Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Flott flott, ta utdannelsen og gjør jobben, så er det løst. :slight_smile: Hadde bare ikke blitt overrasket om man i ledelsesposisjon hadde fattet de samme valgene, gitt samme kompetanse og oversikt. Har dere ikke kommunikasjonsrør til ledelse? Høres for meg ut som en “ledelsen jobber ikke nok på gulvet”-situasjon, som kan løses ved bedre utveksling av innsikt, gitt at ledelsen har hodet nedgravd i dumme KPIer da.

Jeg er ganske sterk motstander av KPIer så lenge driften er oversiktlig nok til at man kan være pragmatisk. Men jeg er en tulling som liker å få fullstendig oversikt, og ikke fiktive mål som ofte mister en del essens av hva som faktisk foregår. Har man 1000 ansatte trenger man KPIer for å kunne styre, men har man 50 klarer man å komme igjennom informasjonen selv.

1 Like

Hehe, hadde det vært så enkelt. Det er laaang vei til ledelsen.

Og det er blitt løftet i møter etter møter. Når man argumenterte med at man mistet kompetanse og det gikk utover produktivitet og effektivitet pga. tid med opplæring osv, ble det møtt med et skuldertrekk og kommentar: “det kan jo hende den nye personen er enda flinkere en han forrige”…

Og dette er ikke noe bare vi nederst på rangstigen ser. Mellomlederene over oss ser samme problemet, for det er dem som må slite med kabalene og få ressursene til å gå opp. Men dem sitter med null beslutningsmyndighet og alt må godkjennes fra topp.

Som sagt, dem ser kun på KPI`er, og noen ganger selektivt utvalg av KPI virker det som. F.eks dem er kjempefornøyd at man klarte å oppnå en KPI på produktivitet. Men dem glemte å se på KPI for overtidsbruk og sykemeldinger for å komme der :man_shrugging:

Jeg har funnet ut at systemet er for stort til å endre noe som helst. Det er nesten som en egen organisme som bare durer på videre. Så man gjør det som forventes, verken mer eller mindre. Ekstrainnsats blir kun brukt hvis det gagner seg selv. Dette er også noe jeg har sett over tid i selskapet. Før var det en mye mer “brett opp armene, gi litt ekstra” hvis situasjonen krevde det. Men de senere årene ettersom kulturen har endret seg, har også denne holdningen endret seg.
Folk har innsett at man får ingenting igjen for det. Ekstrainnsatsen kan fort bli brukt mot deg ved en senere anledning.

Det virker som du har fokus på de rette tingene. Jeg liker ledere som har innsikt i det som skjer, og man kan faktisk snakke teknisk med, eller utfordre dem på ting og dem har forståelse av hva som prates om. Da er det også enklere å være “uenige” for man kan forstå hverandres standpunkt.

Jeg har ingen problemer med å diskutere med ledelse , så lenge dem er ærlige og åpne i kommunikasjonen. Vi kan være uenige, men så lenge dem er ærlige og forteller hvorfor og hvordan så kan jeg gjerne godta beslutningen, selv om jeg er uenig. Men jeg sliter med det når man vet at ikke alle detaljer kommer frem, ting blir simplifisert, eller dem ikke spiller med åpne kort og har en agenda lenger ned i veien som ikke er kjent enda.

2 Likes

Høres nesten ut som det er ledere som har sittet litt for lenge i samme posisjon, at de har fått samme følelse som deg, i at ekstra innsats ikke nødvendigvis er bra og at systemet er for stort til å endres. Sånne ting er den helt på toppen sitt ansvar, viktig at de får vite det på en eller annen måte. En styresak. Som aksjonær kunne man tatt det opp på generalforsamlingen. :stuck_out_tongue: Er forøvrig godt kjent med problemstillingen som kommer når alt må godkjennes ovenfra. Det sikrer samme middelmådige resultat hver gang, men hemmer kreativitet og utvikling over tid. Kan også gjøre folk lei av jobbene sine, og at de til slutt dropper å komme med de gode og dårlige ideene sine, og på den måten øker avstanden til ledelsen selv som resultat av den følelsen av at det ikke blir til noe uansett. Det er viktig å ha frie valg i hverdagen for å trives, er derfor jeg alltid spør om mer ansvar når jeg har samtaler med sjef/leder etc. fordi ansvar = frie valg => mer givende arbeidsdag for meg i hvert fall. Vil unngå å slutte å være kreativ, men det er skikkelig vanskelig når man mister troen av sånn “godkjennings/pirke/rette”-kultur.

