Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Lån og dobbelt utbytte i 2024 :muscle:

2 Likes

Er det jeg tenker, pumpe ut utbytte før nyttår av det som går og så ta igjen ekstra i 2024 :stuck_out_tongue:

1 Like

Bra politikk som bidrar fint til å senke inflasjonen tenker jeg vi sier. Nå har bedrifter alle incentiver til å senke prisene og nedprioritere profitt.

1 Like

Dette hadde jeg ikke tenkt på en gang :joy:

Honk honk :circus_tent: :earth_africa: :trumpet:

1 Like

"Ordningene antas å ville kunne hjelpe om lag 20 000 bedrifter ". Med andre ord blir vel det 150.000 i snitt de kan dele ut da. Virker veldig lavt ja.

2 Likes

150.000 kr til 5kr kwt blir 30.000 kwt! Det hjelper masse! :stuck_out_tongue:

2 Likes

Tror ikke regjeringen kunne kommet opp med noe som de ikke ville fått kritikk for.

4 Likes

de kunne i det minste prøvd

4 Likes

Har de ikke gjort det?

1 Like

Joda, men de kunne prøvd litt hardere.

Hva hjelper det at kun strømintensive virksomheter kan søke, hvis marginene fra før er så små at det er den økte strømkostnaden som velter lasset - strømintensiv eller ikke.

Hvordan beregningen foregår er jeg ikke sikker på
" Strømkomponenten av ordningen vil beregnes basert på kostnader for 1. oktober til og med 31. desember 2022, og ordningen vil åpne for søknader i løpet av november."

Betyr dette at beregningen utelater den kaldeste (og dyreste?) perioden?

1 Like

Hvis det er noen av de to som har endret mening, så er det nok Zelensky, ikke Yarosh. At Yarosh ble rådgiver for Zaluzhniy ble jeg klar over i begynnelsen av mars. Og jeg postet også sitat med lenke til en artikkel om det hos UAWire et par ganger, under det samme sitatet fra Yarosh som jeg har gjentatt her. Ser ingen grunn til å tro at han har lagt hele sin kritiske innstilling til Zelensky&Co bak seg.

Helt generelt er det fornuftig politikk å la kostnadsøkning føre til økte priser som man velter over på forbrukerne, og derfor gir incentiver til forbrukere å endre forbruksmønsteret i retning av varer som ikke får samme prisøkning.

Så HVIS man forventer langvarige høye strømpriser, over flere, gjerne ut hele tiåret, som er relativt logisk gitt situasjonen vi er i, så kan man spørre seg om ikke dette er relativt grei politikk. For å vri forbruk.

De som har bedrifter som ikke kan overleve høye strømpriser går konkurs, noe som fører til høyere arbeidsledighet og i teorien omstrukturering i retning av bedrifter og verdiskaping som ikke trenger like mye energi. Det har en periode med negative konsekvenser på veien for mange, selvsagt.

HVIS man forutsetter at vi er låst til høye strømpriser i lang tid og kobling til Tyskland og at vi ikke er tilbake til “normale” lave priser til våren osv, så er det helt grei politikk å si at staten ikke skal subsidiere bedrifter som ikke klarer å betale regningene under disse vilkårene. For dette er en realitet som kommer til å bli her i mange år framover.

Så har du det motsatte - du lar mange bedrifter gå konkurs “unødvendig” hvis dette er en kortvarig krise som er over om få måneder, og så angrer man på all verdiskapningen som har gått tapt.

Men nå har vi hatt en pandemi med massiv støtte til folk og næringsliv fordi vi “måtte” gjøre noe. Og så har vi en energikrise direkte etterpå hvor man “må” gi støtte … hvor mange år skal man anta at det er “unormale krisetider” før man begynner å behandle det som den nye normalen?

Det hadde ikke vært krise om Norge hadde forsøkt å gjøre mer nå, men - hvis vi får reelle problemer gjennom en kald vinter så kan dette være helt riktig politikk for å forberede oss på virkelige problemer framover.

Jeg håper folk som diskuterer politikk forstår at ting ikke er ille enda. Ting kan bli mye verre. Vi er i startfasen av en potensiell krise. Det KAN gå bra. Jeg sier ikke at det “må” gå til helvete, men at det er klart potensialet for at ting virkelig går dårlig framover. Om ikke i Norge, så i hele Europa noe som selvsagt har smitteeffekt hit. Og gitt den risikoen så syntes jeg egentlig ikke det regjeringen har valgt å gjøre her er så dumt. Det har klare negative konsekvenser, men de konsekvensene bør vi egentlig kunne leve med som en konsekvens av at vi har tatt andre valg tidligere (knytte oss til EU markedsmessig på elektrisitet, støtte Ukraina og sanksjonere Russland, etc.)

