selv? Hadde virkelig trodd bedre om Tyskland et land som bare har doktorgrader :nerd_face:

1 Like

Kina tar gladelig russisk gass…

1 Like

Media er mest av alt opptatt av antall klikk…

Fra media onsdag:
bilde

Fra media i dag:

Sånn går no dagan…klikk klikk klikk….

1 Like

Alle tar «gladelig» russisk gass….russisk olje derimot er ikke alle sin cup of tea…

Puta begynte å strupe kranene li 2021, enge før invasjonen og sanksjoner kom på banen. Forstår virkelig ikke hva du vil frem til. Skulle EU bare ignorert den russiske invasjonen, snudd ryggen til Ukraina, og latt som ingenting? Land i EU, i hovedsak Tyskland vurderte Russland som en pålitelig energileverandør, og de tok feil. Så enkelt er det.

1 Like

Hvordan ser du for deg at den ekstra gassen skal nå Kina? Skal de kjøpe den i form av engangslightere?

Nå rapporteres det jo at russerne brenner gass for ca 10 millioner/dag. Rart de gjør det om Kina gladelig vil ta den.

2 Likes

Jeg vil frem til at Tyskland og enkelte andre land i Europa burde for alt det er verdt sørge for egen energisikkerhet så ikke Europa dundrer mot økonomisk kollaps og strømrasjoneringer.
Jeg er klar over Russland begynte å redusere gassen i 2021, men tror nordstrom 2 kunne vært operativ i dag dersom man hadde tenkt konsekvenser og ikke panisk symbolpolitikk.

2 Likes

Tyskland og andre land i EU har drastisk økt alternative importmuligheter for gass til Europa. Tyskland alene har sikret seg 3 FRSU-skip som vil bli virksomme rundt årsskiftet, og motta LNG fra bla. USA som skrur opp produksjonen. Grunnet brann i et eksportanlegg i USA så har eksporten derfra vær redusert over sommeren, men den starter opp igjen september/oktober.

Russland kan, om de ønsker det, eksportere enormt mye mer i den eksisterende rørledningen. Hvordan skulle åpningen av en ekstra rørledning føre til mer eksport når Russland så tydelig viser at de ønsker å holde eksporten så lav som mulig?

Å reagere med sanksjoner mot putas invasjon er ikke det jeg kaller symbolpolitikk, men realpolitikk. Hva mener du vi skulle gjort?

1 Like

Tyskland har jo vært i egen klasse for følgefeil av dårlige beslutninger rundt energi de siste 10 årene, så de burde kanskje trå litt varsomt? De kunne vel blitt ferdige med den sertifiseringen når nordstream 2 var så godt som ferdig.

Får håpe de alternative energikildene er på plass til vinteren da og at vi unngår massedød (pga kulde) og konkurser etc etc.

1 Like

Sånn cirka gjennom Mongolia

1 Like