Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Ingen har likevel giddet å rette på det, alle har lest det de ønsker å lese, og som passer best til ens agenda.

Vinklingen er ikke unik, bare sjekk hvordan isforholdene i arktisk beskrives, akkurat på samme måten. Eksemplifisert med siste månedsavlesning.

https://nsidc.org/arcticseaicenews/

“Average Arctic sea ice extent for August 2022 was 5.99 million square kilometers (2.31 million square miles), ranking thirteenth lowest in the satellite record”

Satelittmålingene det snakkes om er registreringer siden 1979, sånn sett er “13. lavest” i en serie på 47 år ganske lavt, men kanskje ikke helt krise? Eller særdeles uvanlig?

Men når man snakker om " xx. lavest" så høres det ut som en rekord av et eller annet slag i de flestes ører.

Og det som er verre er at når NRK, TV2 og Aftenposten “fakta-sjekker” Spetalen så er det det inntrykket som fester seg.
Like irriterende som når Dagbaldet og VG setter seg til overdommer og gir Støre terningkast 6 i strømdebatten.

6 Likes

Nedbørsmønster fra siste 121 år har ingen betydning for dagens nedbør, da det preges av tidsaktuelle værsystemer som endres av global oppvarming.

At det var mye nedbør i 2020 har heller ingen betydning for dagens magasinfylling. Det er tross alt ikke sånn at man tenker man skal la være å produsere strøm når det regner mye for å sikre seg om det ikke skulle regne neste år.

Hvorfor ikke spør man seg kanskje, og svaret er enkelt. Man modulere tenkte scenarioer, og produserer på bakgrunn av forventet nedbør baser på tall fra tidligere år, pluss at man inkluderer faktiske priser man kan selge strømmen for.

Morsomt at du skriver "At det var mye nedbør i 2020 har heller ingen betydning for dagens magasinfylling. Det er tross alt ikke sånn at man tenker man skal la være å produsere strøm når det regner mye for å sikre seg om det ikke skulle regne neste år." Floppen, for akkurat slik tenker kraftprodusentene. Hvordan er det mulig å tømme et flerårsmagasin da det skvulpet over for 2 år siden?

Jeg har sitert meg selv fra 24. juni 2022 over, for det viser at kraftprodusentene heller ikke tenker noen måneder fremover heller, mtp risikostyring. Verken et uvanlig eller utenkelig scenario jeg skisserte ved sanktanstider.

Strategien er er å krysse fingeren for at det kommer masse regn til høsten, slik som det var i fjor da det regnet noe vanvittig i oktober, 240% av normalen i oktober på vestlandet, alternativt skylde på været (og Putin).

4 Likes

Kraftprodusentene baserer seg selvsagt på snittet av normal nedbørsmengde de siste årene. Hva skulle de ellers basere det på? Skal de gjette?

Du sier nedbørsmengden var 240% over normalen i oktober i fjor på Vestlandet. Snakker du da om magasinfylling, eller går du i samme fella som Spetalen, som tror at det er automatikk i at når det regner mye i Bergen by så fylles magasinene inne på fjellet opp?

I 2021 var det en helt ekstraordinær fylling i magasinene på høsten, i en periode hvor det normalen er at fyllingsgraden i N05 (vestlandet) går fra 83,1% til 84,6% (uke 37 til uke 43), dvs en økning 1,5% så gikk fyllingsgraden fra 55,5% til 68,7%, dvs en økning på 13,2%.

Mao en økning i vannmagasinene som var 9 ganger normalt det man har i perioden.

Det normale for Norge i samme tidsperiode (høst, uke 37 til 43) er en tapping på 3%-poeng, mens det var en økning på 9%-poeng, altså en mer-fylling i den perioden på 12% poeng, eller ca 10Twh timer. Til sammenligning bruker den norske husholdningen 40 TWh i løpet av et år.

Mao det regnet ut over det man kunne forvente som normalt den høsten som tilsvarer kvartparten av de norske husholdningers årsforbruk. Så ja det regnet mye i Bergen i fjor høst, men det usedvanlige i fjor høst var hvor mye magasinenene fylte seg på Vestlandet , og i hele Norge, tross rekord-priser, den gang og selvsagt godt med eksport av kraft samtidig med at magasinene fyltes i rekordfart…

5 Likes

Gikk Spetalen i den fellen? Hvorfor sier du det??

