Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Du får lese deg litt opp da.

Selvfølgelig er det en sammenheng. Men nå er det en spesiell situasjon og Nordmenn har alltid hatt dugnadsånden. Skal ikke undervurdere den. Og tiltak som rapportering av forbruk, strømsparende tiltak i hjem og bedrifter er eksempler. Gjennom skattesystemet og fradrag hadde vi kunne gjort mye på kort tid der.

1 Like

Tror du må si hva jeg skal si hva jeg skal lese
for å finne ut hvorfor folk skulle sløse mer enn tidligere år hvis prisen settes opp (til 50 øre fast) og det er mer bevissthet rundt strømforbruk.

Nå gjentar du til det kjedsommelig ordet sløsing.

  1. Jeg har spurt deg før, og jeg spør deg igjen: Hvor har jeg snakket om at folk sløser?

  2. Om prisen settes til 50 øre så settes den ikke opp, den settes ned!

  3. Om prisen settes ned så går forbruket opp!

1 Like
  1. Sløsing er argumentet som politikere bruker mot fastpris. Du antyder forresten det samme selv: «Er du uenig i at det vil bli større forbruk med en makspris på 50 øre? Hvordan vil du i så fall forklare det?»

  2. Siden man argumenterer for hvorfor fastpris ikke betyr sløsing, betyr det at man sammenligner folk sitt strømforbruk og strømprisen fra vanlige tider (les:før strømkablene i 2021, og de siste 50 -100år-ish). Ergo: strømprisen har gått OPP!

  3. Hvis strømprisen settes OPP, hvorfor skal Ola Nordmann bruke mer strøm i 2022 enn i 2019??

1 Like

Du messer videre med sløsing, og går fra å si at jeg har sagt det til at jeg antyder det siden jeg spør “Er du uenig i at det vil bli større forbruk med en makspris på 50 øre?”.

For øvrig et spørsmål som aldri ble besvart med annet enn påstander om at jeg hevder folk sløser.

Beklager ordbruken, men det er jo komplett kaudervelsk det du kommer med.

Jeg har jo nevnt at det er politikere som bruker det som argument mot fastpris.
Er strategien din å tåkelegge med å stille flere spørsmål jo mer ut på vidda du havner?

Mine spørsmål har vært konsekvente, og det er vel i sum kun 3. Siden du lyver om hva jeg skal ha sagt, og nå mener jeg antyder noe jeg ikke antyder så får du finne det i å få spørsmål rundt det.

Det er uansett sånn at lavere pris vil føre til økt forbruk, uansett hvordan du velger å vri og vrenge på det, og med økt forbruk så vil vi risikere å måtte rasjonere strømmen,

1 Like

Veldig skremmende. Fakta forkledd i satire?

5 Likes

Men, hvis det hadde kostet 10 kr kwt, hadde du hatt 22 eller 17 grader innendørs? Hadde du dusjet 10 min eller 2 min? Sistnevnte funker det hvis man skrur av vannet mens man såper seg inn. Luksus er det ikke.

Nå bruker Norge mindre enn 30% privat, så selv 10% nedgang i forbruk blir ikke mer enn feks Elkem bruker alene.

3 Likes
2 Likes
  • Ved utgangen av forrige uke var strømforbruket i Norge redusert med 6,2 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.
  • Nedgangen tilsvarer det årlige strømforbruket til 280.000 husstander.
  • I landsdelene sør for Midt-Norge er forbruket til nå i år 9,3 prosent lavere enn i fjor.
  • I Midt-Norge og i Nord-Norge, der strømprisen har vært betydelig lavere, har forbruket økt med 1,9 prosent sammenliknet med i fjor.
9 Likes

da bruker du strømprisen i 2022 som referansepunkt for å si at en fastpris settes ned til 50øre.
Mange nordmenn blir provosert å høre at det gis utrykk for knapphet med strøm i energirike Norge.

2 Likes

Har du andre referansepunkter du mener det er mer naturlig å bruke i dagens situasjon?

Nå begynner jeg å tro at du bare kødder med meg.

Du må da være enig i at å innføre fastpris på 50 øre nå er å sette prisene ned. Bli litt dagsaktuell da :grin:

3 Likes

Interessant å se hvordan monumentale økonomiske prinsipper, som bør være grunnverdien for hvordan man ønsker å investere pengene sine, er så totalt fraværende med en gang noen sier ordet strøm.

Man snakker om støttepakke som konsekvens av selvpåførte høye strømpriser som følge av strømkablene. Da er det naturlig å snakke om både pris og forbruk før den galskapen trådde i kraft. Også når det gjelder fordeler og ulemper med fastpris.

6 Likes

Er det nå plutselig ulemper med fastpris? Fortell!

Mangler bare noen klovnefjes fra manesjen nå.

Er fordeler og ulemper med alt. Men det er ugreit at politikere snakker vås om enkelte alternativ for å forsvare et annet som er dårligere

Kan være ulempe med fastpris hvis man mener Norge har et ansvar for å redde Europa (hovedsakelig Tyskland) sin selvpåførte energiknapphet og at man tror Norge sine ubetydelige bidrag med strømkabler kan løse det (bortsett fra gass).

3 Likes