Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Tidligere sovjet-stat, ny leder som ønsket orientering mot vesten og nato-medlemsskap, 2 utbryterrepublikker støttet av russland og til slutt russisk invasjon - Georgia i 2008. Skremmende likt det som skjer i Ukraina i dag.

Nå leker jeg hobby-psykolog, men jeg tror noe er ganske annerledes i vesten 2022 vs 2008, og det er hvor lett det er blitt for opinionen å kollektivt fordømme alt fra holdninger til handlinger. Samt at enhver tilknytning til disse blir kuttet i frykt for å bli en ytterligere skyteskive for den samme opinionen (at en fjær lett blir til 10 høns i prosessen er en annen historie). Sympatier kommer lettere til uttrykk, og derfor tror jeg også det nå er tilsvarende enklere for vestlige ledere å innføre de massive sanksjoner Russland blir gjenstand for. Men igjen - er dette altruistiske handlinger eller skyldes de frykt for å bli utsatt for den samme opionionen ved eventuell unnfallenhet? (Når paralympics-utøvere ikke får delta i OL, kan ting tyde på at man bruker litt vel stor kanon i spurve-jakta).

Jeg er 100% FOR sanksjoner mot Russland (og Hviterussland og forsåvidt alle andre banditt-regimer i samme slengen) og tenker at dette er det beste vesten kan gjøre. Dessverre tar det tid før de virker og det er 0 trøst i det for desperate sivile i Ukraina som blir bombet nå.

Noen som har en debunk på denne? Virker bra argumentert, men samtidig litt for oppsiktsvekkende til å være sant.

3 Likes

Haha, fantastisk. Virker plausibelt, uten at jeg kommer til å dypdykke ned i dette akkurat nå.

2 Likes

Er det ikke på tide med sanksjoner mot Rødt ?

2 Likes

Heia Norge sak :see_no_evil:
Unnskyldningen er vel kanskje at vi tror det bare er en supplybåt :upside_down_face:

2 Likes

Hva var det vi sa? Hadde jo ikke kjangs lenger!!

6 Likes

Det virker så sykt tamt når lederen for partier tilsynelatende for full støtte helt full sekundet noen gir seg. Gjelder ikke bare AP.

1 Like

Da var den runden i maktkampen mellom Giske og Tajik i AP ferdig. Er vi klare for runde to?

Noen som følger med internt i AP og vet hvem arvtagerne er? hehe.

Tenker frontene ikke har blitt mindre bitre :slight_smile:

Tankevekkende om de langsiktige implikasjonene av krigen i Ukraina:

2 Likes

Noen som tar en kjapp oppsummering ? ( er på båt og har ikke raskt nok nett til video )

Tok noen notater mens jeg så videoen jeg kan dele:

  • Krigen vil føre til økte innvesteringer i militæret i alle land, ikke bare land som er direkte involvert i konflikten.
  • De økte investeringene vil gå på bekostning av skole, helse og velferd (implisitt; levestandarden vil falle).
  • Det vil bli kamp om ressurser, særlig råvarer, i fremtiden.
  • Putin har allerede tapt denne krigen, for selv om Russland vinner vil majoriteten i Ukraina og resten av verden ikke annerkjenne Ukraina som en del av Russland.
  • Frøene som plantes nå – i form av hat mot Russland og russere, vil prege mange generasjoner fremover.
  • Ikke gjenta historien! Vi må frigjøre oss fra historien vår; Tyskland f.eks må slutte å se på sin nazi-fortid og ta ansvar for fremtiden, de er lederne av det frie Europa.
  • Det bygges flere og flere «murer», selv om fremtiden sies å være «åpen og fri».
  • Sosiale medier gjør at flere aktivt «deltar» i krigen, uten å være på slagmarken.
  • Kina må komme på banen og snakke Russland til fornuft. Putin hører på Kina.
  • Dette vil være vinn-vinn for Kina, de kan få slutt på krigen og fremstå som «redningen» for vesten.
  • Denne krigen er et resultat av en fantasi Putin har om å få Russland tilbake til Sovjet-tiden.
  • At et land går inn i et annet for å annektere det har ikke skjedd siden 2.verdenskrig, det er skummelt fordi det gir andre land en skisse for å gjøre det samme som Russland.
  • Det er et håp om at Europa nå kan bli uavhengige av Russland ved å øke investeringene i fornybar energi. Dette er den beste måten å knekke Russland på; hvis verden ikke trenger olje og gass, har ikke Russland noe å rutte med.
  • Zelensky har mye av æren for at verden står med Ukraina.
  • Russland er ikke Sovjet; det er enklere å isolere Russland nå, men det vil ta tid før det har en effekt.
  • Oligarkene er ikke intressert i krig; sanksjonene vil være effektive – over tid.
  • Krigen må stoppes nå – jo lenger den pågår, jo mer hat vil blomstre (flere Russere i utlandet nå sier de er fra Ukraina for å slippe hatet).
6 Likes

Takker for flott sammendrag :grinning:

1 Like

Haha

Når jeg leser sånt, så skjønner jeg at den som prater her har en agenda. Fakta er jo at Russland og Europa og tildels USA blir rammet. Kina ender opp med å kjøpe olje/gass billigere enn andre land fra Russland. Kina tjener på at Russland, Europa og USA tuller bort ressurser. Da får de en sterkere posisjon i verden. Som er deres målsetning.

De har lite insentiv for å få slutt på krigen. Russland kan selge dem de ressursene de ikke får solgt i vesten, så kan de selge dem videre, dyrere.

2 Likes

Kina bedriver en hårfin balansegang. Landet vet hvor de viktige markedene for kinesisk eksport ligger. Det er ikke i Russland.

Det er ikke gjort i en håndvending for Vesten å gjøre seg litt mer uavhengig av Kina. Men det er heller ikke i Kinas langsiktige interesse at så skjer. Foreløpig er EU Kinas viktigste handelspartner. Legg til at kina har en økonomi som bygger på en kontinuerlig, relativt kraftig vekst, med vekt på eksport.
En global resesjon, og især i deres viktigste marked er ikke noe man står og applauderer i Beijing heller.

4 Likes

Det er et godt poeng. Samtidig, hvis de ser at de kan komme greit gjennom 6-24 mnd resesjon i vesten mens de bygger seg opp og så komme styrket ut av situasjonen etterpå, så spiller de det lange spillet. Det er ingen som trenger å bli gjenvalgt. Situasjonen i Kina må bare være stabil.

1 Like

Ivermectin, more evidence

5 Likes

Seriously, y’all :clown_face:

7 Likes

Satt nettopp å kikket på denne.

Er jo skandaløst om dette stemmer! 2 uavhengige rapporter, begge peer reviewed. Og begge viser til markant redusert dødelighet av å ta Ivermectin.

5 Likes

Det er jo på ingen måte overraskende. Alle foreliggende signaler og data antydet dette. Og nå bryr ingen seg uansett :slight_smile:

Trodde aldri jeg skulle si det, men nå savner jeg Nakstad og covidsirkuset vs. dagens sits.

6 Likes

Jeg kan ikke si noe om Harari’s agenda, han er historiker og skriver veldig gode bøker. Han er forøvrig i godt selskap, både Bill Ackman og sjeføkonom i Morgan Stanley, Stephen Roach, mener Kina kan bli redningen på denne katastrofen.

1 Like