Tja, jeg syntes “skattehullet” er helt greit å benytte seg av. Hvis du har forlatt Norge for mer enn 5 år siden så syntes jeg det er ok å ikke skatte til Norge lenger. Har å gjøre med EU og fli flyt av mennesker og kapital, som er en av pilarene for samarbeidet. Hvis skatteregimet i Norge er så søppel at man ikke ønsker å bo i landet når man eier store verdier så er det i utgangspunktet helt greit for min del.
Men det er også greit å tette det så lenge man forstår konsekvensene - det blir mye mer ugunstig å være bosatt i Norge kontra andre land hvis du ser en mulighet til å starte noe nytt som kan ha stor verdi i framtiden.
Dette “skattehullet” gjør at hvis du opparbeider deg store verdier i Norge så vil du - hvis du realiserer dette på ett eller annet tidspunkt før du dør - få formuen beskattet omtrent som inntekt. Noe du kan unngå ved å flytte til andre land. Og som du kan unngå hvis du arver slik jeg forstår reglene.
Så det nye “skattehullet” er at barn til rike folk må flytte ut av landet før de arver… ? For å … beskytte familiebedriften og verdiene og sikre bra langsiktig eierskap av norsk næringsliv?
Hvis man virkelig ønsker å ha en beskatning av formue man opparbeider seg som bosatt i Norge uansett når den realiseres - selv mange år etter at man forlater landet, så bør man umiddelbart innføre arveavgift på samme nivå.
Og arveavgift bør selvsagt gjelde fra første krone, og være samme sats uansett om du arver en formue i eiendom, bolig, eller børsnoterte selskaper. For vi bør ikke ha skattehull som kan utnyttes.
Ellers tror jeg at grunnen til at vi diskuterer formueskatt er at vi primært mener at formueskatt er årsaken til at man flytter, og denne skatteendringen er årsaken til at man flytter nå (og ikke neste år eller om 3 år). Og hvis man innfører arveavgift på samme nivå, så vil man se en haug med yngre mennesker som plutselig finner ut at de må forlate landet også - for å unngå å miste en tredjedel av verdiene. Kun fordi passer sier Norge og ikke Sveits.
… på ett eller annet tidspunkt bør man kanskje vurdere om det har noen verdi for samfunnet at norske bedrifter og norske verdier eies av nordmenn. Eller om vi ønsker ett system som gir enormt sterke incentiver for alle som skaper noe verdifullt å flytte ut av landet så raskt som mulig.
ps: min forståelse, jeg er ikke skatteekspert, og håper det er mange år til jeg arver noe