3 Likes

Om du svarer på spørsmålet mitt så skal jeg svare på ditt :slight_smile:

Hæ? Jeg svarte med konkrete tall og statistikk. Hvis du ser på det du har skrevet så stod det et spørsmålstegn etter følgende fra deg:

Jeg viste at vannmagsinene ble fylt opp, og at det regnet masse i Bergen.
Forøvrig er nok korrelasjonen bedre enn 0,9, med masse regn i Bergen og fylling av N05, så det er nok bortimot en automatikk i at når det regner masse i Bergen så fylles N05 opp.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Der kom RME inn i bildet…

9 Likes

Yes, we are totally f@cked

1 Like

2 Likes

Er ikke så aktiv på de trådene som ikke er selskapsrelatert og mulig dette er feil tråd, men da får innlegget flyttes til korrekt i tilfelle.

Mye prat om strøm og kostnader forbundet til dette, hvor ille det har blitt for mange og værre skal det nok uten tvil bli, nok om det.
Det fantastiske med dagens strømstøtteordning for husholdninger er at ALLE mottar støtte, også de med fastprisavtale under 87,5 øre inkl.mva.

Mens de fleste husholdninger må redusere sitt forbruk, ikke fordi de vil, men faktisk fordi de MÅ så sitter det noen prosenter av befolkningen og høster ekstreme inntekter på strømstøtteordningen.
Flere av disse kan ha gjort eller kommer til å gjøre dagens ordning til en ny inntektskilde, rett og slett betalt av staten dersom man bruker mest mulig strøm.
Sannheten er nemlig den, at jo mer strøm man bruker jo mer får man utbetalt i måneden, genialt? Ja, helt genialt.
Dette er en hån og en skam av dimensjoner, det værste er ikke at dette smutthullet har vært der og nå er blitt oppdaget, det værste er at hullet ikke tettes!

Jeg fikk nettopp faktura fra min kraft leverandør, pålydende NOK 650,09.- for 1511,828 Kwh. Dagen etter fikk jeg oppgjøret fra nettleverandøren, pålydende en tilgode giro på NOK 4,654,43.
Sum summarum har undertegnede fått utbetalt NOK 4,004.- for å bruke 1511 kwh.

Hvordan i svarte helvete er dette mulig i Norge i 2022?

Så kjører man på, ødsler så mye strøm som man kan inntil 5000 kwh gitt dagens ca pris på 3-400 øre så vil man de neste 5 årene dra inn ca. 900,000. Dette altså mens deler av befolkningen gjør hva de kan for å spare for i det hele tatt kunne betale sine strøm regninger.
Øker prisen til 6-800 øre snakker vi nesten 2 mill på 5 år.

Mange tenker sikkert, hvorfor er du så dum Roger og skriver dette?
Dette smutthullet er ikke lenger en godt bevart hemmelighet, folk med slike ordninger har for lengst gått til media og skrytt av det, spørsmålet er da når det er kjent, hvorfor snøres ikke denne sekken igjen?

Jeg vet ikke årsaken, men enkelte politikere er alltid så opptatt av å ta fatt i slikt, men mulig at de selv sitter med gunstige fastprisavtaler og derav lar man det ligge.

15 Likes

Dette er jo ikke et stort problem i form av kroner og øre i støtte, men signaleffekten er skrekkelig.
Helt forståelig bieffekt av et raskt effektuert hastetiltak, men som du skriver, noe så vanvittig provoserende og uforståelig nå som det har vært god tid til å pusse på ordningen.

4 Likes

Jeg har ikke fått noe tilgode noe som helst. Jeg har forbruk og nettleie på samme faktura, ingenting om støtte eller tilgode.
Jeg bruker ekstremt lite strøm da, det meste går til nettleie og moms og div, men dyrere enn noensinne. Sier du at jeg må sette igang å bruke masse strøm for å få noe?

Det jeg sier er at de som har fastprisavtale under 87,5 øre inkl mva får strømstøtte på samme måte som de som ikke har lav fastprisavtale.

Du bor ikke tilfeldigvis på et gardsbruk? Da får du i tilfelle ikke såvidt jeg vet.

1 Like

Med tanke på at årets høst vel er dårligere enn vanlig pga mangel på gjødsel, så er det jo idiotisk.

Bra med korn i Russland?

Jeg har spot pris. uansett høres det ut som om man blir straffet for å spare hardt…

Jeg har spart hardt siste 12 mnd., og fått redusert både forbruk og regning i forhold til året før (gjelder alle siste 12 mnd). Føltes ikke som straff for meg…

3 Likes

Ganske vilt, ja…
Man får ikke akkurat incentiv for å spare på strømmen, som jo er “så viktig” når vi har en slik energimangel.
Maxpris på strømmen hadde truffet mye bedre, men det har det vel gått prestisje i nå ettersom det allerede er nedstemt av dagens regjering + høyre i stortinget… :smirk:

4 Likes