Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Er ikke sikker på om jeg helt skjønte hva du vil frem til.
Hvordan skal vi snu utviklingen med mer vold, narkotika, skilsmisser etc. mener du?

Røyk er på vei ut. Fedme, narkotika, vold mm. er på vei opp.
Selv om kurvene steg med bedre økonomisk velstand regner jeg med at du ikke ønsker at velstanden reverseres (?)

Edit:
Det med økende antall skilsmisser er vel ikke bare negativt.
Folk skiller seg fordi de mener livet blir bedre uten ekteskapet.

2 Likes

Skilsmisser i seg selv er ikke negativt. Om et økt antall er positivt er langt ifra like opplagt. Jeg tenker ihvertfall at mange av dem skyldes at noe er galt nok i utgangspunktet, og at det har mye med “utviklingen” eller snarere avviklingen av samfunnet å gjøre. Det er jo feks undersøkelser som viser at personlighetsforstyrrelser har blitt mye mer vanlig, nærmest “normalisert”. I tiden før 1970 var nevroser og en mer tvangspreget forstyrret personlighet det vanligste psykiske problemet. Det var et samfunn basert på plikt og utholdenhet. Derfor holdt også mange ut i ekteskap som var så ille at de heller burde skilt seg. Men mange hadde også en evne til å komme seg videre sammen med utgangspunkt i mye tilsvarende personlighetsstruktur. Når man dessuten vet at borderline og narcissistisk personlighetsforstyrrelse og desto flere med samme tendens “subklinisk” har blitt så vanlig som det har, da bekrefter snarere det høye antall skilsmisser hvor ravgal hele “utviklingen” har vært. Personlighetsforstyrrelse er også bare et annet ord for identitetsforstyrrelse. Så når feks antall jenter som tror, eller “føler” at de er gutter har eksplodert i både Sverige, Norge og flere andre land så skyldes det samme “utvikling” preget av en grenseløshet og ansvarsløshet hos de fleste såkalte “voksne”. Til den ansavarsløsheten hører også at man later som om slike åpenbare følger av denne “utviklingen” er noe helt normalt eller til og med skal feires. Jeg har også sett det der i min nærmeste omgangskrets. Kjønnsaidentitetsforstyrrelse som sikkert har sammensatte årsaker, men hvor det nettopp “slo ut i full blomst” en stund etter en skilsmisse hvor faren på topen av det hele flyttet til en helt annen del av landet til sin nye samboer. Mulig skilsmissen var riktig, men utgangspunktet var også galt. Jeg vet hvor raskt de flyttet sammen og fikk det barnet. Og jeg vet nok om personligheten til foreldrene. Så for meg blir det bare et eksempel på det jeg har tenkt for lenge siden: Disse identitetsforstyrrelsene er et resultat av alt fra en hyklet “likhet” mellom gutter og jenter, kvinner og menn til en “normalisering” av personlighetsforstyrrelser og en sykelig narcissistisk og grenseløs mentalitet mer generelt.

Det sier seg sånn sett kanskje selv at jeg stiller meg tvilende til hele forestillingen om generell velstand. Og det har jeg gjort lenge. Bare et bilde på det, men alvorlig ment: Hadde det vært opp til meg så hadde veiene slynget seg gjennom landskapet som de gjorde i 1970 og det hadde fremdeles vært noen grusveier her og der… Den gangen var jeg riktignok bare en liten passasjer. Men jeg er ikke i tvil om at det var mer interessant og positivt for hjernen den gangen enn det er i dag, Med hullete grusveier og det hele. Og uten sikkerhetsbelter, sovende på tvers i baksetet osv. Min far var til og med litt av en råkjører. Så jeg registrerte rekorder på langturer OG antall forbikjøringer… SÅ hva er velstand ? Senest i går gikk jeg opp Universitetsgaten fra Karl Johan og så at fortauet fra Kristian IVs gate og forbi Norlis antikvariat og Gyldendal forlag var iferd med å bli asfaltert. Inntil nylig så det slik ut:


Men det er klart, asfalt er “velstand”… :expressionless:

4 Likes

Men det fins håp… om interessante tider… :laughing:

Where do the euro and dollar go from here?

Looking at how this will reshape the relationship between the U.S. dollar and the euro, one can understand why the seemingly obvious consequences of Germany, Italy and other European economies severing trade ties with Russia have not been discussed openly. The solution is a German and indeed Europe-wide economic crash. The next decade will be a disaster. There may be recriminations against the price paid for letting Europe’s trade diplomacy be dictated by NATO, but there is nothing that Europe can do about it. Nobody (yet) expects it to join the Shanghai Cooperation Organization. What is expected is for its living standards to plunge. The Euro Without German Industry, by Michael Hudson - The Unz Review

2 Likes

Ser Kina skal ta ett massivt dollar salg nå fremover, så får vi se om de også dumper den amerikanske gjelden.

4 Likes

Dette fikk meg til å tenke på folk i 20-årene som snakker om utbrenthet. Hørte nettopp begrepet «quiet quitting» for første gang.

2 Likes

Ikke glem quiet fiering. Kanskje enda bedre :slight_smile:

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

7 Likes

Jeg har drevet litt med slektsforskning. Det virker som om folk “hadde seg” både i og utenfor ekteskap for 100 år siden også. Det var også mer alkoholisme. Det var mange “løsunger” som ble “adoptert” inn i nye familier. Det var også mange utenomekteskapelige aktiviteter.
Jeg er derfor ikke overbevist om at det har blitt noe bedre eller verre. Men nå har folk råd til å skille seg og de blir ikke lenger stigmatisert. Det er dessuten helt normalt å være aleneboende.
Noe som er langt sjeldnere enn før er ekteskap der 1 er hjemmeværende med barn. Det kan ha flere årsaker men jeg tror en viktig årsak er økonomi. Ikke veldig mange unge har råd til at 1 er hjemmeværende Sånn sett har ikke økonomien blitt bedre, men den materielle levestandarden er selvsagt langt høyere i dag. (Hvitevarer, biler, etc.)

Ellers er jeg helt enig med deg om at mye var bedre før. Jeg mener vi er for mange. I alle fall på østlandet. Er derfor helt uenig med Erna i at vi må føde flere barn.
Hvis vi ikke var så mange hadde vi ikke trengt flere skoler, sykehus, veier, politi etc.
Verdens problem er at vi er for mange, ikke for få.

Mange motorveier gjør business mer effektiv. Som f.eks frakt av laks. Men det har sine bakdeler. Jeg ville altså foretrukket at vi ikke var så mange. All vekst er ikke positiv.

Når det gjelder kjønnsidentitet etc så driter jeg i hva andre definerer seg som. De må gjerne kalle seg hva de vil. Fra naturen er vi XX eller XY. Det holder for meg.

9 Likes

Lav arbeidsdeltagelse og skilsmisser er en funksjon av frihet og rikdom i samfunnet. Folk har råd til, og frihet til, å velge alternativer.

Det er generelt en god ting i mine øyne. Det betyr ikke at det er negative konsekvenser (uønsket barnløshet hos menn er en av dem), men jeg verdsetter frihet og rikdom, så jeg godtar det byttet.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Lol :smiley:

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Kanskje ikke så urettferdig allikevel at Tyskland og Frankrike får dirigere mesteparten av politikken som EU står for.

1 Like

Ifht befolkning så er faktisk Nederlands og Danmarks bidrag klart større.

2 Likes

Berkeley Law’s Dean Erwin Chemerinsky, a progressive Zionist, has observed that he himself would be banned under this standard, as would 90% of his Jewish students.

Heia de rasistiske antirasistene.

11 Likes