Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Er vel ikke så enkelt å gjøre noe med dette? Da strømstøtten går gjennom nettselskapet, det spiller jo ingen rolle hvilken privat strømavtale man har, man får jo støtte uansett hvilken strømavtale man har sålenge spotprisen er over 87 øre… koster vel mer å tette dette hullet enn å bare la det være

Kan ikke være et problem å skaffe til veie oversikt over alle avtaler gjort under 87,5 øre.

1 Like

Spiller ikke noen rolle om fastpris er under 0,87 vel? Du får jo strømstøtte basert på gjennomsnitt spotpris i ditt område. Hva slags avtale du har er av mindre betydning. Kan staten kreve innsyn i dine private avtaler? Hva hvis spotprisen synker under din fastpris, skal staten da dekke tapet ditt?

Det er svært få som har fastprisavtaler. De få det gjelder har ingenting å si hverken for norsk økonomi eller strømforbruk. Synes det blir feil å straffe dem som har sikret seg med fastpris.
Tror det er få av dem som prøver å tjene kr på å øke forbruket.
Vi må ikke la misunnelse forstyrre fornuft.

Jeg har selv 5 års binding på 42øre, både i hytter og hus, men sparer på strømmen som alle andre.

3 Likes

Nei, men de trenger heller ikke betale oss for å bruke strøm? Den synes jeg er for drøy. Har fastpris et par måneder til.

5 Likes

Det koster å lage 100% treffsikre modeller også.
Da ville maxpris vært bedre, likt for alle.
Nå lærer folk, både å forsikre bil, hus, gjeld og strøm :blush:

Norge har vært et land der «alle» har hørt at flytende rente og spotpris er fornuftig.
Det er bare bullshit. Det er når skaden oppstår man trenger forsikring.
Alle bør lære å sikre seg

6 Likes

Jeg har 33 øre.
Ikke snakk om å straffe @bamse , fastprisavtalen er inscentiv nok tenker jeg, man skal ikke ha et lass med strømstøtte i tillegg, blir helt feil i mitt hode så lenge støtten slår inn over 87,5 øre.

Og jo, selvsagt spekuleres det grovt i å utnytte denne avtalen :joy:
Det trenger du ikke lure på.

5 Likes

Selvsagt ville det vært riktig, enig.

3 Likes

Strømprisene gir ekstra penger til statskassa, også som moms. Det blir akkurat som en skatteøkning.
Så babler venstresiden om skatteøkninger i tillegg. Sprøtt :crazy_face:
Kommer konkursbølge til vinteren.

4 Likes

Skal vi makspris på mangelvarer? Hva skjer da til våren når magasinet er tomt? Bare å skru av da…

1 Like

Det må bli forbudt å eksportere strøm under en minste-vannmengde.
Å selge strøm når vi har for lite er like dumt som å selge det siste brødet når du er sulten.

5 Likes

Strøm er ingen mangelvare her til lands, men med åpne sluser til utlandet har de satt oss i denne situasjonen.
Og skal Norge være solidarisk utover det som kan forventes er det bare rimelig at staten dekker den merkostnaden og ikke folket.

Noen må snart stikke fingern i jorda og kalle en spade for en spade nå.
For egen del bor jeg helt sørvest i landet.
Strømpriser, matvarepriser, stigende rente, alt treffer oss meget hardt.
Nord for Trondheim har man billig strøm, bor man østafor kan man i det minste reise over på harryhandel, det er vi også forhindret.
Med disse drivstoff prisene går man på tap allerede før svenskegrensen.

Og selv om de fleste av oss vil klare dette greit, så er mitt spørsmål, hvorfor skal vi betale 4000 i strøm i måneden når 2000 hadde vært mer enn nok?

9 Likes

Joda, uten kablene hadde det jo ikke vært nødvendig med hverken strømstøtte eller makspris. Tror den ordningen vi har fungerer rimelig bra, så får vi heller tåle noen nye strøm millionærer i dette landet. Evt så kan man jo gi overkuddet til et godt formål hvis det gnager på samvittigheten

For all del, ikke de som har gunstige avtaler sin feil dette, men systemet som det oftest er.
Ære være alle som var smart/heldige nok til å inngå fastprisavtale, men for egen del må jeg bare si ift venner, famile og bekjente som ikke har det føles det ikke riktig at noen få av oss skal få utbetalt lassevis av tusenlapper hver mnd.
Men, det er nå meg.
Og alle med fastprisavtale på 50 øre og nedover går garantert i pluss med disse prisene, dersom noen sier noe annet er det løgn.

5 Likes

Ja systemet er langt fra perfekt, men det gjelder jo absolutt alt så hvorfor et par tusen i måneden ekstra gjør den store forskjellen skjønner jeg ikke helt. Noen har jo tjent enorme summer på å bo i Oslo et par år, eller kjørt elbil de kunne selge videre med god fortjeneste. Du vil ha vekk all fortjeneste på forbruk?

1 Like

Poenget er at jeg ser ikke rettferdigheten/riktigheten i å gi strømstøtte til de med strømprisavtale under 87,5 øre når strømstøtteavtalen skal dekke 90% av regningen for det over 87,5 øre.

Men, nå legger vi den diskusjonen død.
Årsaken til at jeg synes dette blir helt feil har selvsagt sammenheng med at dette utnyttes til det fulle blant veldig mange og jeg kan ikke se at noen kan synes dette er riktig :grinning:

6 Likes

Fastpris burde hett inflasjonsforsikring heller, da hadde nok flere tegnet forsikring.

Jeg er helt enig i at denne delen av strømstøtten blir feil. Ordningen bør være slik at alle har et insentiv til å spare strøm.

4 Likes

De aller fleste har jo nettopp det, og det er jo bra, hvis alle hadde hatt fastpris hadde det ikke blitt noen strømstøtte. Ordningen er jo laget mtp hvordan strømmarkedet fungerer ikke hvordan det kunne vært

Hehe, ja, blir hvertall feil premiss når sannheten og realitetene er slik at “jo mer strøm du klarer å forbruke jo mer penger får du av staten”

Er jo aldeles på trynet.

3 Likes