Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Han har finansiert den :slight_smile:

Hører dere? Støtter dere det grønne skiftet så støtter dere Putin :slight_smile:

3 Likes

Bra for Norge?

Klart Russland ikke får norsk pris, men disse prisene hadde ikke eksistert hvis EU hadde den dag idag fått fra Russland…

EU prøver nå å tvinge norsk gasspris ned as we speak… jeg ser på denne utviklingen som bare en spike…

Russland har enorme mengder. De tjener på det uansett, og de har langtidskontrakter.

… men vi får se.

1 Like

Det går nå så bra i Russland at de ser på å gjøre 10% kutt over alt, utenom forsvar da. De ligger an til budsjettunderskudd. Godt jobba med så mye gass og olje.

2 Likes

Russland har vært ute en vinterdag før. Og vi får se når dem er ferdig med utbyggingen. Litt tidlig å trekke konklusjoner. Men synes ikke det er så fett her til lands heller…

Ikke bare litt underskudd, men tilsvarende 2% av bnp, halvparten så stort som i 2020.

Yale paper med mange russiske kilder.

Edit, jeg sa dobbelt av 2020, det var selvsagt feil og er rettet nå, men merk at i 2020 var energiprisen fullstendig gruset, i år ligger de an til stort underskudd til tross for de vannvittige energiprisene.

2 Likes

Nei, mye bedre i Russland! Det får du kjøpt ny bil uten abs og airbag. Det var ikke mulig å få tak i, så da var det ikke nødvendig. Når jeg tenker meg om, så var det ikke nødvendig med ny bil i det hele tatt i Russland. Nybilsalget var ned 90-95%?

Fordelen med å bo i Russland er at du kan verve deg. Eller få deg jobb i Wagner. Arbeidsledighet er ikke et problem!

1 Like

Sier ikke at det er bedre der. Sier at russerne er hardfør. De klarer seg.

Om noen dager reiser noen i familien min ut av landet for et halvt år. :palm_tree::sunglasses::sunny:Hadde jeg ikke hatt noe som holdt meg her, hadde jeg dratt med dem, istedet må jeg finne frem ullsokker og lide.

Anyways god natt.

1 Like

Det er det ikke bare du som sier, så det tar jeg for god fisk. Hvis man overlever Stalin, så overlever man putin.

Ukraina overlevde å bli sultet av Stalin og krigen mot Hitler. Satser på at landet snart er tomt for russere, så de kan gjenoppbygge.

En veldig bra film hvis man vil se noen som lever et virkelig helt annet liv.

… Det er også fra regioner som dette Russland rekrutterer soldatene sine.

2 Likes

Målet med sanksjoner er å påføre smerte og problemer på eget land, men vesentlig mer på motstanderen. Det fungerer nok mot Russland, men så fungerer også deres mottiltak i en viss grad. Begge deler er i henhold til intensjonene til de som velger tiltak og mottiltak - straffer seg selv, men straffer de andre mer.

3 Likes

Kunne virkelig tenkt meg en bil uten alle disse dubedittene selv, det kan bli en kostbar affære dagens biler og feilkoder som viser seg at det ikke var den som er feil likevel…skift neste del… nei, var ikke den heller…osv.

Så nybilprisene steg voldsomt etter kollapsen av rubelen men den er tilbake og prisene sank etter det jeg har sett, så vil tro det er en sammenheng der.

Det er bare ned 75% nå, så noe var nok valutasjokkey. Tipper problemet nå er at de ikke får tak i biler.

Etter å ha sett for mye russiske dashcam videoer, så er sideairbag et must i Russland. :see_no_evil:

… Litt på siden, men kjører Toyota fordi jeg ikke gidder stygge overraskelser på verkstedet. Har fått byttet noe stag under pga rust på goodwill på en 9,5 år gammel Toyota. Tror ikke det går på noe annet merke.

… Når jeg tenker meg om, tror jeg kun har måttet gjøre noe mer enn service pga rust. Damas 2002 yaris fikk gjennom sist EU kontroll uten anmerkning. :joy: Kjekt å ha en ekstra bil som koster nesten ingenting i vedlikehold og forsikring :joy:

1 Like

Her er en film om ei hardfør, tøff og ressurssterk eldre dame i Siberia. Tviler sterkt på at hun bryr seg om luksusbiler, men mer om ved hugginga.

Nei, nå MÅ jeg legge meg… grr

3 Likes

Patrick Boyle lenker under videoen til samme artikkel som jeg gjorde. Han er flink, og har også en god en om hvor rikdommen til oligarkene kom fra. (jeg bruker å høre han på spotify)

1 Like

…rike fiskeressurser og dermed skaffe landet hardt tiltrengte inntekter. Fryseteknikken ga helt nye muligheter for lagring og eksport av kvalitetsprodukter.

