Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Noen ting kan man “føle” instinktivt at er skadelig for mental helse og kognitiv utvikling. Man trenger egentlig ikke vente på den publiserte forskningen for å konkludere. Den kommer før eller siden. Sosiale medier og Tik-Tok er case-in-points.

Edit:

Tidvis gjelder dette også børsforum.

5 Likes

Her har man en oppgave som foreldre å prate om hva som er bra for en og hva som ikke er det. Barn og tenåringer har en rimelig god evne til å forstå ting. Merker det på eldstejenta på 8.

Husker niesen min som var kanskje 17-18 sa hun hadde lyst til å ta filler. Jeg lurte på om hun ville se ut som hun var blitt stukket av en bie, og så falt den ideen bort. :joy:

Kanskje det viktigste er at man har en sterk relasjon til barna slik at når man trenger å ta en prat, så hører de etter.

… Noe jeg merker er like viktig med de minste barna. Har to stebarn og etter at de har vært hos faren, så går alt veldig mye bedre hvis jeg passer på å gi dem litt ekstra oppmerksomhet når de kommer tilbake. Nytter ikke å sitte på TI hele kvelden og så forvente at de gjør som jeg sier ved leggetid. :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 Likes
7 Likes

Håper vi følger etter. Inderne har også fast klokkeslett, og tok gjennomsnitt av sommer-og vintertid så en halvtime fram/tilbake.

2 Likes

Dette kan umuligt gå bra uten støtte fra politikere…

image

3 Likes

Det burde jo være relativt enkelt å kutte avgifter for en stund…!

2 Likes

Årets lønnsvekst vil trolig bli høyere enn prisstigningen.

Så bra! Da kan vi vente oss enda høyere priser.

3 Likes

Honk honk :circus_tent: :earth_africa: :clown_face:

3 Likes
1 Like

– Å leve med høye strømpriser er noe av det beste vi kan gjøre for Ukraina. Nordmenn og norske bedrifter må slutte å klage på dyr strøm. Ved å uttale dette offentlig får vi oppmerksomhet og bidrar til en enda mer polarisert og ræva debatt, noe som er viktig for oss, sier Indra Øverland, leder for NUPIs gruppe for lite gjennomtenkt forskningskommunikasjon

2 Likes

Always look at bright side……:joy:

Veldig enig med Stephansen her. Vedum blir mer og mer avkledd i rollen som finansminister…

Ble drittlei Vedum i valgkampen når han malte i vei om ‘‘å ta hele landet i bruk’’ som svaret på alle mulige spørsmål han ble stilt.

6 Likes

Var det ikke denne mannen som mente at han var en verdig kandidat til rollen som statsminister?

2 Likes

Såvidt jeg vet, så er despotene stort sett erstattet av borgerkrig og dysfunksjonelle stater.

2 Likes

Det er måten det er gjort på med mangelfull oppfølging og plan i ettertid, som er årsaken til det tragiske resultat av de nevnte intervensjoner.
Ideelt sett skulle FN hatt større rolle å spille i stedet for USA.
Poenget er at jeg ikke synes det er feil i utgangspunktet at verdenssamfunnet griper inn når forholdene i et land blir for ekstreme for befolkningen.

2 Likes

Ideelt, så er jeg enig med deg, men empirien tilsier at å føre krig mot en despot eller proxy krig mot en despot bare fører til et helvete for alle som bor i landet.

3 Likes

USA, NATO, EU og/eller FN har på ingen måte nok soldater, kapital eller politisk vilje tilstrekkelig for å invadere, okkupere og stabilisere store, fattige og lite utviklede land. Så da må man bare gi faen. Ferdig.

9 Likes

Mener du da at uansett hva som skjer i et land av overgrep, så skal verdenssamfunnet bare sitte og se på?
Men ikke misforstå meg: Jeg er enig i din beskrivelse av utilstrekkelighet og konsekvens i ettertid .

Ja, selvfølgelig må vi det hvis vi gjør vondt verre ved å blande oss. Når det er sagt er det hele sikkert mulig å skissere et scenario der dette ikke er et gitt utfall: for eksempel mindre land, mer utviklet kultur, mer homogen befolkning og så videre. Jeg kommer ikke på noen gode historiske eksempler i farten, men kan hende det finnes noen. Stort sett går det fra vondt til verre.

2 Likes

Om man kalkulerer slik i utgangspunktet, må man selvsagt ikke gripe inn.
Men ta eksempelet fra folkemordet i Rwanda. Burde ikke FN hatt mandat til å gripe inn?