Tenker det “letteste” rådet selvsagt er å bytte jobb, men det er noe herk det også i overgangen. Men det er i hvert fall der du har absolutt makt ovenfor arbeidsgiver. Samtidig er det risky og ikke behagelig for noen. Alternativet er å sakte men sikkert gå for mer ansvar internt i stedet for å jobbe mer eller hardere, da formelle titler og det som står på papiret virker å være viktigst hos dere. Bruk deres gammeldagse tankesett mot dem :wink: Positivitet til en flatere struktur, mer ansvar til deg i din stilling. Aldri være den som drar fram problemer negativt, men snakker om løsninger positivt. La det være behagelig for dem å dytte deg opp og fram. :slight_smile: Så kan du ta rotta på dem når du har makten til det :stuck_out_tongue_winking_eye: Hehe, neida, mange antakelser her, så bommer sikkert grovt på din situasjon. Men tror sånne problemer går igjen over alt, og det her er i hvert fall det som funket for meg.

Anyways, vi får vel trekke oss tilbake til politikk. :slight_smile:

1 Like

Tragisk😢 Må forøvrig si at jeg ikke er spesielt begeistret for Terje Aasland, for å si det mildt…

Floppen-korreksjon:

Det er min oppfatning at:

Vi skal ikke bygge vindmøller på land
Vi skal ikke bygge bunnfast vindkraft
Vi skal ikke bygge flere vannkraftverk
Vi skal ikke bygge kjernekraft

Vi skal derimot bygge ekstremt dyr og ustabil offshore vindkraft…

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Mediene. Hvilken del er du uenig i?

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Fordi han nevner nok en ting som vi ikke skal bygge ut, nemlig kjernekraft. Dette føyer seg inn i rekken av annen kraftproduksjon som vi heller ikke skal bygge ut, se vedlagt liste.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Vet ikke hvorfor du klikker sånn av innlegget mitt, men det er altså min oppfatning at:

Vi skal ikke bygge vindmøller på land
Vi skal ikke bygge bunnfast vindkraft
Vi skal ikke bygge flere vannkraftverk
Vi skal ikke bygge kjernekraft
Vi skal derimot bygge ekstremt dyr og ustabil offshore vindkraft

Dersom du er av en annen oppfatning så må du gjerne utdype her i tråden.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Visst faen skal vi ha fjernvarme, solfangere, vind på land, vannkraft, småkraft, solkraft og offshore vind - vi trenger alt sammen og det mye fortere enn vi kan bygge disse fabeldyrene som heter SMR i det ene øyeblikket og thorium i det neste.

I det ene øyeblikket snakker NTNUålesund forsker Jan Emblemsvåg om at vi har nok uran for 4000 år med fast breeder reaktorer og i neste øyeblikk er man ute med planer om en helt annen teknologi med mye mer avfall.

1 Like

Jeg antok at de som var interessert ville lese artikkelen, videre antok jeg at mange her har fulgt med på nyhetene noen år og vet hvor sterk motstanden mot billig kraftproduksjon er.

Jeg har endret innlegget mitt nå slik at det fremkommer tydelig hva som er mine meninger. @Evilfreud kanskje du kan rydde opp her?

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Ja, men ikke så det monner

solfangere

Ja, men ikke så det monner. Også høyst ustabilt

Nei nordmenn mener dette er naturødeleggende, de vil ikke ha

Nei nordmenn mener dette er naturødeleggende, de vil ikke ha

Ja, men ikke så det monner

Ja, men ikke så det monner. Også høyst ustabilt

Nei, alt for dyrt og ustabilt dessverre

Ja dette er en ønskedrøm! Ikke noe poeng å snakke om Thorium før om mange, mange år.

3 Likes

Faens løkhue.

Nettopp. Men det er uryddig å sause sammen fast breeder, thorium, SMR, fusjon osv. i en debatt.

Heldigvis har jeg ikke gjort det.

Nei men det har Hesthammer/Rose/Emblemsvåg/Nøland gjort ved å spy ut ukritisk i norske aviser de siste månedene. Et virrvarr av informasjon som ikke har sammenheng.

Flaut at NTNU v direktør energi Johan Einar Hustad må ut i avisen og dementere egne undersåtter (Emblemsvåg og Nøland).

Vet ikke om du er ny her på forumet @Floppen, men jeg bruker sitat-funksjonen når jeg siterer noe fra en artikkel (eller fra en tekinvestor), eventuelt bruker jeg gåsetegn. Egentlig merkelig at du klarer å missforstå innlegget mitt.

1 Like