Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Kan jeg vanskelig se, siden alt over fastpris vil koste det samme. For mange vil det fortsatt lønne seg å bruke mye mer strøm til den forslåtte fastprisen. Med mindre man har regulatoriske grep for å “koble” storforbrukere av strøm fra nett så har man skapt et nytt problem.

Ved høy fastpris vil det jo ikke lønne seg å bruke mye strøm. Kostnaden vil jo bli forbruk x fastpris. Og jo høyere forbruk jo høyere kostnad. Så man har godt med insentiv til å redusere forbruket.

2 Likes

Da forutsetter du at alle som bruker strøm som innsatsfaktor i produksjonen ikke kan flytte kostnadene over på kjøper og sluttbruker av varen de selger.

Den forutsetningen er feil. Om en bedrift som produserer varer og tjenester fortsatt kan tjene penger på tross av makspris så vil de selvsagt fortsette å produsere.

2 Likes

Hva tenker dere om at man som et strøm og miljøtiltak reparerer alle dårlige vannledninger. Det lekker vel i snitt ut 30% av alt drikkevann i Norge. Dette burde vel gi en stor besparelse?

1 Like

Besparelse på hva?

Mange kommuner bruker strøm for å pumpe vann opp i høydebasseng for å få trykk på vannet. I tillegg er det rensing og generell flytting av ferskvann

1 Like

Ja, men hvilke besparelser ved tetting av lekkasjer på vannledninger ser man for seg i forhold til strømproduksjon?

Det er jo ikke sånn at avløpsvannet blir renset og pumpet opp i vannmagasinene.

Snakker om drikkevann ikke avløpsvann.
Om du bruker 30% mindre vann pga færre lekkasjer sparer du en del pumping og rensing.

Men det vil koste mye mer enn det som spares

1 Like

I Iran er de også litt missfornøyd

30% svinn av hva som helst er mye.

Tenk deg å kaste 30kr ut vinduet av hver hundrelapp du bruker… ugh

Jeg tenker at mengde vann inn ikke er ulik mengde avløpsvann, uavhengig av om det er drikkevann. Men mulig vi snakker forbi hverandre?

Det kalles skatt :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

3 Likes

Men svinn av drikkevann er jo det som er viktig og som fører til unødvendig bruk av strøm (det er jo renset etc). Svinn av avløpsvann er vel for så vidt strømbesparende.
Om det er så mye å hente på dette vet jeg ikke men er jo et etterslep som uansett burde vært tatt.

Nei men kan fortsatt ikke se at det vil

Bedriftene vil ved høy strømpris uansett være tjent med å redusere strømforbruket der de kan. Og det er jo som oftest ikke slik at man bare helt uproblematisk kan lempe kostandene over på forbrukeren uten at det går ut over salget. Bedrifter som gjør strømeffektivisering vil jo være i stand til å selge produkter mye billigere med samme margin om de er flinke til å spare strøm.
Så jeg er fortsatt uenig :slight_smile:

3 Likes

Nå driver vel de fleste av de store kommunene i Norge å oppgraderer vann-nettet for å minske svinnet. Så ting skjer.

Snakker om strømbesparelser.

Har fått testet ut Home Assistant og litt automatisering.

Har fått satt opp styring på varmekabler som nå tar hensyn til når på døgnet jeg vil at dem slår seg på og hva prisen er.

Byttet termostaten på badet for å teste konseptet, og det funker fjell. Termostat er Zigbee kompatibel og kommuniserer i eget nettverk mot server. Kan hente ut parameter som kWh, watt, tempsesnor gulv, tempsensor termostat, setpunkt, kalibrering av sensorer osv.

Disse parameter kan igjen legges inn i telleverk jeg kan sette opp i Home Assistant for å sjekke forbruk på døgn, ukentlig, månedlig og årlig basis.

Dette kan jeg igjen bruke for å se om det lønner seg å slå av og på, eller om det er bedre å bare la ting stå på.

Spent på om se om man bruker mer strøm på å slå av og på basert på pris, men blir billigere pga. hvordan strømstøtten er utformet.

2 Likes

Trond Mohn vil starte kjernekraftverk i Norge – VG

12 Likes

VG har børstet støv av kalkulatoren sin og har regnet på hvem som får mest strømstøtte.
Overraskende nok er de kommet fram til at det er de som bruker mest strøm som får mest støtte i nominelle kroner. Like overraskende er det at de som bruker mest strøm er de som tjener best.

Merkelig nok har de ikke nevnt hyttepalasser eller kjendiser i artikkelen, bare rikfolk på generell basis

6 Likes
5 Likes

Er vel ikke akkurat en bombe at den som bruker mest får mest i støtte, med tanke på at støtten er per kWh brukt…

Bruker du 2000 kWh får du selvfølgelig mer støtte i kroner og øre enn en som bruker 1000kWh. Men begge får like mye støtte i % i forhold til snittpris av strømmen sin.

Lurer litt på hva poenget med artikkelen er. Er det at taket er for høyt?

4 Likes

Poenget med artikkelen er å hate rike.

Akkurat som utlendinger som sliter kan hate Norge.

13 Likes