La oss håpe på en mild vinter med mange gode internasjonale nyheter :slight_smile:

8 Likes

Strømprisen er nå veldig høy fordi en tidligere billig kilde er blitt dyr. Denne kilden blir byttet ut hvis gassen fortsetter å være dyr.

Oil (residential fuel): It takes 0.0016 barrels to make 1 kWh. This includes the inefficiency of the conversion process.

Dette gir 625 kWh pr tønne. Det koster rundt 90$ for en tønne, eller 0,144$ for en kWh, eller ca 1,50 kr.

Da gir det i mine øyne mening å gi strømstøtte som i hvert fall dekker priser over ca 1,50 kr.

3 Likes

Ting tar tid?

Strømprisene var dyre i fjor høst. Man har antatt at de skal være svært dyre i hvert fall i 6 måneder. Når er man klare til å erstatte gass med andre energikilder? Desember i år eller 2027?

ps: gitt oljen de siste par årene og ustabilitet i verden ville jeg ikke antatt en stabil oljepris framover. Uten at jeg skal spå retning de neste ukene.

2 Likes

Å kalle det for “strømstøtte” til bedriftene er jo misvisende. Det bør heller kalles “refusjon”.
Først tjener staten ekstremt på strømsalg, siden de har koblet Norges strømpriser til Europa. Så er de bekymret over å gi noe av pengene tilbake til de bedrifter som har vært med å gjøre staten rik på strømmen, fordi de er redde for at noen skal få urettmessig stor støtte. Hvor bakvendt går det an å vinkle dette?
Først flår de deg, deretter skal du ligge på dine knær og takke for å få noen smuler tilbake av de pengene de har ranet deg for…

7 Likes

Tyskland driver å skal leie inn flytende oljefyrte strømkraftverk. Tipper slike skip har et par års byggetid. Dette blir typisk brukt i U-land.

Poenget er at det er ikke vits å bygge ned norsk næringsliv fordi vi skal ha 1-2 år med svært høye strømpriser. Det gir ingen mening.

Siden det rett og slett kan bli litt knapt med strøm i år, så gir det heller ikke mening å sette 50 øre som maksprisen. Noe tilsvarende det vi private har kunne fungert. Måtte bare ikke hatt idiotien med at de som hadde makspris ble betalt for å bruke strøm. (Jeg fikk 1,3kr betalt pr kwt jeg brukte i august. Skulle satt en panelovn ute på max, så kunne jeg dratt inn 6500 kr!)

2 Likes

Vi startet å få høye strømpriser for ett år siden. Jeg tror ikke det er over om ett år. 2 år? Mulig. Mer sannsynlig? Det varer i mange år tror jeg. Men det er ikke lett å forutse. Det er sikkert perioder med billig strøm innimellom.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-14/iea-trims-oil-demand-estimates-as-lockdowns-deepen-china-slide

Chinese oil demand will decline by 420,000 barrels a day, or 2.7%, this year in the first annual drop since a 1% retreat in 1990, the Paris-based adviser said. The pullback that year is the only previous retreat in IEA records dating back to 1984.

Det produseres for lite olje i verden. Det grønne skiftet osv. Men i år faller Kina sitt forbruk av olje for første gang siden 1990 - mye fordi de fortsatt driver med covid lockdowns.

USA har hevet ut olje fra sine strategiske reserver for å få ned bensinpriser og oljepris før mellomvalget.

Men dagens pris på olje skal være snittpris de neste årene og erstatte gass - så vi skal øke forbruket vesentlig? Det forutsetter vel egentlig en global depresjon, eller i hvert fall stygge resesjoner i store deler av verden de neste årene. Alternativt at man begynner prosessen med å hente opp mye mer olje og gass rundt i verden - noe som er en prosess som tar flere år.

2 Likes

Jeg må jo innrømme at jeg tror russisk gass kommer seg ut på verdensmarkedet igjen innen 1-2 år.

Det fordrer vel i tilfelle et regimeskifte først?

In China, the pipeline runs down the eastern side of the country, past the capital city of Beijing and down to Shanghai. The middle phase started operations in December 2020, and the final southern section is set to begin gas deliveries in 2025, state media said.

State-owned energy companies, Russia’s Gazprom and China National Petroleum Corp., have been building the pipeline for about eight years.

Det er ikke nok skip til å frakte den gassen. Det er mange år til den kan komme til Kina og andre steder i like stort omfang som til EU.

Så da forutsetter vi en slutt på krigen i Ukraina i løpet av relativt kort tid, og så forhandlinger i ettertid som tilsier at gassen kan sendes uhindret til EU.

1 Like