Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Det er “solcellepanelene og vindmøllene”…

…i form av gassforsyning i uoverskuelig tid til EU.
En pakt allerede skrevet under, av sånne som vil lete etter mer.

1 Like

Bloomberg, 24 August 2022. A ‘Tsunami of Shutoffs’: 20 Million US Homes Are Behind on Energy Bills Surging electricity prices spur worst-ever crisis in late utility payments.

1 Like

Slippery slope……

4 Likes

Sier det, jeg hele tiden har sagt. Ut av EØS og acer.

Dem kan bygge grønn-energien sin selv.

4 Likes
2 Likes

2 Likes

Noen begynner å forstå alvoret.

- Det er en farlig vei å gå. Sosialdemokratiet har alltid stått for trygg økonomisk styring. Du skal bruke det du kan bruke, og ikke mer og ha harde prioriteringer, sier Eggum til Dagbladet.

2 Likes

Synes det er mye sutring man bare kan ignorere. De andre nordiske landene er da tjente med at Norge får normalisert vannstanden i magasinene de også. Først da vil Norge faktisk kunne bidra når det er kritisk at vi bidrar.

De skal selvsagt få bygge grønn energi selv men jeg synes vi skal være med å bidra da jeg tror vi kan tjene godt på det. Jo mer grønn energi resten av Europa bygger ut jo mer kan Norge komme til å profitere på at strøm blir billig når Europas grønne produksjon går for fult og dyr når Europa trenger energi (fra oss).
Men for at prisene skal kunne begynne å svinge rundt mer normale priser må knappheten på strøm generelt sett fikses først. Tyskland burde utnytte den atomkraften de kan utnytte i hvertfall frem til alternativer er på plass. Forhåpentligvis kan Frankriket etter hvert få i gang sin produksjon for fult igjen også.
Grønn energi er det veldig viktig å få på plass men man må også sørge for å ha nok energi tilgjengelig.

4 Likes

Over tid ja, men å drive sånn politikk som Tyskland gjør og banne sine egne kilder, før dem selv er selvstendige, er som å kaste stein når man selv sitter i glasshus…

Ps: frihandelsavtaler. Don’t forget.

1 Like

Hva med solidariteten? Hm? Hæ? Oppfører seg som om vi hadde noen krise. Vi har det så bra atte!!!

Krisepakker liksom,… klar dere selv! Alt skal til EU!

Vennlig hilsen staten.

VANVITTIG STRØMPRIS I MORGEN 😳

Over 11 kroner per kWt koster strømmen på det dyreste i morgen. For private husholdninger vil prisen da ligger på rundt 3.80 kroner per kWt når strømstøtten er trukket fra, næringslivet må betale full pris.

I gjennomsnitt må private husholdninger ut med rundt 3 kroner per kWt etter strømstøtten, noe som er 900% mer enn det prisen har vært i gjennomsnitt gjennom de siste 10 årene.

image

Bare starten, la oss sammen hylle det grønne skiftet og solidariteten!

11 Likes

Vanvittig!
Check this out…

1 Like

Var ikke like mye gnål når region midt var oppe i 10-14kr for 10år siden :wink:

4 Likes

Jeg trodde det var Russland som skulle gruses jeg…

Var hvertfall det som ble sagt i februar da EU jublet da rubelen en kort periode svekket seg. Foreløpig ser det dessverre bra ut for Russland som selger 20% gass til prisen av 100%, og rubelen har styrket seg. Verden er ikke like unisone angående støtten til Ukraina og jeg frykter det blir færre når vinteren kommer og gasskranene muligens skrus enda mer igjen.

1 Like

Vel, så tar de det i region Midt igjen nå.
Utfordringen med disse strømprisene idag er at det ikke vil stoppe her, vi er fortsatt i starten og det vil bare eskalere til uante høyder og det vil aldri bli i nærheten av “normalt” igjen dersom man ikke snart seriøst gjør noe for å normalisere dette.
Bare vent når folk flest ikke lenger klarer å gjøre opp for seg, da starter det virkelige morroa.

Så har vi den fantastisk smarte ordningen kalt “strømstøtte” på nå snart 90% over 87,5 øre ink. mva.
Også de som har fastprisavtale under 87,5 øre får full uttelling.
Jeg har selv i måned etter måned fått utbetalt penger netto for mitt forbruk.
Noe er forbanna galt i dette landet!
Strømstøtte under 87,5 øre skulle selvsagt aldri vært utbetalt. De som har tegnet seg avtaler under har uansett gjort en god deal og det er insentiv nok.

Dersom man er virkelig kynisk er det bare å trø på og bruke 4999 kwt pr mnd så lenge man har slike avtaler og man vil ikke bruke lang tid på å bli millionær med kwt priser på 15-20 kroner.
Dette er realitetene.
Helt genialt, jo mer strøm man klarer å bruke jo mer får man utbetalt :partying_face:

7 Likes

Fremtidskontraktene var kanskje ikke like dystre den gangen? :wink:

2 Likes

Kommende vinter og år ser nokså dystert ut. Europas industri vil lide, noe som påvirker lønninger. Kombinert med energikrise, høy inflasjon og stor knapphet på enkelte essensielle varer (hvete, solsikkeolje, gjødsel) og med den håndfulle svake politikere og leder vi har i Europa (ref Scholz, Italia, hvem de nå får i UK, Macron?) kan man forvente økende fattigdom med sivil uro og enda større fremvekst av nasjonalisme og populisme.

Bygger opp til shit storm og trist å se at vår generasjon klarer å rote det til.

4 Likes

Når og hvor har jeg ment at ALL økningen i energipriser ene og alene skyldes krigen i Ukraina?

Det er jo en ganske dyster måte å se på det på. Vi får håpe at «hardship» gir en vekker til Europa og fører til forbedringer til det positive.

3 Likes

Jeg antar at populisme og marxisme vil vinne fram politisk.

Så får alle ha sin mening om det er positivt eller negativt.

3 Likes