Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

3 Likes

De har vel familie og venner som tjener grovt på dette gjennom investeringer og eierskap som de ikke vil ha kjipe samtaler med under jule-middagen? Hvis det ikke er noen slike interesser her ville jeg blitt veldig overrasket. Støre er kongen av å lage det kjipt for andre og unngå reglene selv, ref:

Støre uten munnbind på T-banen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Ap-leder Jonas Gahr Støre tatt i billettkontroll (aftenposten.no)

Jonas Gahr Støre bøtelagt for trafikklovbrudd (aftenposten.no)

Så stemmer AP for å utfase private fra helsesektoren og går samtidig til privat selv:
Dagbladet eksklusivt - Skadet Støre gikk til privatlege

Støre var ukjent med detaljene i Tajiks pendlerboligsak – VG

Og det som verre er(Libya):
Hykleri, hyklera! (dagbladet.no)

Her har vi også en fin oversikt over enda tidligere fadeser: Høyre, Jonas Gahr Støre | Støres doble standarder (nettavisen.no)

Så får vi se da, om denne “vanlige folks tur”-mannen mener seg selv (med 75M i banken i 2020) eller andre: Støre setter formuen i banken (aftenposten.no)

Og selvsagt om disse pengene fortsatt står der eller er “investert” i noe nå.

9 Likes

Jeg har lagt merke til at det endel her som ler av støtten Norge og NATO gir til Ukraina, mener at alt styrende partier gjør er galt (sår misnøye) og samtidig synes russerne har mange gode poenger som ikke kommer fram. Dette budskapet bruker de mye tid på å fremme, både her og i andre tråder.

Putin sier “neida, sanksjonene treffer oss overhodet ikke”. Samtidig sier Putin at de først vil stoppe selvsanksjonering av gass salg til EU når sanksjonene mot dem blir lettet. For at dette skal skje, så må opinionen (som er i klar støtte til Ukraina) snus. For meg virker det som disse løper Putins ærend. Er det bare jeg som synes det er veldig gjennomsiktig? Er det greit?

Nå er jeg ikke noen stor fan av norsk energipolitikk heller, og støtter de som har fremmet kravet om at medlemskapet i ACER burde krevd 75% av stemmene på stortinget.

Steigan er en av kildene som blir mye brukt og der kommer man opp med artikler som dette:
Den ukrainske «motoffensiven» var dømt til å mislykkes – og nå gjorde den det | steigan.no

Realiteten er at når offensiven i Kherson i Ukraina startet 29. august (A), så føk tapstallene til Russland drastisk opp. I går, så startet de en ny offensiv i Kharkiv (B), som igjen gjorde at de russiske tapene gikk opp enda mer. Her illustrert med tallene for vanlig- og rakettartilleri.

Russiske tap av artilleri og rakettartilleri (MRLS)
image

Ukraina har jo fått formet slagmarken som de vil. De beste russiske troppene er i Kherson hvor de får forsyninger via pontongferger (alle broer er kuttet). Disse tar det tid å nedkjempe, men de kjemper under dårligst mulig vilkår, med elendige forsynignslinjer. I Kharkiv har russerne greie forsyningslinjer, men de dårligste troppene spredt utover et stort område fordi Ukraina høyt og tydelig har sagt “Vi skal angripe i Kherson i ukesvis”, så Russland har flyttet mye tropper dit, ellers ville de vært overkjørt nå.

Det som er greia i denne krigen er at det er ingen av partene som har fullt luftherredømme. Dvs at artilleri spiller en stor rolle. Man må derfor få “artilleriherredømme” i stedet noe Ukraina jobber hardt med nå.

For Ukraina, så handler ikke denne offensiven om å få Russland ut av Kherson. De må få Russland ut av Ukraina og for å få de til, så må de SLÅ den russiske hæren. Ikke bare få den til å reposisjonere seg for å slåss en annen dag. Den russiske hæren må bli så svekket at den trekker seg tilbake over grensen til Russland, hvor de er trygge. (Ukraina har ingen ambisjoner om å innta Russland).

Hvorfor driver jeg å babler om dette? Jo, fordi hvis det blir nok misnøye rundt energisituasjonen, så tenker Russland at sanksjonene mot dem kan lettes, de kan fortsette å selge gass til Europa for (ukrainsk) blodpris og de kan endelig få de high-tech komponentene fra vesten de trenger for å få forsvarsindustrien sin på beina så de har sjanse til å slå Ukraina.

Btw, hvis det er noen som tenker “men strømprisen gikk jo opp 6 mnd før krigen startet”. Vel, ikke så rart, Russland visste jo de måtte sette Europa i skvis for å unngå tunge sanksjoner, så de kuttet gasstilførselen allerede i 2021. De trodde ikke Europa kunne klare å samles om sanksjoner. Der tok de feil.

8 Likes

Mer sensur er nok løsningen vi trenger. Så jeg anbefaler at disse bannlyses fra forumet sånn at vi kan ha det hyggeligere her.

3 Likes

Neida, jeg støtter ikke Russland sin krig i Ukraina, men disse sakene fra TASS og Steigan er gode kilder til informasjon. Også synes jeg Ukraina burde gitt fra seg territorie til Russland for å unngå krig. Det er den eneste måten! Også synes jeg vesten er dumme som ikke selger våpen og annet til Russland i bytte mot gass.

… Neida, jeg er ikke sarkastisk i det hele tatt.

Jeg har forresten ikke brukt “rapporter”-knappen, så hvor du har sensur-biten fra vet jeg ikke. :thinking:

4 Likes

Ja, så løsningen er sensur og å bannlyse brukerne, korrekt?

