Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Denne gir ingen mening. Overhodet. Skulle man latt Russland få fortsette å levere 40% av EUs gassetterspørsel for å beskytte sine egne innbyggere og samtidig fylt opp Russlands krigskasse til nye høyder? Selvsagt har EU gått på en gigablemme, men sånn er det.

De allierte gikk på blemmer forut for andre verdenskrig også. Som kostet dyrt i ettertid. Men det betyr ikke at man lar fienden få fritt spillerom når alvoret kommer for en dag. Den gang som nå.

3 Likes

Mener du på ramme alvor at man ikke skal støtte sanksjonene fordi skylden ikke ligger utelukkende på Russland og man selv får lide økonomisk? Selv når alternativet er å styrke den russiske økonomien så kraftig at de kan fortsette krigføringen i Europas bakgård herfra til evigheten?

3 Likes

Kunne ikke Tyskland umiddelbart gitt signaler om å fortsette/gjenåpne atomkraften?

2 Likes

Det blir uansett en intern anliggenhet og har ingen ting med sanksjonene å gjøre. Selvsagt burde de sett skriften på veggen langt tidligere.

1 Like

Avhengighetsforholdet til et land har vel noe å si med sanksjoner? (eller hvordan motsanksjoner slår til tilbake)

Nei, da har jeg nok uttrykt meg feil! Selvsagt støtter jeg sanksjonene fullt ut!

Det jeg mente å belyse, var at man må ikke vurdere de høye strømpriser kun som et nødvendig offer for å støtte sanksjonene. Vi kunne m.a.o. kuttet ut gassavhengigheten fra Russland uten at de ville fått så store konsekvenser som i dag, dersom Europeiske politikere hadde handlet litt klokere.

Jeg vil uansett IKKE støtte at vi nå skal få tilbake bedre energiforsyning ved å lempe på sanksjonene mot Russland. F.eks. har Norge store muligheter til å dempe prisnivået på strøm ved å frikoble seg fra Europeiske priser. Dette er grundig belyst i mange innlegg her.

4 Likes

Ikke for om sanksjonene skal igangsettes og videreføres eller ikke (foruten for de som setter seg selv først i alle slags situasjoner, selv når det er krig i Europa). Men for egen sårbarhet mtp på sanksjonene så vil det åpenbart ha stor betydning.

Jeg er enig i noe av det du skriver - men om du fremskriver strømpriser med den byggingen som er av fornybar så vil Europa om få år ha svært lav strømpris i perioder med overproduksjon. Da er vi klar til å ta i mot det vi kan få. FÅ. NESTEN GRATIS. DEILIG.

Vi har en kjemperessurs i dette landet og det er den regulerbare vannkraften. Europa må bygge så mye uregulerbar at det kan bli overproduksjon og priskollaps hver eneste dag om man ikke finner en nødbruk for bruk av energien (hydrogen eller helst termisk lagring for industri f.eks.). Vi kan bytte vår dyrebare vannkraft mot deres varer som de må gi bort. Det er få år til det blir slik.

Poenget med kablene er ikke å eksportere et overskudd men å unngå at vann går i overløp og også kunne kjøpe billig og selge dyrt. Helt fornuftig tankegang. Så vi burde lovfestet og regulert handelen til å oppnå nettopp dette:

  • import ved underskudd og lav fyllingsgrad
  • eksport ved overskudd og høy fyllingsgrad
  • normalt netto 0 målt over et år hvor man har normal fyllingsgrad

Det er kommuner og stat som eier vannkraften. Det er ingen ting galt med at de skal få betalt for det som varen er verd. Man kan ikke selge gull til prisen av gråstein og komme godt fra det - det forstår nok de fleste. Vannkraften er gull.

6 Likes

Tjah, ikke helt de ønsker å importere underskuddet sitt fra landene ved siden av. Det har de økonomi til. De burde også trå til og øke det de kan av sin innenlandske energiproduksjon.

Ved normal fyllingsgrad, så har Norge type 10-15 TWh energi å eksportere. Det siste punktet blir da litt rart.

Jeg tenker noe slikt ville vært dekkende:

  • nettoimport ved underskudd og lav fyllingsgrad
  • nettoeksport ved overskudd og høy fyllingsgrad

Norge må gjerne kjøpe/selge strøm hele tiden, så vi kan fungere som et batteri. Den er jeg helt med på. Det er noe vi vil tjene godt på.

1 Like

Vi dekket vel behovet for fleksibilitet ved det antallet kabler vi hadde for noe år siden?

