Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Verken en aluminiumsfabrikk eller husholdninger kan basere seg på vindkraft alene men i mitt hode er det ingen hindring for at begge kan benytte en kombinasjon av vindkraft og vannkraft. Man benytter den vindkraften som er tilgjengelig og supplerer med vannkraft. Da vil man kunne spare på vannet i perioder hvor det blåser mye og bruke mer når det er vindstille. Og så kan man selvsagt også koble inn solkraft i dette samspillet.
Den store fordelen vi har i Norge er jo den store andel regulerbar vannkraft som gjør at vi kan dekke opp for perioder med lite vind og sol.

2 Likes

Har forstått det sånn at noe industri er litt likere enn andre, og at de derfor får billig strøm fra staten.

Ref kjernekraft, så var det nok mange politikere som mente at vi ikke hadde kompentanse på olje og at dette ikke var noe for Norge. Det gikk seg til.

5 Likes

Hydro har garantert langsiktige avtaler på pris. Samme med Elkem. Hvor langsiktige er et godt spørsmål…

Hydro har evigvarende.

Siden de slo sammen kraften sin med lyse.

3 Likes

Fullt dekket til 2030 ja. Bruker ca 15% av all energi i Norge…

1 Like

Betydelig dekning etter 2030 også står det.

1 Like

Gode argumenter for å sette opp skatt for de med median lønn og opp, og ikke endre renten så mye.

4 Likes

Det er beste løsning og politisk selvskading. Folk tror økte skatter som gjelder dem selv er noe faenskap.

6 Likes

Jeg finner ingen gode argumenter for økt beskatning i denne artikkelen. Mitt forslag er at man sender våre poltikere og offentlig sektor på slankekur.
En tredjedel av norges befolkning jobber i det offentlige og vi ser stadig vekk spor av et helt skjødesløst pengebruk: Et minnesmerke til 700millioner, stortingsgarasje til flere milliarder, budsjettsprekk etter budsjettsprekk, missbruk av goder, gratis leilighet med gratis strøm i Oslo’s beste strøk, opprettelse av studiesteder der ingen kunne tru at nokon kunne ønkse å studere osv. osv.

Edit: Å sende det offentlige på slankekur ville vært sterkt deflatorisk, akkurat hva vi trenger i dagens situasjon!

11 Likes

Og tenk bare om man kan stoppe norsk politisk korrupsjon koblet opp mot *bistand". 155 mio i dette tilfelle

5 Likes

Demonstrasjonene i Iran fungerte?? :astonished:

image

2 Likes

Det er et lilleputt parti som ønsker dette.

1 Like

Jeg hadde ikke forventet at Rødt er de eneste som er villige til å slakte den hellige kua (elektrifisering av sokkelen). Her er det mye vilje til å bygge ned mer villmark fra mange, bortsett fra SV som ikke godtar premisset til NVE. Jeg liker forsåvidt alle de alternative tiltakene til SV, men jeg tror på NVE når de sier at det ikke blir nok.

VG: Politikerne om strømskvis: Dette er de villige til å ofre

3 Likes
1 Like

Jeg skjønner ikke problemet.

Kan vi ikke bare legge ned industrien og så nå klimamålene, og så kan noen andre bygge fabrikker i utlandet? Løsningen er jo åpenbar, skjønner ikke hva de syter over.

Inovyn er Europas ledende produsent av PVC og lut, med fabrikker i åtte land.

Er jo bare å endre det til “ledende produsent… med fabrikker i 7 land.”

4 Likes

The Party seeks power entirely for its own sake. We are not interested in the good of others ; we are interested solely in power. Not wealth or luxury or long life or happiness: only power, pure power. What pure power means you will understand presently. We are different from all the oligarchies of the past, in that we know what we are doing. All the others, even those who resembled ourselves, were- cowards and hypocrites. The German Nazis and the Russian Communists came very close to us in their methods, but they never had the courage to recognize their own motives. They pretended, perhaps they even believed, that they had seized power unwillingly and for a limited time, and that just round the corner there lay a paradise where human beings would be free and equal. We are not like that. We know that no one ever seizes power with the intention of relinquishing it. Power is not a means, it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship. The object of persecution is persecution. The object of torture is torture. The object of power is power. Now do you begin to understand me?’ George Orwell - 1984 (Novel, English) : George Orwell : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive

https://youtube.com/clip/UgkxKFm9B0J5gwTTejtFDZNURN-FmjGSihu3

3 Likes

Europe med strak kurs rett utfor stupet, med god støtte fra USA. LNG Gass avtale fra Saudi til langt høyere pris hjelper på ingen måte industrien konkurransemessig.

4 Likes

Så denne på fjesboka.

Er jo helt sinnsykt.

6 Likes

Tenk å ha uendelig med tid:

1 Like

Jeg lurer av og til på hva våre myndigheter mener med alvorlige konsekvenser for samfunnet når det gjelder begrunnelser for tvungen lønnsnemd. Når oljearbeidere streiker, blir det som regel tvungen lønnsnemd nesten før streiken er startet. Dette fordi det har så store samfunnsmessige konsekvenser at ikke oljefondet får sitt daglige påfyll. Men at elever enda ikke har startet med sin undervisning når høstferien er begynt, det har visst ikke like alvorlige konsekvenser…

5 Likes