Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Han er ikke relevant lengre, om du har sett hvor lite gass som går fra Russland til Europa.

2 Likes

:face_with_hand_over_mouth::money_with_wings:

Nja…

Glem Russland, det nye Nord-Korea…

4 Likes

De sliter litt der borte. Men sanksjonene virker jo ikke. Derfor ønsker putin å skru på gassen om sanksjonene fjernes.

1 Like

Virker ikke for Venezuela, Iran, Nord-Korea og Cuba heller da… rart det der…

Virker, virker ikke? Kan alltids kjøre en bil med handbrekket på.

3 Likes

Må se hele videoen, overskriften her er ganske villedende. Charlie Munger er altså en av Buffet sin høyre hånd i Berkshire Hathaway.

5 Likes

Btw, siden nyttår så er Nekkar ned 28% og Reach subsea er opp 33%. Litt uheldig at jeg har 5x så mye i Nekkar som i Reach :stuck_out_tongue:

Charlie Munger sin investeringsprofil minner meg ganske mye om min egen. Han er bare bedre til å plukke selskaper enn meg. Samtidig, jeg synes både Reach Subsea, Nekkar og Ultimovacs virker å ha veldig solid ledelse og god gjennomføringsevne. Alle er nå godt kapitaliserte og leverer så godt som man kan forvente.

Nekkar har blitt straffet for at de ikke klarer å gjøre ting “perfekt”, men synes dagens kurs er ganske avsindig. Rundt 200m cash, 700m mcap og ekstrapolert 2022 resultat på 0,38 kr pr aksje basert på de to første triste kvartalene. De har også et helt vanvittig potensiale. Jeg ser jo for meg at Inteliwell fort kan bidra med 0,2 - 1kr i EPS i året hvis de klarer å ta en god porsjon av markedet.

Reach Subsea ser ut til å rett og slett gjøre alt rett og landet her om dagen en kontrakt på 200mnok i tillegg til at de er i rute med USV-ene og ledelsen har knalltro på det tekniske rundt USV-ene. Sistnevnte gir jeg litt kredibilitet ettersom ROV-ene de bruker i dag på mange måter er samme tech.

Ultimovacs ser ut til å gå som en klokke. Satser på data først fra mars av og utover :stuck_out_tongue:

1 Like

Hydro og Elkem er blant bedriftene som har signert et brev til EU-kommisjonen, der mer enn 40 toppledere i den europeiske, metallurgiske industrien varsler om at Europa står foran en eksistensiell krise, dersom EU ikke umiddelbart tar grep. Rakner denne industrien vil det være en gavepakke til Kina og India. Europa er nede på stålet, bokstavelig talt. Det var finansavisen Finbold som onsdag skrev om det dramatiske brevet fra tungindustrien i Europa. Open letter: CEOs of 40 European metal firms warn of an ‘existential threat’ to the industry (Finbold)

Jeg finner ikke noe om dette hos NRK eller TV2, heller ikke hos Hegnar, DN eller noen andre av de store og “troverdige” mediekanalene. Og så nevnes det i en artikkel hos Steigan ! Da må det vel være såkalt “fake news” ? :frowning_face:

There are, in fact, two wars taking place simultaneously. There is, to be sure, fighting going on around Donbas, but the more important conflict is the phony war being waged by the Biden Administration and a number of European Chancelleries in support of whatever is actually taking place in Ukraine. This latter aspect of the war consists of perhaps the most stifling – and effective – propaganda effort the world has ever seen. It includes Joe Biden and his brigade of clowns, but it also has a supporting cast consisting of NATO, a number of European heads of state and virtually the entire western media. Social media has also joined in the struggle, banning Russian originating news stories and opinion, and using algorithms and other forms of manipulation to make reporting favorable to Moscow go away. The allied effort to defeat and destroy Russia relies on lies, half-truths, and out-and-out deception. But why bother to do it? It is because the war was preventable and avoidable, which is what the White House and other governments cannot admit to the public. Dancing With the Politicians, by Philip Giraldi - The Unz Review

3 Likes


1 Like

Få det vekk!

Alt som omfatter nordmenns ressurser burde holdes folkeavstemning om.

Politikerne har gått under bordet og tatt seg til rette, ikke engang ville ta det opp i valgkampen når alle skrek om at det emnet måtte komme på bordet.

Neida… vi skal holde kjeft, og ikke mene noenting om våre egen arvesølv.

1 Like

FJ0r4icWYAYelqx

FGXo0svXMAczuvK

1 Like

Hehe, artige bilder. Lett å kritisere fra sidelinjen dette, problemet er at vi godtok Acer i det hele tatt. Men det er gjort, så hva man kan gjøre nå blir vanskelig politisk. De må velge “lesser of two evils”.

1 Like

1 Like

Nederst hvis du scroller og scroller og litt til, er det ja/nei spørsmål om du er ENIG med acer og pakken.

2 Likes

Jeg kan ikke fatte og forstå annet enn at Norge, som et suverent land, har all rett til selv å bestemme om og hva vi vil selge til andre land uavhengig om vi måtte være medlem av EU eller ikke?
Problemet med strømprisene skyldes at våre myndigheter prioriterte offentlige inntekter av strømmen på bekostning av folk og industri. De trodde selvsagt ikke at det skulle bli så skjevt som det nå er. Her kommer selvsagt krigen inn som forklaring.
Det er vel flere kabellengder siden vi hadde tilstrekkelig antall kabler til gjensidig fornuftig utveksling?
Jeg er i utgangspunktet positiv til felles løsninger i denne verden. Også da til et felleskap i Europa gjennom EU. Men vi løser ingen problemer ved å importere Europeiske strømpriser til Norge med å gi Europa tilgang til kun en mikroskopisk del av sitt strømbehov!
Vi yter jo derimot et særdeles viktig bidrag med vår gass!

7 Likes

Acer er vel knyttet til EØS nå, så spørsmålet blir om det er verdt å gå ut av EØS-avtalen for å bli kvitt Acer. Om man skal tro på vår energi-minister.

Utrolig å høre AP (av alle parti) snakke om at bedrifter og folk må rette seg etter markedsmekanismene når det er staten selv som har påført de.

Hva er hensikten med disse helt irrasjonelle strømpolitikken/støttepakkene?

-hente inn litt av pengesløseriet fra pandemien?
-prøve å få inflasjon under kontroll? (som også er sterk korrelert med strømprisen)
-øke arbeidsledighet for å redusere inflasjon?
-omfordeling fra rike til fattige? (Selv om det er sagt de ikke skal bruke strømpris som omfordelingspolitikk)

3 Likes

Målet er å neddynke næringslivet i enda mer gjeld samtidig som man ikke fikser problemet på noen som helst måte :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes