Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Man kan ha makspris og likevel redusere forbruket. Man må ta andre grep samtidig.

2 Likes

Norge hadde vel type 15-20 twh i overskudd i vanlige år der folk «sløste» med strøm og strømprisene var langt billigere.
Hvorfor skulle vanlige folk sløse mer i år med høyere strømpris og man attpåtil har blitt opplært til å være mer strømbevisst?

5 Likes

Ok, så om det koster 1000 kroner å varme en Fjordland så må du det i stedet for å spise frokostblanding med melk, eller knekkebrød med makrell i tomat, og om det koster 2000 å vaske en liten maskin med klær så velger du de fremfor å bløtlegg klærne og vaske de for hånd, eller fylle opp maskinen hver gang du skal vaske, og om det koster 10000 for en dusj så insisterer du på å dusje i stedet for en kattevask med vaskeklut?

Eller innser du at forbruk faktisk henger sammen med pris?

1 Like

Da setter man like gjerne et tak på forbruk :slight_smile: fiks problem.

2 Likes

Hvor i alle dager har jeg sagt at vanlige folk sløser mer i år med høyere strømpriser.

Hvor tar du dette fra?

Man kan, men pris er det desidert enkleste og mest effektive midlet for å få folk til å faktisk gjøre det.

Poenget er at man får mindre forbruk ved høyere pris. Man dusjer kortere, senker temperaturen litt og tenker seg om når man lager middag (mer påpasselig med å slå av plater feks.). For meg blir det litt dumt å ikke anerkjenne at det er en sammenheng mellom pris og forbruk

3 Likes

Hvorfor skal folk sløse med høyere pris? Hva er sammenhengen din?

Det er argumentet de bruker mot fastpris

Nei, folk har ulike behov. Jeg kan klare meg med 3-4000 kWh om jeg bor i leiligheten i Oslo, eller ca 10000 i eneboligen i Nord-Norge. Det er ikke mulig for folk flest.

Laver pris fører til høyere forbruk, høyere pris fører til lavere forbruk. Hva er det du ikke forstår?

Nei.
Jeg må ha kaffe og varm middag hver dag…

Vaske klær for hånd er for tungt for mine svake skuldre. Og det gjelder også gamlingene ved siden av meg med Parkinsons og leddgikt.

Norge er et vinterland og det er livsviktig. Uansett kostnader.

Foreslår du virkelig uverdige liv til de som er eierne av ressursene?

1 Like

Som jeg svarte Hardox: Laver pris fører til høyere forbruk, høyere pris fører til lavere forbruk. Hva er det du ikke forstår?

1 Like

Knapphet virker kun å eksistere hvis staten må dekke summen…

Virker ikke som du forstår deg selv en gang.

Fastpris på 50 øre er høyere pris enn før! Den idiotiske sammenhengen vi diskuterer er hvorfor en høyere fastpris (sammenlignet med tidligere strømpris) betyr sløsing.

1 Like

Det gjelder nok bare opp i hodet ditt. Ute i den virkelig verden er det annerledes.

Folk flest har ikke leilighet i Oslo, og hus i nord Norge. Politiker som pendler? :stuck_out_tongue:

/s

2 Likes

Hva prisen på strøm har vært betyr null niks nada for den prisen vi har nå. Mener du virkelig at lavere strømpris ikke vil bety større forbruk?

Er strømmarkedet fullstendig frakoblet alle kjente og etablerte markedsmekanismer?

1 Like

Nei, er en simpel sliter som startet opp med to tomme hender og nå har en haug med gjeld.

1 Like

Du må holde deg til temaet. Det var ikke det vi diskuterte.

Det er AP som tror det og påstår det… igjen og igjen.

Fastpris=knapphet.

Forskjellen på knapphet, ligger i hvilken lomme pengene kom fra.
Og her er AP tydelig, og det vil de ikke ha noe av…

Fordi:

4 Likes