2 Likes

Nei, løsningen er å få satt spottlyset på akkurat hvem de støtter. Og ikke la dem gjemme seg bak generell misnøye med høye strømpriser eller EU.

7 Likes

Tror ingen her ler av støtten eller sympatien til Ukraina…
Jeg tror imidlertid at de valgte sanksjonene åpenbart ville føre til motsanksjoner, og at disse blir mer katastrofale for Europa enn for Russland.
Russland sin økonomi skulle kryples sa de i februar… nå, 6 måneder senere ser det heller ut som panikk i Europa.

1 Like

Er det? Er vel bare et par som har holdt på litt med det, eller mener du generelt på forumet?

Synes det meste virker greit i politikk-tråden for tiden jeg, kanskje litt unyansert i blant, men helt ok?

Anyways de fleste er vel klar over at Steigan er russer-vennlig politisk og derfor ikke bør leses. Bortsett fra de 2-3 som virker å ha surret seg litt bort i en russisk verdensforståelse.

Ang. misnøye rundt energisituasjonen, så er det ikke til å unngå. Ingen i befolkningen har oversikt over krigen, så og si ingen har interesse av å sette seg inn i noe. Men det de ser er større strømregning og mindre penger, permitteringer, konkurser og artikler om industridød. Fler og fler får ikke økonomien til å gå opp. Er det en ting som engasjerer, så er det nedadgående tall på hver innbyggers bank konto, samt høyere priser på ukas kassalapp. Helt umulig å unngå.
Kommer misfornøyde borgere til å være pragmatiske? Nop, men de glemmer fort, så går nok bra i lengden, så lenge politikerne gir litt etter på det sentrale. Akkurat nå står de og lyver om det. Det funker ikke for å roe folket :confused:

1 Like

Det er derfor Russland sier at selv-sanksjonen de har av gass-salg til Europa først blir opphevet når sanksjonene mot dem er uten effekt.

Nei, for faen, de stoppet gassen til Europa fordi sanksjonene har veldig stor effekt på Russland. De får jo ikke produsert et våpen med nyere tech enn 1980. Som igjen gjør at de taper krigen mot Ukraina som får Nato-våpen produsert etter 1980.

Helt enig, men man bør da være klar over årsaken til energisituasjonen. Som er at Putin angrep Ukraina. Som igjen førte til vestlige sanksjoner mot Russland. Som gjorde at Russland, som allerede hadde skrudd til gasskranen skrudde den mer og mer igjen, til den nå er helt av.

3 Likes

Du kan telle opp landene og antall innbyggere fra de som ikke støtter Ukraina (eller ønsker å ta stilling til konflikten) Feks:
Kina, India, fleste afrikanske og arabiske land, Brasil, etc etc. Tror du virkelig Russland ikke får tak i et moderne fly de neste årene?

1 Like

Det finnes bare ett land på denne listen som produserer tech av den typen Russland trenger og det er Kina. Kina har ikke solgt en eneste ting som Russland kan bruke i krigen mot Ukraina. Resten av landene på listen er land som har kjøpt russisk militær tech.

… Kanskje Kina selger militært utstyr til Kina etter at Russland har tapt krigen mot Ukraina? Jeg tviler. Kina ønsker seg ikke noe sterkt Russland.

Russland har også kjøpt alt av high-tech stuff fra vesten, ikke Kina, fordi de ikke stoler på Kina. Joda, de har masse fine avtaler og greier, men Russland vil ikke sette seg i den posisjonen at de er avhengige av Kina.

5 Likes

Russland er totally FUCKED i mange mange år fremover. Å tro noe annet er en total desillusjon som kan spores i stor grad tilbake til russisk propaganda.

Just saying…

2 Likes

Kina trenger energi og gjør hva som passer de bare de får betalt, som feks videreselge nye fly.

Helt enig med deg Christian! Noe av det kvalmeste jeg har sett på veldig veldig lenge er den ublu støtten til Russland og Putin som har kommet etter invasjonen! Til og med værre enn det EVIGE anti vaxxer gnålet under pandemien!

Noen mennesker er bare nødt til å være på feil side av historien, liksom uansett hva det gjelder…

Men også enig i at medisinen ikke er sensur og banning. Åpen og god diskusjon samt å henge dem ut som de idiotiske svina de er, er løsningen :grinning:

5 Likes

Kina betaler Russland med penger. Russland har en stor handelspartner igjen, det er Kina. Kina dikterer vilkårene for den avtalen.

Kina kjøper ikke fly av andre, de lager dem selv. Jeg har sett ingen tegn til at de har tenkt å selge disse til Russland.

Kina gjør forresten ikke hva som passer dem. De og USA har et gjensidig avhengighetsforhold. De vil derfor ikke hisse på seg USA.

2 Likes

Det er jo helt feil! Kina har gang på gang vist at de backer ut når det blir satt hardt mot hardt. Enten når det gjelder militært eller handel/sanksjoner.

De er livredde for å bli svartelistet selv og har et vell av interne utfordringer å hanskes med.

Da må du heller lese det jeg skriver. Eller få med det nyheter fra resten av Europa så du ser energikrisen som holder på å kverke hele industrien

At Europa muligens blir mer skadelidende enn Russland…. Er alt det jeg har sagt!

2 Likes

Blir bra forum å kalle alle som er uenig med deg for Putinelskere som driver med Russland-propaganda :grinning:

Bare så jeg ikke misforstår deg her: Du mener vel ikke at de som kritiserer våre myndigheters strømpolitikk støtter Russland og Putin??

1 Like