Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Tror du har det godt her i Norge. Her kan du sitte å spre eder og galle på nett uten at noen bryr seg samtidig som staten betaler strømregninga di

4 Likes

Nja, jeg har hatt det bedre i utlandet. Og da snakker jeg fastboende…

Det eneste jeg syns er bra her er:
1: Vannet, det bruker jeg å savne, og
2: sykehus.

That’s it.

1 Like

Best’es fwiends evvah… :two_men_holding_hands::writing_hand::dollar:

kniving mellom USA og “Tyrkie” angående Kypros… :face_with_hand_over_mouth:

" Kl. 14.21 | av NTB-AP

USA opphever våpenembargo mot Kypros

USA har fullstendig opphevet flere tiår med våpenembargo mot Kypros betinget av at landet fortsetter å blokkere russiske krigsskip fra havnene sine.

Talsmann for det amerikanske utenriksdepartementet, Ned Price, sa i en uttalelse fredag at utenriksminister Antony Blinken har fastslått at Kypros oppfylte betingelsene for å tillate «eksport, reeksport og overføring av forsvarsartikler fra 2023».

Dermed vil våpenembargoen mot Kypros fullstendig opphøre fra og med neste år for første gang på 35 år.

– Dette er en veldig viktig beslutning som gjenspeiler det spirende strategiske forholdet mellom Kypros og USA, inkludert på sikkerhetsområdet, sa president Nikos Anastasiades i en uttalelse lørdag.

USA innførte våpenembargoen på hele Kypros i 1987 i håp om at det skulle oppmuntre til en gjenforening av den splittede øya. USA hevet forbudet mot å selge ikke-dødelige våpen til den gresk-kontrollerte delen av Kypros allerede i 2020 etter et vedtak i Kongressen.

Våpenkappløp

Tyrkia har derimot fordømt avgjørelsen, og har bedt USA om å revurdere den seneste beslutningen.

– Tyrkia fordømmer på det sterkeste avgjørelsen tatt av USA om å oppheve våpenembargoen mot den gresk-kypriotiske administrasjonen, heter det i en uttalelse fra det tyrkiske utenriksdepartementet lørdag, melder nyhetsbyrået Anadolu.

Tyrkia mener opphevelsen vil føre til en våpenkappløp på øya og true stabiliteten i Middelhavet.

Stillestående konflikt

Kritikere av embargoen mener på sin side at den har vært kontraproduktiv. De hevder embargoen har tvunget Kypros til å finne støtte fra andre land ettersom Tyrkia, som er Nato-medlem, har hatt stasjonerte styrker på Nord-Kypros siden 1974.

Kypros har vært delt siden et gresk kuppforsøk og en tyrkisk intervensjon i 1974. Bare Tyrkia anerkjenner Nord-Kypros som egen stat. Hele Kypros ble EU-medlem i 2004, men EUs lover gjelder bare i den sørlige, greske delen inntil en eventuell gjenforening.

Den siste runden med fredsmeklinger på øya, ledet av norske Espen Barth Eide (Ap), brøt sammen i 2017…"

1 Like

Hvilket land er utlandet?

2 Likes

trykker rundt om for å finne svar,noen som vet eksakt på hvorfor prisene raser nå ned? (regn?)

26 forskjellige land.
Favoritter: Australia, Israel og Thailand.

4 Likes

Siden det snart er lottotrekning så tipper jeg det er mye vind rundt om kring nå.

Tipper at det blir stive priser igjen på onsdag (og “billig” søndag mandag tirsdag), siden det blåser godt der nesten all tysk, nedlandsk og dansk vindkraft produseres.

3 Likes

Høy import av billig strøm nå.


https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#import-og-eksport

2 Likes

Selv om det nylig er reist en 420 kilovolts linje gjennom Nord-Norge, så er det ikke nok. I årene som kommer skal blant annet petroleumsindustrien elektrifiseres. Dette alene vil føre til manko på strøm.

– Det som allerede har skjedd, er at de har fått reservert så stor kapasitet i nettet, at det ikke blir nok igjen til andre grønne næringer eller annen industriutvikling. De tar all kapasitet, sier direktør i Alta kraftlag, Per Erik Ramstad.

Elektrifisering av oljeplattformer må være den verste molbopolitikken som føres. Her sørger man for at når oljen tar slutt, så er det mye mindre industri enn det kunne ha vært.

12 Likes

Liker hvordan 5th og 10th percentile gjør det i Norge. Sveits gjør det hakket bedre og må si det er mye jeg liker med Sveits. Spesielt mengden direkte demokrati.

Edit, ser at de siste årene har det gått bedre for Norge.

Edit 2 også er det interessant å se at medianen i USA er omtrent som her, det er bare så jææævelig ræva hvis du er fattig.

1 Like

Interessant at du liker Sveits. Det gjør mange som liker lave skatter :grinning_face_with_smiling_eyes: Et lavt skattenivå og et høyt kostnadsnivå (slik som Norge og Sveits) betyr at det er mulig å spare ved å redusere forbruket sitt.

3 Likes

Noe å tenke på for de som sier at Russland angrep Ukraina pga Nato. Hadde de vært redde for Nato, så hadde de satt igjen soldater på grensen.

5 Likes

Elsker Sveits, så fint der. Fine byer, rent, god infrastruktur, idylliske landsbyer, nydelig gammel arkitektur (spesielt hustakene), god mat, vakker landskap.
Digger deres lovgivning. Stemmesystem. Konservativt.

5 Likes

“The bottom line is, if you have an urge, if it’s so hard for you, just lift the sanctions on Nord Stream 2, which is 55 billion cubic metres of gas per year, just push the button and everything will get going,” Putin said.

1 Like

Jeg tipper at hvis EU gjorde det så ville noe mystisk skje som gjorde at man ikke fikk gass likevel - men det er helt greit å si det, for de sanksjonene fjernes ikke :slight_smile:

3 Likes
1 Like

3 Likes

I det politiske bildet,ville et tilbaketrekking av sanskjoner blitt sett på som en gediger skandale og ikke minst et svakt politisk styre og EU ville mistet sin suverenitet som en etikkstat øyeblikkeligt.

3 Likes