Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Ja, og det er så feil som det kan få blitt.

Europa går en tøff vinter i møte. Men Europa har massevis av alternativer for å fikse dette om de/vi bare vil. Dette er en midlertidig ubehagelighet

Russland er rævkjørt tilbake til et 3. verdens u-land. Sovjetisk storhet har ALDRI vært lengre unna…

Og det er nettopp slike idiot påstander som du kommer med her som kvalifiserer til å bli satt i båsen som lurt av russiske propaganda!

2 Likes

Dette er det du skrev, ganske i klar favør Russland.

I praksis, så er jo situasjonen ikke god i Europa. Det er jeg helt med på. Det går mot resesjon og i USA så har det allerede vært to kvartaler med negativ vekst.

I Russland, så får du nå ikke kjøpt nye biler med airbag eller ABS bremser. Dette er nå lovlig å selge i Russland igjen da. Du får ikke kjøpt x86 datamaskiner. Du får ikke kjøpt windows eller Apple produkter. Nybilsalget i Russland er ned noe sånt som 90%. Innenlandsøkonomien i Russland er knust.

Kort sagt, Russland som stat klarer seg fint i noen år til. Men hovedpoenget med sanksjonene er jo for å få Russland til å tape krigen. Noe de effektivt gjør. Russland har satt inn tanks fra 1961 etterhvert som de nyere har blitt ødelagt og de ikke kan produsere mer.

… Det blir litt som Norge, hvis vi hadde kommet under tilsvarende sanksjoner, vi kunne levd på oljefondet som eneste inntektskilde for staten i 6-7 år…

2 Likes

Jeg er sur på AP og Støre for 3 ting:
-De ødelegger norsk helse-sektor nå, og nesten ingen setter fokus på det. Kommer til å føre til at blant annet 9000 norske barn får sen, feil eller ingen hjelp fra 2024.
-De har sittet tafatt i lang tid og sett på utviklingen i strøm-markedet uten å gjøre noe. Det er for dårlig når situasjonen har vært ganske avklart. Høyre kom med sin plan des. 2021. Så sitter de samtidig og sier at “ingen kunne forutsett dette” i august i år…
-Støre har vist seg som hykler for mange ganger på vanlige regler alle må følge. Jeg klarer ikke respektere sånne folk.

Utover det er det for så vidt greit, men de har mye norskt barneblod på hendene de ikke selv er klar over engang, selv om de får klare beskjeder fra fagmiljøet. Som vi kommer til å få rapporter om i 2026+ og enkelt kan unngås nå.

Er også alltid redd for at de har glemt kalkulatoren hjemme når de kommer med noe som har med økonomien å gjøre :confused: Er ikke bra å ha et sånt styre.

Hater forøvrig Putin og Xi Jinping, og alle deres partifeller, støttespillere og medhjelpere. De har mer blod på hendene enn de fleste som lever i dag.

3 Likes

Jeg skriver ikke i favør av Russland!
Jeg skriver at Europa i vinter blir mer skadelidende enn Russland. Det er den triste sannsynlighet. Når Europa/usa valgte sanksjonene må de selvfølgelig tenkt på konsekvenser og da er konsekvensene vesentlig reduksjon av livskvalitet og massekonkurser i hele Europa.

Er det så vanskelig å forstå?

4 Likes

Relativt sett kanskje, men Russland startet på et mye lavere nivå enn Europa. Landet var allerede et U-land før krigen.

1 Like

Ja, et ekkokammer hadde vært fint. Sånn som kommentarfeltet NRK hadde… nå er det dødt.

2 Likes

På veldig kort sikt vil Europa åpenbart bli skadelidende. Krig koster. Og man skal prise seg lykkelig for å slippe å betale med menneskeliv. Ukraina er ikke akkurat like heldig.

Russland derimot jobber iherdig for å bli et Nord-Korea versjon light. Og ser ut til å lykkes stadig bedre. Heldigvis.

4 Likes

Mener du på ramme alvor at Europa skulle latt Ukraina bære krigens kostnader helt mutters alene? Uten å prøve svekke Russlands muligheter til å eskalere krigføringen?

2 Likes

Hvis du leser linken over, så er jo greia at i vesten så skriker man etter 5-10% nedgang, mens i Russland så biter man bare tenna sammen selv om nedgangen er 20-30%.

Det her er verre enn vesten har det for å si det sånn :stuck_out_tongue:

3 Likes

For every one percent unemployment goes up, 40,000 people die - The Backbencher

Blir nok ikke en fin vinter i områdene uten krig heller, just saying. Tallene betyr mye.

The BBC fact check team found that the answer is unclear as to the exact ratio of deaths to unemployment, but there was a correlation between the two.

3 Likes

Oppvarming og strøm er ganske grunnleggende på maslows behovspyramide

4 Likes

Vel… Det var det med ytringsfrihet og politisk forfølgelse osv. da :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Ja, du hadde nok fått besøk av FSB hadde du kommet med tilsvarende kritikk av Putin. :stuck_out_tongue:

1 Like

Så kan man diskutere om det er krigen som skal ha mesteparten av skylden eller EUs sårbarhet på energifronten.

2 Likes

Jeg skal i hvert fall bidra positivt med (enda mer) selvsensur framover. Oppfordrer alle til det samme. Det blir bra. Så håper jeg forumeier og moderatorer også tar grep og bannlyser noen flere brukere som har feil meninger. Sånn kan vi ikke ha det.

1 Like

EUs motvillighet til å bygge ut atomkraft etter Fukushima er roten til alt ondt i verden i dag. :smiley:

2 Likes

Nei, jeg mener ikke det. Men Europa har satt seg selv i en håpløs underlegen posisjon mtp energi

Kanskje de kunne ha valgt andre sanksjoner som knuste Russland når de var mindre sårbare for å bli knust selv?

Det hadde vært greit om Europas energikrise kun kunne skyldes på Russland og krigen i Ukraina.
Da hadde nok de fleste støttet sanksjonene på tross av påfølgende høye strømregninger.
Poenget er at mye av denne krisen er Europa selv skyld i gjennom feilslått energipolitikk. Først gjorde man seg alt for avhengig av et suspekt Russland. Deretter avvikler man sin egen energiforsyning ved å stenge av atomkraftverk, lenge før de nødvendige grønne alternativer er på plass.
Når det gjelder Norge, så har vi koblet oss til Europeisk strømpris helt unødvendig!

6 Likes

Nei. Vi må være sauer alle sammen. Mkay? Feil meninger skal straffes og støtes ut.
Ikke engang fakta skal på bordet hvis det er feil mening. Alright?

Takk.

1 Like