Hehe, hadde det vært så enkelt. Det er laaang vei til ledelsen.
Og det er blitt løftet i møter etter møter. Når man argumenterte med at man mistet kompetanse og det gikk utover produktivitet og effektivitet pga. tid med opplæring osv, ble det møtt med et skuldertrekk og kommentar: “det kan jo hende den nye personen er enda flinkere en han forrige”…
Og dette er ikke noe bare vi nederst på rangstigen ser. Mellomlederene over oss ser samme problemet, for det er dem som må slite med kabalene og få ressursene til å gå opp. Men dem sitter med null beslutningsmyndighet og alt må godkjennes fra topp.
Som sagt, dem ser kun på KPI`er, og noen ganger selektivt utvalg av KPI virker det som. F.eks dem er kjempefornøyd at man klarte å oppnå en KPI på produktivitet. Men dem glemte å se på KPI for overtidsbruk og sykemeldinger for å komme der
Jeg har funnet ut at systemet er for stort til å endre noe som helst. Det er nesten som en egen organisme som bare durer på videre. Så man gjør det som forventes, verken mer eller mindre. Ekstrainnsats blir kun brukt hvis det gagner seg selv. Dette er også noe jeg har sett over tid i selskapet. Før var det en mye mer “brett opp armene, gi litt ekstra” hvis situasjonen krevde det. Men de senere årene ettersom kulturen har endret seg, har også denne holdningen endret seg.
Folk har innsett at man får ingenting igjen for det. Ekstrainnsatsen kan fort bli brukt mot deg ved en senere anledning.
Det virker som du har fokus på de rette tingene. Jeg liker ledere som har innsikt i det som skjer, og man kan faktisk snakke teknisk med, eller utfordre dem på ting og dem har forståelse av hva som prates om. Da er det også enklere å være “uenige” for man kan forstå hverandres standpunkt.
Jeg har ingen problemer med å diskutere med ledelse , så lenge dem er ærlige og åpne i kommunikasjonen. Vi kan være uenige, men så lenge dem er ærlige og forteller hvorfor og hvordan så kan jeg gjerne godta beslutningen, selv om jeg er uenig. Men jeg sliter med det når man vet at ikke alle detaljer kommer frem, ting blir simplifisert, eller dem ikke spiller med åpne kort og har en agenda lenger ned i veien som ikke er kjent enda.