Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Hva er poenget ditt?

Okey, du følger enten ikke med i argumentasjonen her, eller du velger aktivt å se bortifra store deler av hva som blir skrevet. Men jeg prøver igjen…

  • Men hvis du tror Putin er ene og alene grunnen til høye priser på energi i Europa i dag…

Med det mener jeg at Putin er ikke den eneste grunnen til at vi er der vi er idag. Ja, han er en stor årsak til at prisen har hoppet såpass høyt. Man han er ikke eneste årsak.

Vi vet at Tyskland har stengt flere atomkraftverk siste tiden. Selv om dem nå ser ut til å snu midlertidig på noe av det.

De seks atomkraftverkene har ifølge Reuters stått for rundt 12 prosent av den totale elektrisitetsproduksjonen i Tyskland i 2021.

Dette er ikke noe jeg tror, dette er noe jeg vet! Putin sin reduksjon av gass til Europa startet beviselig tidlig på høsten 2021. Alle tilgjengelige kilder for priser på gass og strøm viser dette.

Ok…

  1. Prisen på gass var allerede passert all time high i Juli 2021.

  1. Reduksjonen fra Russland var i utgangspunktet pga. lavere etterspørsel pga. covid, og de gikk deretter fra spotmarkedet og solgte kun langtidskontrakter.

Russia’s natural gas pipeline exports to the EU and the UK have been declining since 2020, initially as a result of reduced demand in Europe because of responses to the COVID-19 pandemic. In mid-2021, Russia began to limit its natural gas exports to Europe to long-term contracted volumes only and ended spot-market sales. Russia’s natural gas exports to the EU and the UK averaged 16.0 Bcf/d in 2019, 12.4 Bcf/d in 2020, and 10.9 Bcf/d in 2021.

Kilde: U.S. Energy Information Administration - EIA - Independent Statistics and Analysis

  1. Flow gjennom Nord Stream 1, hadde samme flow på høsten i fjor, som den hadde i desember 2020. Reduksjonen på denne linjen kom ikke før i juni i år.

kilde: https://www.nord-stream.info/

  1. Og som du sier over, ja, gassen begynte å avta fra Russland høsten 2021. Hovedsaklig på ledningen via Ukraina. Men som jeg viste over, prisene var allerede på vei opp før dette skjedde. Og det hjalp heller ikke at Tyskland da i tillegg stenger ned 3 atomkraftverk.

Så du mener fremdeles at absolutt ALL økning i energipriser skyldes krigen i Ukraina? Ingenting kan skyldes nedleggelser av stabil kraft, mangel på investeringer osv??

14 Likes

En del nå som skyldes at ca. 2 av 3 kjernekraftverk i Frankrike er stoppet pga. tørre elver. 36 av 56 for å være nøyaktig. Og prissmitte. Dette har i øyeblikket mer å si enn nedleggelsen av tysk atomkraft.

1 Like

:crossed_fingers::expressionless::crossed_fingers:

Tyske politikere, og også våre egne politikere, er så ekstremt hjernevasket at de er villige til å risikere hele vår tilværelse, for å unngå å slippe ut CO2 eller forlenge levetiden til kjernekraftverk.

8 Likes

Det er helt logisk. Nå betaler de 100% for 20% gass. Kunne like gjerne ha kuttet helt og fyrt opp de siste seks atomkraftverkene. Da hadde dette smertet Russland like mye som Tyskland og på toppen av det hele har du alle sanksjonene som har kuttet salg i Russland med rundt 40%!

Kina vil nok gladelig kjøpe den, men russland mangler transportkapasitet.
Samtidig er nok russiske gasslagre fulle, og da har russland følgende alternativer:

1: Selge gassen billig til EU
2: stenge ned gassproduksjonen
3: Brenne opp gassoverskuddet.

#1 er uaktuelt fordi russland da i tillegg til å styrke EU, vil senke prisen globalt.

#2 er uaktuelt fordi nedstengning av olje og gassfelt vil medføre at disse sannsynligvis blir permanent redusert, fordi de er avhengig av en viss flow for å holde brønnene funksjonible. Og jo lengre tid de er stengt, jo verre blir det.Samtidig mangler russland teknologi til å vedlikeholde og bore nye brønner.

Så da er #3 det mest aktuelle.

Ellers håper jeg Ukraina snart tar fatt på å ta ut russiske raffinerier og rørledninger.

1 Like

God natt og god helg. Husk å blåse ut stearinlysene før du legger deg :wink:

Vel, inntil videre er de ikke der.

I 2020 var situasjonen denne:

Med andre ord har Kina økt fra en bitteliten andel til en liten andel.

Men, russland tror gjerne at Kina kommer til å betale mye for gassen. Vel, når russland er passe mørbanket, så kommer nok Kina til å gjennomføre en “spesial-operasjon” i Sibir, som sikrer de gratis gass i all overskuelig fremtid…

2 Likes

Ja, EU kan bare si takk og farvel til Russlands enorme mengder.

EU sikler på Norge nå… HARDT!

1 Like

EU, som helst vil ha vindmøller og solcellepaneler?

Neppe.

Russland kan bare si takk og farvel til kjøpere av gassen og tech for å få den opp av bakken. Kjent sak at i diktaturer, så er gruvene drevet av lokale, mens utenlandske selskap står for olje og gass.

3 Likes
1 Like

Unntaket er i Afrika hvor de fleste av gruvene eies av selskaper fra Kina, Nederland, England, Canada, USA etc.

2 Likes

Og det skulle være bevis for at EU vil okkupere/kontrollere Norge?

Enklere å få nye kunder… enn for en avhengig kunde å finne nye kilder, tror du ikke? :slight_smile:

Jeg er helt sikker på at det er umulig for India, Pakistan, Kina, Vietnam, osv å få til ett samarbeid hvor de klarer å få gassen opp i Russland og transportere den ut av landet. Det krever nok at vestlige selskaper deltar, og uten dem så går det bare ikke.

Og skulle det gå så er det bra politikk å sanksjonere dem i hjel til det ikke går. For da får vi ned gassprisene.

1 Like

Vi får se. Det blir som å gjette hvor haren hopper.
Uansett er Tyskland ute å kjøre. …og vi er blitt deres støttehjul… dessverre. Tror ikke prisene går ned på veeeeeeldig lenge. Får håpe jeg tar feil.

2 Likes