Merkevarebygging og produktutvikling har hele tiden vært en sentral del av virksomheten. Helt siden 1947 har Frionor-navnet vært et dominerende varemerke for norske frosne matvarer i en rekke markeder, og med årene fikk selskapet fotfeste i stadige flere land over hele verden.

Norske frossenfisk-produsenter sto sammen bak dannelsen av dette andelslaget som etter hvert vokste til et moderne, internasjonalt næringsmiddelselskap.

I 1995 begynte dessverre nedslaktningen av firmaet. Orkla A/S hadde de siste årene fått stor makt med en eierandel opp mot 50 prosent. Frionor vedtok å konsentrere videreforedlingen i Norge til kun ett anlegg, og Trondheim ble valgt både av økonomiske og strategiske grunner. Frionor-navnet forsvant, Findus tok over. Senere har man også lagt ned denne solide fiskefabrikken i Trondheim.

Hva tenkte Røkke på, og hva ville han med norsk fiskeindustri?

Hva tenkte Kjell Inge Røkke på, og hva ville han med norsk fiskeindustri? Norway Seafood med Røkke i spissen har senere solgt frossenfiskvirksomheten inklusive det norske varemerket Frionor til den svenske Wallenberg-gruppen. Svenskene kjøpte like godt også Røkkes tidligere frossenfiskfabrikk i Trondheim, som han sa han skulle satse på.

Svenskene hadde dermed full kontroll over videreforedlingen av frossen fisk, og Frionor og Findus var nå i lomma på Wallenberg. I dag er Frionor navnet totalt borte

Jeg og det norske folk hadde en gang tro på forretningsmannen Kjell Inge Røkke. Han viste nasjonalfølelse, tenkte norsk. Det var den gang.

Gjennom å selge hjertet i norsk fiskeindustri viste Røkke sitt sanne ansikt.

Nå flytter han ut av landet, til Sveits, og glemmer totalt hvordan han kom til den rikdommen han har fått gjennom årene.

1 Like

Nå har vi prøvd AP/SP/(SV).
Skal vi si at nok er nok ?
Har dere lært til neste valg ?

8 Likes

Hvis man ser på strømsituasjonen, så er dette mer eller mindre et samarbeid mellom Høyre og AP som begge pushet oss inn i ACER.

AP stoppet dog NorthConnect, som ville vært en privat strømkabel til Skottland. Denne var såvidt jeg vet Høyre og FrP for.

Så at man nå skylder på AP for energisituasjonen en Høyre-regjering med støtte fra AP dro oss inn i synes jeg er drøy.

4 Likes

Jeg har aldri skyldt på AP for kablene, men de er medskyldige.
Jeg tenker mer på hvordan de håndterer alle “krisene”.
Statskassa renner over av penger mens vanlige folk er redde. Det var virkelig vanlige folk sin tur.

3 Likes

Tror du en høyre-regjering hadde økt pengebruken til staten samtidig som inflasjonen er på 6,5%? Ikke faen.

Bjørn Dæhlie hevder også at han betaler sin skatt med glede, så lenge han slipper formuesskatt. Selskapet hans, Sisa as, har de siste 15 årene hatt et regnskapsmessig overskudd på 436 millioner kroner og betalt cirka to prosent skatt på overskuddet.

Bjørn Dæhlie måtte ha betalt 35% skatt på det overskuddet hvis han hadde tatt det ut, men siden han flyttet til Sveits, så slipper han den regningen.

Det virker som om Norge er et perfekt sted å bygge opp business, du må bare flytte ut av Norge for å ta ut overskuddet skattefritt.

Så, kanskje burde formueskatten senkes, og annen skattelegging økes? Klarer de å gjøre det uten å lage masse smutthull? Jeg tviler litt…

Jeg tror flere og flere innser at formuesskatt dreper norske bedrifter. Arveskatt er tross alt mye bedre.
Regjeringen er jo handlingsammede. De presses fra skanse til skanse. Slik var det med strømstøtten til husholdninger og slik blir det til bedriftene. Bare de som har god økonomi har mulighet til å motta strømstøtte ettersom de ikke kan ta ut utbytte.

1 Like

Hvis man innfører det nå, så vil alle som har noe arv av størrelse overføre pengene til neste generasjon nå, også vil det ikke bli betalt noe arveskatt de neste 20-30 årene. Å fjerne formueskatten og erstatte den av arveskatt vil mao bli det samme som å sette formueskatten til 0 de neste 20-30 årene.

Det går fint å ta ut innskutt kapital også, det er jo ikke utbytte. Trenger ikke mye, bare rundt 0,2% av den reelle verdien av selskapene. Det ser i hvert fall ut til at den effektive formueskatten ligger på noe slikt beløp…