Tidligere sovjet-stat, ny leder som ønsket orientering mot vesten og nato-medlemsskap, 2 utbryterrepublikker støttet av russland og til slutt russisk invasjon - Georgia i 2008. Skremmende likt det som skjer i Ukraina i dag.
Nå leker jeg hobby-psykolog, men jeg tror noe er ganske annerledes i vesten 2022 vs 2008, og det er hvor lett det er blitt for opinionen å kollektivt fordømme alt fra holdninger til handlinger. Samt at enhver tilknytning til disse blir kuttet i frykt for å bli en ytterligere skyteskive for den samme opinionen (at en fjær lett blir til 10 høns i prosessen er en annen historie). Sympatier kommer lettere til uttrykk, og derfor tror jeg også det nå er tilsvarende enklere for vestlige ledere å innføre de massive sanksjoner Russland blir gjenstand for. Men igjen - er dette altruistiske handlinger eller skyldes de frykt for å bli utsatt for den samme opionionen ved eventuell unnfallenhet? (Når paralympics-utøvere ikke får delta i OL, kan ting tyde på at man bruker litt vel stor kanon i spurve-jakta).
Jeg er 100% FOR sanksjoner mot Russland (og Hviterussland og forsåvidt alle andre banditt-regimer i samme slengen) og tenker at dette er det beste vesten kan gjøre. Dessverre tar det tid før de virker og det er 0 trøst i det for desperate sivile i Ukraina som blir bombet nå.