Synes det er rørende hvordan media tar ansvar for å forklare oss hvor lite nedbør det har falt i sør-Norge, og at det er det som er grunnen til de høye prisene (og ikke utenlandskablene).
Har ikke vært verre på 21 år !! Står svart på hvitt det.
"– Det er bare to tidligere år vi har observert mindre nedbør de siste 30 årene, sier klimaforsker Hans Olav Hygen ved Meteorologisk institutt i en pressemelding.
– Det var i 2003 og 1996 på Sørlandet, og i 1996 og 1991 på Østlandet."
Mao, “spettet” må jo være avkledd når han påstod at det ikke hadde regnet uvanlig lite.
Jeg ble derfor litt nysgjerrig, og tok en liten sveip innom de som faktisk måler mengde av vann som ender i magasinene, og det er verken TV2, NRK, Aftenposten og heller Forskning.no som siterer det de “husker”.
Sjekker vi på NVE så ser vi kilden til informasjonen om at det ikke har regnet så lite på 21 år.
To av de fem hydrologiske regionene legger bak seg et tørt år. Det gjelder Sørlandet med Agder fylke og Østlandet som omfatter Viken, Oslo, Innlandet samt Vestfold og Telemark. Disse områdene sammenfaller i all hovedsak med prisområde NO1 og NO2.
– Begge regionene utpeker seg som tørre, og begge legger bak seg det 21. tørreste hydrologiske året som er observert i en serie på 121 år, sier Hans Olav Hygen, klimaforsker ved Meteorologisk institutt. "
Aha!, det er ikke det tørreste året på 21 år, det 20 år av 121 år i en måleserie siden år 1901
som har vært tørrere.
Jeg vil påstå at det er stor forskjell på hvordan denne opplysningen reelt sett er, og hvordan den blir “oversatt” i media.
Faktum er at 20 år over en periode på 121 år betyr i praksis hver 6. år, mens når man både, vrir på fakta, og vinkler det som “tørreste på 21 år”, gir det inntrykk at det bare er så tørt hvert 21. år.
Hvorfor føler seriøse media ansvar for å vinkle informasjon på denne måten? Noen som vet hvordan de tenker??
Jeg er ikke i tvil om at nyheten, slik den oppfattes av de som leser TV2-nyheter, NRK-nyheter og Aftenposten er mer på “utenfor 2 standard avvik”, selv om realitetene er at det ikke har uvanlig tørt. Er noe som skjer hvert 6. år uvanlig? Så uvanlig at det er grunnen til at flerårsmagasin er tømt?