Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Så hva er ulempen, om du skal være seriøs?

Ps. Jeg spør kun om ulempen. Siden du så tydelig mener et en fastpris på 50 øre er en fordel, men fremdeles etter x antall innlegg ikke har vært i stand til å forklare hvordan det skal være fordelaktig for markedsprisene så gidder jeg ikke gjenta spørsmålet.

Aller helst ville jeg aldri havnet i denne situasjonen med de utenlandske strømkabler i 2021 i det hele tatt.
Hvis du ikke har forstått det enda, så snakker vi om strømstøtten som er for dårlig og vil bli ødeleggende for norske bedrifter. For å sørge for forutsigbarhet syns jeg fastpris på 50øre (opp til feks 70% av fjorårets strømforbruk eller noe sånt) hadde vært et bedre alternativ enn dagens ordning.
«fordelaktig for markedsprisene» har jeg aldri snakket om… men nevnte en ulempe i forrige innlegg.

Gidder ikke diskutere med deg mer.

4 Likes

Skjønner deg godt.

Topp innlegg! :raised_hands::clap:

Støttes 100%, bortsett fra at jeg virkelig håper det blir en lang, kald og jævlig vinter, med priser på 30kr kilowatten, strømrasjonering og kanskje til og med strømstans.
Alt på grunn av statens vanvittige grådighet og ustanselige strømeksport til Europa.
Dessverre tror jeg dette må til for at Norges befolkning til slutt skal våkne fra dvalen og gjøre opprør mot makteliten her i landet.

12 Likes

Nå har vel «perioden» i år vært usedvanlig varm, selv har jeg ikke hatt på varme på flere uker, bortsett fra litt på badet. Kan det være grunnen til nedgangen ?

Hvor mye er redusert forbruk fra vanlige forbrukere? Og hvor mye er reduksjon fra bedrifter?

F.eks jeg vet at peppes kun kjører med halvparten av ovnene sine hvor jeg bor, pga strømprisene.

Jeg vet Norzink har redusert produksjon pga. strømprisene. Hvor de forøvrig holder på å bygge ut, og når utbyggingen ble vedtatt var det vel en av de største fastlandsinvesteringene i Norge det året. Vi snakker flere milliarder.

Så hvis reduksjon i strømforbruk går på bekostning av vår egen verdiskapning her til lands, for å opprettholde andre lands, er jo ikke det helt bra.

6 Likes

Blir det ikke litt misvisende å bare se på økt forbruk i midt og nord? Her i midt har vi sannelig ikke hatt mange dager som har oversteget 20 grader i sommer, ligget jevnt på +/-15 grader stort sett i hele sommer og mye regn som også tydelig vises på fyllingsgraden. Så her i huset har varmepumpen stått å gått omtrent i hele sommer.

5 Likes

Hvis fastprisen ble satt til 50 øre…

Da går den OPP

Dagens priser en nemlig ikke normale tilstander. Man må se på normal trend og utvikling, ikke en tysk event.

5 Likes

MoonOfAlabama, April 21, 2018. The Media War On Truthful Reporting And Legitimate Opinions - A Documentary

Early in life I have noticed that no event is ever correctly reported in a newspaper, but in Spain, for the first time, I saw newspaper reports which did not bear any relation to the facts, not even the relationship which is implied in an ordinary lie. I saw great battles reported where there had been no fighting, and complete silence where hundreds of men had been killed. I saw troops who had fought bravely denounced as cowards and traitors, and others who had never seen a shot fired hailed as the heroes of imaginary victories; and I saw newspapers in London retailing these lies and eager intellectuals building emotional superstructures over events that had never happened. I saw, in fact, history being written not in terms of what happened but of what ought to have happened according to various ‘party lines’.
– George Orwell, Looking back on the Spanish War, Chapter 4
(Written August 1942, Sections I, II, III, and VII printed in New Road , June 1943)

3 Likes

Her i nord har det også vært kaldere enn i fjor i store deler av sommeren/høsten, bortsett fra noen perioder i juni med ekstreme temperaturer.
Så varmepumpa og ovnene har stått på her også, når de ofte var slått av i fjor, og vinduer og terrassedør sto åpen for å lufte.
Det øker selvfølgelig forbruket.

1 Like

Hadde lyst å ta en tur nordover i sommer (og vet flere slo fra seg tanken) pga av været ikke var bedre enn her i Trøndelag. Så vi har ikke veldig mange dager der sola har stått for oppvarmingen foruten som du sier de dagene det var veldig varmt.

1 Like

Woohoo kl 16:00 i dag blir det dusjing som om det skulle vært 2015 :partying_face:

5 Likes

Tyrkia ser ut å gå til ett SCO og BRICS samarbeid, de har vel ingen grunn til å se mye lengre mot Europa etter deres søknad om medlemskap har bare blitt stående i 20 år.

1 Like

Ja man kan late som at det siste året ikke har skjedd men tar man bedre avgjørelser ved å basere seg på det?
Nei, de beste avgjørelsene tar man når man tar hensyn til hvordan situasjonen er nå. Å hevde at å innføre fastpris på 50 øre NÅ er å sette prisen OPP blir for dumt altså. Det er dagens situasjon som er interessant og hva innføring av tiltak har for effekt hvis de innføres i dag. Hva slike tiltak hadde hatt for effekt for 2 år siden er da komplett irrelevant.

3 Likes

lol

Jeg retter på feil du tar når du hevder prisen går ned, og da er det basert på ett år, imens grafen jeg baserer det på, er 16 år

lol

Jeg hevder prisen hadde gått opp. Yeeees…

Takk, korrigerte så jeg ikke påstod samme idioti selv :slight_smile:

Ikke nøye… blir uansett sittende å drømme om å flykte herfra…

:palm_tree::sunny::palm_tree::palm_tree::ocean:

1 Like

Er ikke hensikten med denne strømstøtten å gi støtte? (Derav ordet!)
Det er jo de unaturlig høye strømprisene som startet i 2021 pga utelandskablene som er utgangspunktet for strømstøtte, og skal man evaluere strømstøtten, må man jo selvfølgelig sammenligne vanlige strømpriser med de ekstraordinære strømprisene.

Denne strømstøtten de kommer med har de «jobbet» med ganske lenge

Du kan dusje og bade all night long fr kl 24

3 Likes