Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Jeg tror det bare er tull at ikke kraftintensiv industri som får pålegg om å stenge vil stenge.

De kan ikke akkurat sette de i gang uten at noen legger merke til det. Det tror jeg null på. Som idiotamatør.

2 Likes

Det vil man kunne oppdage med energimålere, gassmålere, ved IR fotografering og kontroll fra luften - på sattelittbilder osv. Muligetene er uante for å overvåke de største forbrukerne av energi.

1 Like

Jeg antar de har ansatte. Gi angiverdusør :slight_smile:

2 Likes

Interessant lesing rundt mulig fremtidig energiproduksjon.

Den nye atomkraften kan bli en katastrofe for oljeland som Norge | DN

1 Like

Lovte i går at jeg skulle gjøre “Skal prøve å gjøre litt research, men enig med deg; hvorfor er prisen såpass høy i Sør-Norge, når den er såpass lav i andre enden på hele kontinentet, og i Sverige.”

Og tror jeg har funnet ut av det, i alle et par-tre praktiske punkter, så kan man jo fra det spekulerer i om det er noe mer, og det vil jeg selvsagt også gjøre

Det første er rett frem, prisene settes så høyt at det blir minst mulig kjøpere av strøm.
Dernest er det nok også en del kapasitetsbegrensninger internt i Sør-Norge, slik at når de store produsentene, flerårsmagasiner etc, skal spare på vannet sitt (mener at jeg har lest at sist uke så stor disse for knapt 2% av totale produksjonen) så drar det opp prisene.

Og det siste er det meste interessante, beskrevet i artikkel fra i 5. juni 2021:

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/yRaPeA/kan-aapne-for-loennsom-havvind-tidligere-soer-norge-kan-faa-svaert-dyr-stroem

"Den siste tidens høye strømpriser i Sør-Norge kan bli mer vanlige fremover, ifølge analytiker Sigbjørn Seland i Storm Geo.

– Det ligger an til høyere strømpriser i Sør-Norge fremover, sier Seland til E24.

Årsaken er at svenskene begrenser kapasiteten i strømnettet. Samtidig får Norge nye utenlandskabler som kobler oss tettere til Europa, det blir full stans i å bygge vindkraft på land, og samtidig ventes strømforbruket i industrien å øke."

I fjor i juni hadde prisene begynt å øke da Tyskland-kabelen åpnet 27. mai 2021, så at prisene skulle øke pga eksportkabelen, har vi i ettertid fått grundig erfart.
Det neste punktet er litt mer vanskelig å få øye på, men det ser ut til at vi nå får mer erfaring med det også, dessverre. I dag er prisen på sørnorsk kraft 257 øre, mens den er 50 øre i Sverige…
(i Danmark og Tyskland er den 70 øre og i Nederland er den 100 øre.)

Og hvorfor begrenser svenskene kapasiteten i strømnettet, jo det står i samme artikkel:

*"Forventningen om dyrere strøm avhenger av at Sverige fortsetter å begrense strømflyten fordi de sliter med ustabilt nett. *

Av faktorene Seland nevner er det kanskje størst usikkerhet om det svenske kraftnettet. Nettoperatøren Svenska Kraftnät har de siste ukene strupet strømflyten fra det sentrale Sverige til Østlandet.

Svenskene sliter ifølge Montel med å holde nettet stabilt etter å ha faset ut reaktorer på Ringhals-kraftverket, og på grunn av økende flyt mellom øst og vest gjennom prisområdet SE3.

Det er usikkert når svenskene vil kunne klare å få et mer stabilt nett.

– Svenska Kraftnät sliter med at nettet stresses etter at kjernekraften er bygget ned og det er bygget ut mye vindkraft i nord. Da flyter det mindre kraft inn til Sør-Norge, og prisene i hele Sør-Norge blir løftet til et høyt nivå, sier Seland.

Så der har vi det, svensk vindkraft hjelper oss ikke en tøddel, hvis (de store) vannkraftprodusentene i Norge bestemmer seg for å spare på vannet, så må folk og bedrifter fortsatt betale det hvite ut av øyet for strømmen fra de mindre produsentene, fordi svenskene ikke kan eksportere mer av vindkraften sin.

Skal man være litt konspiratorisk så kan dette være villet politikk fra Sverige. Jeg er sikker på at disse som kan dette er smartere enn meg, og veldig lave priser i Sverige når det produseres mye vindkraft hjelper svenskene med å spare på sin vannkraft, store og små. Supert å ha en teknisk (bort)forklaring når resultatet er at det hjelper svenske interesser.

Også et lite tankekors at den ustabile vindkraften trolig også hjelper til å gjøre prisdannelsen enda mer komplisert, til glede for kraftspekulantene.
Ikke bare ustabil fordi det er vanskelig å styre vinden, men også ustabil fordi det gir utfordringer i nettet.

Hadde ikke svenskene hatt utfordringene med nettet pga av vindkraft så hadde vi selvsagt hatt samme priser som i SE3 i dag.

7 Likes

Equinor stepping up on fusion investment - equinor.com

2 Likes

En ting er om det er ønsket at det ble sånn. Vanskelig å mene noe om. Men de er idioter hvis de fikser problemet nå :slight_smile:

3 Likes

Jepp, det er de. De kan bare si at det er veldig komplisert, men jeg nekter å tro at dette er så jævlig komplisert at den første som skjønte dette var sjefsanalyikern i Storm Geo.

5 Likes

Hvorfor flyter det ikke strøm fra Tyskland til Norge med 150 øre diff i pris?

Hvorfor spiller det noen rolle om små eller store produserer i Norge?

1 Like

Si det, kan være noe av samme problem som i Sverige, men jeg er ikke eksperten på dette.

Eneste som virker å være sikkert er resultatet, høye priser for folk og bedrifter i Norge over hele fjøla, og at den norske stat, kraftbransjen og spekulantene, dvs alle som har vært med på skru dette sammen tjener grovt.

5 Likes

I så fall er det rene eksportkabler

1 Like

Nordlink, åpnet i 2021, som går til Tyskland, har eksportert 79,3 prosent og importert 20,7 prosent.

North Sea Link, åpnet i 2021, som går til England, har eksportert 97,2 prosent og importert 2,8 prosent.

Nesten ren eksport ja.

6 Likes

Mener å ha lest at man er avhengig av kraft fra andre kilder for å hente ut/balansere ut kraften produsert fra vindturbiner.

Nå har jeg ikke kilder på dette, men hørte man hadde prøvd å koble over til 100% vindkraft i California. Funket i et øyeblikk så trippet alt.

Men som sagt, dette er tatt utifra minne. Kan godt hende jeg bare prater tull nå.

@Teiner kan kanskje kommentere. Regner med det ligger innenfor hans fagfelt muligens.

2 Likes

Hei hå, litt volatilt? :rofl::rofl:

4 Likes

Høres veldig logisk ut; for strømproduksjonen må til en hver tid balansere strømforbruket.

Strømforbruket er trolig veldig greit å modellere, forutsi eller beregne, mens vindkraften er sikkert verre. For vinden kan jo tilta fort, og falle fort i områdene hvor vindturbinene er lokalisert, og da regulere det med annen kraft for å speile forbruket må nødvendigvis bli komplisert, i alle fall tungvint.

100% vindkraft er selvsagt umulig, for da må man jo alle man koke potetene når det blåser, men regner med at det blir progressivt vanskeligere desto større andel som er vindkraft.

1 Like

Så et sted at Norge importerte strøm men solgte den videre til England og at det var en medvirkende årsak. Ikke sjekket strømprisene der da.

1 Like

Det ville gitt mening ja. Så Norge har den nest høyeste prisen av Sverige, Tyskland og England. Perfekt.

Det er rart når noen fra AP babler på NRK at strøm plutselig blir en knapphets ressurs i Norge, så straks ordet “fastpris” (FrP) blir nevnt…

Null problem så lenge tyske priser opprettholdes… Vil ikke ha noe av av alt over 50øre skal dekkes.

Da er heller APs strømstøtte i tynne retninger er visstnok fasit på denne “knappheten”…

Dem 15 TWh hadde vært kjekt da, hm?

Hvis pengene kom fra min eller din eller felleskassas lommer til å dekke tyske priser, så gjør det all verdens forskjell på knapphet.

1 Like

Er du uenig i at det vil bli større forbruk med en makspris på 50 øre? Hvordan vil du i så fall forklare det?

Jeg har ikke større forbruk uansett pris.

Jeg må lage mat, dusje og ha varme uansett om det kosta en million pr kWh.

Dessuten er 50 øre kwh veldig mye mer enn det som var vanlig de siste årene.

Knapphet= hvilken lomme pengene kom fra logisk?

3 Likes