Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Den interne kapasiteten i Norge kan løses på 3 år - men la oss si 5 år med offentlig tempo. (1 år med datasenterbyggetempo). Kapasiteten i Sverige kan også bli vesentlig bedre i 2026-28. Om man leser svenska kraftnäts uviklingsplan for årene framover så ser man hvor mye man har å ta igjen i Norge for å komme fullt på høyde. Hadde vi ikke hatt Sverige å lene oss på hadde vi vært fucked elektrisitetsmessig for lenge siden for vi har spart alt for mye penger på nett. Og ingen vil ha nett i Norge heller - se bare på hvor mye sjau det kommer av monstermaster osv. I Sverige er det få som bor på landsbygda og bare skog så det er lettere å ha store strømlinjer nord-sør der.

Produksjon kan også komme ila. 2027-28 tror jeg om vi utlyser konsesjonsrunder på havvind etc. nå og gir store insentiver for effektivisering/effektøkning/pumping i vannkraften.

Solceller, energieffektivisering, varmepumper, fjernvarme, bio-boilers etc. er det som vil kunne monne raskest. Mer flisfyring kombinert med solfangere er f.eks. et veldig bra tiltak spør du meg.

3 Likes

Ser av ukas vannmagasinstatistikk at område N03 tømmes i rekordtempo, for bare 1 måned siden var strømprisen i Midt-Norge 10 øre eller så, nå er den rundt krona, og magasinfyllingen sank med -2,7% sist uke, samme, samme tempo som midtvinters.
Ser også at strømprisen i nord-Norge stiger, 56 øre i morgen. Tror vi kan gratulere nordlendingene med flere rause overføringer fra staten innen en ukes tid, nå i form sv strømstøtte.

2 Likes

Lå “ganske” bra an da. Var det ikke de som måtte la vannet renne over? :see_no_evil:

Det er NO2 som er hovedproblemet, størst kapasitet, men nede på 50,3% fyllingsgrad, 30 prosentpoeng under media.

NO5 er under median, men ikke like langt under heldigvis.

3 Likes

Dårligst trend er N03, og faktisk N01.
Dårligst nivå er N02, og også N01.

2 Likes

Som forventet at det er litt nedgang da det har vært rimelig tørt/lite nedbør i det siste. Er avhengig av skikkelig nedbørsperioder for å få hevet nivåene til akseptable nivåer. Uken vi er inne i ser vel ikke så veldig lovende ut den heller.

På den positive siden så har kablene bidratt til at nedgangen har vært litt lavere enn uten da det var netto import forrige uke.
image

Ikke de helt store mengdene men fint å se at det kan gå den veien også.

Gasslagrene i EU fortsetter enda å fylles selv om Russland har skrudd igjen kranen også. Litt kluss med statistikken deres i dag men EU er vel overall passert 82% fylling og Tyskland tror jeg er på 86,5%. Frankriket er på hele 93,53%. Så får vi se om fyllingen fortsetter i samme tempo eller om det stagnerer snart. Rimelig avhengig av ganske så fulle lagre før vinteren setter inn tror jeg.

2 Likes

Bare å sette prisen høyt nok i Sør-Norge så blir det import, over 5 kroner i snitt gjennom uka i N02 sørget for det.

Frihandelsavtaler med feks Sverige.
Bryr meg ikke et hakk om Tyskland. De har klusset det til seg selv.
Hvorfor skal vi sy pute under ræva på dem? Dem får se til å produsere selv, ikke belage seg på at Norge må slite og i tillegg ikke la oss ha stemmerett.

Det som skjer nå er at bakeren selger brødet dyrt pga høy pris, og lar egne barn gå på slankekur ved tvungen sult. “Hold kjeft barn”. “Vi skal lage mer, sånn at dere også får, … etterhvert, men, overlordsen først!”

Uhørt.

2 Likes

Du trenger ikke bry deg om Tyskland. Vi ville fulgt strømprisene i Sverige selv uten kablene til kontinentet. Det viser historiske data. Svenskene har hatt høye energipriser i sør og billig i nord - det samme har vi. Handelskapasiteten mot Sverige er høyere enn alle kablene vi har til sammen.

4 Likes

Tror neppe EU vil forsøke å straffe Norge om vi velger å stå utenfor Acer. Til det er vi en alt for viktig leverandør av gass, og det betyr som kjent langt mer enn vår strømeksport.

5 Likes

Yep. Dem har allerede skutt seg i foten, vi er nå deres plaster på såret.
Man sier ikke nei takk i alle ender…

Dessuten, skulle EU bli sur, så har vi England, de kjøper mer enn gjerne fra oss, og har gjort det i evigheter allerede…

Perfekt tidspunkt til å kvitte seg med acer og gjerne EØS. Frihandelsavtaler er gull.

5 Likes

“noen” så på Debatten igår på NRK… :sweat_smile:

3 Likes

Veldig kortsiktig å hisse på seg EU for dette :stuck_out_tongue:

1 Like

Følgende føyer seg inn i rekken på saker politikere gjerne problematiserer, bortforklarer og lyver om, med et glatt og alvorlig ansikt.
For vanlig folk (de som ender opp meg regninga) er dette komplett idioti og umulig å forstå hvordan det går an.

8 Likes

imens i :us: (Abortloven var ikke nok…)

La oss skylde på klimaet… Men vi har jo forurensa… KLIMAENDRING!!

9 Likes

blir “strømpris-ferie” det nye ordet i media fremover?

1 Like

Hva med “flyktningestrøm”?

2 Likes

Kunne tenkt meg å flytte til Thailand faktisk. FlykningfraStrøm…

:palm_tree::ocean::sunny::sunglasses:

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

EU ønsker å sette pristak… rekk opp hånda den som tror Vladimir går med på det…

1 Like