Skulle folket i Sør-Norge jublet over at vi selger gull, måtte de vel til fulle blitt kompensert for egne negative konsekvenser? Hadde alle fått refundert det de betaler i merpris til det offentlige for strømmen, som følge av disse politiske valg, hadde saken vært en helt annen. Da kunne stat og kraftkommuner levd godt på de inntekter de fikk fra salget til utlandet uten at egen befolkning måtte lide for det. Hva hjelper det med store offentlige inntekter, dersom folket lider og bedrifter går konkurs? Mye av Norsk industri er jo tuftet på muligheten til billig strøm.

Dersom balansen i kraftproduksjon hadde vært slik du beskriver som en mulig fremtid, hadde jo saken vært en helt annen. Da kunne større muligheter for kraftutveksling mellom Norge og Europa virkelig kunnet bidra til positive synergi for alle parter. Vi får bare håpe at den virkeligheten kommer en dag…
Poenget er at slik er det ikke i dag, og dermed har man bygget ut kabelnettet for stort og for tidlig. Vi bidrar nå kun til en svært liten del av Europas behov, men importerer likevel de Europeiske priser.

Det er Tyskland og England som ligger an til å få mest overproduksjon, så der er logikken. Bedre å handle uten mellommann.

2 Likes

Det jeg tror farger diskusjonen litt mellom de ulike “fraksjonene”, men som ingen har snakket om er følgende:

De som støtter sanksjonene ser mest på situasjonen og tenker at den er til å leve med for oss og virker. Derfor er det lys i tunellen og om krigen vinnes vil ting gå tilbake mot normalen.

Mens den andre “fraksjonen” ser situasjonen nå og tenker at den vil bli mye værre neste året . Fordi krigen varer og varer så kommer effekten av energikrisen nærmere og nærmere og man ser kanskje for seg massive konkurser, stor arbeidsledighet, tvangssalg av hjem og mye vanskeligere kår enn vi har nå. Og derfor spør seg om sanksjonene er verdt det.

Selv tenker jeg at det ikke betyr noe hva jeg mener, og dette bestemmes langt over hodene på både oss og våre politikere. Så jeg tenker ikke så mye på det. Alt jeg vil er at Ukraina skal vinne krigen så raskt som mulig uten at vi ruinerer våre stater samtidig som vanlige folk har råd til å unne seg litt.

6 Likes

Ja akkurat. Det er jo det jeg har skrevet hele tiden.

Gasstilførselen tok seg ikke opp etter covid. Så en del av effekten er villet skjult. Nesten så man kan tro at Russerne slapp løs covid. Dere hørte det her først.

1 Like

xD Dummeste jeg har hørt på lenge. De gikk inn i Ukraina i 2014, situasjonen og planene fra deres side startet lenge før covid kom.

Det vi vet at Russland har gjort er å forsøke å utnytte situasjonen ved å spre akkurat den “nyheten” så morsomt du sier de står bak xD: Russian bots are exploiting the coronavirus crisis to run a dangerous disinformation campaign (scroll.in)

3 Likes

Får nå se akkurat hvor vellykket de to offensivene til Ukraina blir, men som det ser ut nå, så mener jeg krigen vil være over innen 12 måneder.

Om ting går tilbake til normalen er jeg langt mindre sikker på. Kommer sanksjonene mot Russland til å løftes og i så fall, hvor mye? Kommer Russland til å eksportere gass til EU igjen? Kommer EU til å ville kjøpe russisk gass igjen? Mye kommer an på hvordan krigen avsluttes.

EDIT en ikke for mye :stuck_out_tongue:

Denne andre fraksjonens tankegang er i så tilfelle så egoistisk kvalmende at man kan bli målløs av langt mindre. Over 400 000 amerikanere ofret sitt liv for å få en slutt på andre verdenskrig. En krig som aldri truet USA. Mer enn 50 000 døde under første verdenskrig. Som heller ikke truet fastlands-USA.

I Europa anno 2022 finnes det altså større fraksjoner som vil gi Russland fritt økonomisk spillerom i bytte mot å få tilbake en økonomisk ubekymret hverdag for seg og sine. Til tross for at det herjer en krig i et naboland. En krig hvor mer enn 5000 sivile har blitt drept på et halvt år.

Man skulle sannelig ikke tro at det kun var 77 år siden at Norge og Europa fikk sin frihet tilbake. En krig og en frihet som kostet et tosifret antall milioner allierte livet.

Det er dessverre litt for lett å skjønne at motstandshelter som Ragnar Ulstein stod på til siste slutt for å gjøre mantraet om å aldri ta friheten for gitt så levende aktuelt som overhodet mulig. Vi er oss selv nærmest mer enn noen gang før.

7 Likes

Greia er vel å stoppe titusener fra å dø i vinter, ikke “økonomisk ubekymret hverdag”.